اثر مختل کننده اندوکرینی روی تیروئید زنان و مردان

مختل کننده های اندوکرینی(EDs) کلاسی از مواد شیمیایی مورد استفاده برای تولید مواد پر مصرف روزمره مانند پلاستیک ها، قوطی های ساخته شده از قلع، لوازم الکتریکی و خانگی، لوازم آرایشی و بهداشتی و آفت کش ها هستند. این مختل کننده‌ها بی خطر نیستند.

به گزارش گروه علم‌و‌فناوری ایسکانیوز، این مولکول‌ها با سیستم اندوکرین تداخل ایجاد کرده و تولید فیزیولوژیک هورمون ها و اثرات هدف این هورمون ها را مختل می کنند. به طور ویژه، این مختل کننده‌های اندوکرینی اثراتی را نیز روی سیستم تولید مثلی می گذارند و منجر به چاقی و دیابت نوع دو بیماری‌های قلبی عروقی نیز می‌شوند.

شواهدی قوی وجود دارد که مختل کننده های اندوکرینی با عملکرد تیروئید تداخل پیدا می کنند. این مختل کننده های اندوکرینی می توانند تغییراتی در غلظت های هورمون های تیروئیدی، متابولیسم محیطی این هورمون ها و پیام رسانی گیرنده های آن ها ایجاد کنند. مکانیسمی که به موجب آن، آن ها روی محور تیروئیدی اثر می گذارند هنوز به خوبی شناخه نشده است که به دلیل فقدان مقادیر کافی از بافت های تیروئید انسانی و ناتوانی در پیش بینی اثرات این مختل کننده ها بعد از قرار گرفتن در معرض دوز پایین است.

اخیرا پروژه ای موسوم به SCREENED با هدف ایجاد تست های آزمایشگاهی سه بعدی برای فائق آمدن بر این محدودیت ها شروع شده است. بر مبنای سازه های سه بعدی ساخته شده از سلول های تیروئید انسانی و جوندگان، این تست ها برای اولین بار ساختار و عملکرد غدد تیروئیدی طبیعی و در نتیجه مشخصه های آناتومیک عروقی و ریختی آن ها را تقلید می کنند. این مدل های تیرومورفیک جدید سه بعدی و آزمایشگاهی، پیش بینی صحیح تر و تخصصی تر اثرات مختل کننده های اندوکرینی روی تیروئید را مقدور می سازند. این تست ها اجازه شناسایی گزینشی پاسخ های زنان و مردان به قرار گرفتن در معرض این مختل کننده های اندوکرینی را می دهد. در این پروژه، محققین ارگانوئیدهای تیروئیدی انسانی از سلول های بنیادی تولید خواهند کرد و شباهت آن را با اندام طبیعی مقایسه خواهند کرد. این ارگانوئیدها می توانند ابزاری برای بررسی اثر مختل کننده های اندوکرینی روی تیروئید باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 995251

وب گردی

وب گردی