آقای نمکی! برای اهداف طرح سلامت چه برنامه‌ای دارید

نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان بگوید که چه برنامه‌هایی برای رسیدن به اهداف طرح تحول سلامت دارد.

به گزارش ایسکانیوز ، محمدحسین فرهنگی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت درمان و آموزش پزشکی، گفت: در وحله اول لازم است بگویم که رئیس جمهور در اظهارات خود بعضاً موضوعاتی را خارج از بحث مطرح کرد و اگر قرار بود که از بحث خارج شود، بهتر بود اشاره ای به رفع مشکلات معیشتی مردم، مایحتاج عمومی آنان و بازار ارز می کرد تا بلکه آرامشی برای آنان ایجاد شود اما در اظهارات بعضاً نامربوط خود به موضوع رای اعتماد، هیچ اشاره ای به بحث معیشت مردم نکرد.

وی درباره مخالفت با «نمکی»، افزود: علت مخالفت بنده، نگرانی هایی است که از گذشته درباره این وزارتخانه دارم و در اینجا مواردی را مطرح می کنم که انتظار است وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان در اظهاراتش اشاره ای به برنامه های خود در این موارد کند چرا که برنامه های ارائه شده وی بسیار کلی بود.

نماینده مردم تبریز در مجلس تصریح کرد: نمکی سوابق خوبی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی دارد اما متاسفانه در شرایط فعلی وضع کشور در این زمینه خوب نیست و حتی این مسئله منجر شده که بیماری، صرفاً به دلیل نبود یک وسیله جزئی سه بار به اتاق عمل رفته اما وی را برگردانده اند و لازم است وی به حل این موضوع توجه ویژه ای کند.

فرهنگی با تاکید بر اینکه جان انسان ها باید برای همه ما اهمیت زیادی داشته باشد، اظهارداشت: در چند دوره اخیر مجلس بودجه بخش بهداشت و درمان از ۱۲ هزار میلیارد تومان به ۳۸ هزار میلیارد تومان رسیده یعنی ۳ برابر شده اما متاسفانه این افزایش بودجه آثار خود را برجا نگذاشته است.

وی افزود: ما برای افزایش بودجه بخش بهداشت و درمان دنبال آن بودیم که این بودجه صرف دارو و بهبود تجهیزات و امکانات بهداشتی شود اما متاسفانه بیش از ۸۰ درصد این بودجه به بخش حقوق و دستمزدها سوق پیدا کرد و لازم است نمکی بخش سلامت را به سمت حل مشکلات مردم سوق دهد.

فرهنگی با بیان اینکه متاسفانه عملکرد سازمان غذا و دارو در طی سالهای گذشته بسیار ناموفق بوده و اختلالات فراوانی برای مردم به وجود آورده است،اظهارداشت: این مسئله منجر به افزایش مراجعات مردم به بخش های پزشکی شده و بیماری هایی چون سرطان در میان آنان شایع شده اما درمان درخوری هم برای آنان صورت نگرفته است.

نماینده مردم تبریز در مجلس ادامه داد: متاسفانه دسترسی مردم به پروتئین های مورد نظرشان بسیار کم است و بیشتر بیماری های آنان ریشه در تغذیه دارد که باید راهکارهایی برای اصلاح این ایرادات در این وزارتخانه اندیشیده شود.

وی با اشاره به مشکلاتی که در بخش تربیتی و آموزشی سلامت وجود دارد، گفت: جای تاسف دارد که برخوردهای نامناسبی در دانشگاه ها و حتی بیمارستان ها با دانشجویان می شود و این مسئله صرفاً شامل حال دانشجویان نیست و حتی این برخوردهای نامناسب با متخصصان هم صورت گرفته است که باید فکری هم برای این موضوع شود.

فرهنگی متذکر شد: در برنامه پنجم توسعه تصویب شد که پزشک خانواده و نظام ارجاع عملیاتی شود اما متاسفانه این مسئله صرفاً به یکی دو استان اختصاص یافته است در حالی که اگر تجربه خوبی است باید برای همه اجرا شود و اگر ناموفق است، باید جمع شود.

نماینده مردم تبریز در مجلس با تاکید بر اینکه باید بسته های پزشکی و پرونده الکترونیک راه اندازی شود، اظهارداشت: طرح تحول سلامت با ادعاهای فراوانی آغاز شد اما آثار چندانی نداشت و لازم است وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان بگوید که چه برنامه هایی برای رسیدن به اهداف طرح تحول سلامت دارد.

وی تصریح کرد: نمکی فردی است که به پاکدستی شهرت دارد و انتظار این است که قوانین را اجرا کند و در وحله اول به علت تخصصی که در بخش دارو و تجهیزات پزشکی دارد، با مافیای دارو و تجهیزات پزشکی برخورد کند.

فرهنگی ادامه داد: همچنین انتظار این است که بخش سلامت کشورمان جایگاه خود در جهان و منطقه را حفظ کند و باید به سمت رفع آلام مردم، کاهش مشکلات آنان و ایرادات ساختاری در نظام سلامت حرکت کنیم.

نماینده مردم تبریز در مجلس با اشاره به مشکلاتی که برای پرستاران وجود دارد، گفت: پرستاران نیاز به توجه شما دارند و علی رغم اینکه قانون نظام تعرفه گذاری تصویب شده است، اجرایی نمی شود که لازم است به این مسئله هم توجه شود.

کد خبر: 995244

وب گردی

وب گردی