سرطان بیخ گوش فضانوردان

دانشمندان با برسی خون فضانوردان اعلام کردند که این افراددر سفرهای طولانی دچار کاهش سلول های کشنده طبیعی مرتبط با بیماری سرطان می شود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محققان هشدار دادند که سفر طولانی مدت به فضا می تواند به سلول های خاصی در سیستم ایمنی فضانوردان، مخصوصا برای کسانی که برای اولین بار به فضا سفر می کنند، آسیب برساند.

«ریچارد سیمپسون»، دانشیار علوم تغذیه‌ای در دانشکده کشاورزی و علوم زیستی دانشگاه ایالتی آریزونا گفت:« آنچه که ناسا و سایر سازمان‌های فضایی نگران آن هستند، این است که آیا سیستم ایمنی در طول ماموریت‌های طولانی پرواز فضایی به خطر افتاده است یا خیر.»

در طول ماموریت ها خطرات باالقوه ای مانند «ریزگرانش»، «پرتو» و«استرس محیط ایزوله» برای فضانوردان به وجود می‌آید.

این مطالعه جدید که در مجله فیزیولوژی کاربردی منتشر شد اثرات سفر6 ماهه به فضا بر روی سلول‌های کشنده طبیعی یا سلول های NK،را مورد بررسی قرار داد.

سلولهای کشنده طبیعیNatural killer cell لنفوسیت هایی از سیستم ایمنی بدن هستند که در ایمنی سلولی و ایمنی ذاتی (Innate immune system) دخیل هستند. این سلول‌ها جزء سیستم ایمنی ذاتی بدن هستند.

سیمپسون اظهار داشت به علت قرار گرفتن در معرض پرتو ها، خطر سرطان برای فضانوردان در طول ماموریت های طولانی وجود دارد. سلول های NK برای از بین بردن سلول های آلوده به ویروس بسیار مهم هستند.

ایستگاه فضایی یک محیط بسیار استریل است و فرد در آن دچار بیماری هایی چون آنفولانزا نخواهد شد اما مشکل ویروس هایی هستند که در بدن شخص وجود دارند ویروس هایی مانند زونا. این ویروس ها در بدن شخص زندگی می کنند که ممکن است دوباره فعال شوند

دانشمندان نمونه خون هشت خدمه ایستگاه فضایی بین المللی را با افرادی سالم که روی زمین باقی مانده بودند، مقایسه کردند. دانشمندان نمونه های خون را قبل از راه اندازی، در چندین نقطه در طول مأموریت و پس از بازگشت فضانوردان به زمین، آزمایش کردند.

نتایج نشان می دهد که عملکرد سلول‌های NK در مقایسه با پیش از پرواز و کنترل‌های زمینی کاهش می‌یابد. در 90 روز پرواز، فعالیت سیتوتوکسیکی سلولهای NK در برابر سلول‌های لوسمی(سرطان خون) در آزمایشگاه، تقریبا 50 درصد بین اعضای خدمه ایستگاه فضایی بین المللی کاهش یافت.

سلول‌های کشنده طبیعی با واسطه سیتوتوکسیسیتی می‌توانند اهداف خود را بدون وجود آنتی‌ژنهای سازگاری نسجی (MHC = Major histocompatibility complex) شناسایی کنند. سلول‌های کشنده طبیعی اولین خط دفاعی در از بین بردن سلول‌های سرطانی و سلول‌های آلوده به ویروس می‌باشند.

سرطان خون یا چنگار خون یا لوسمی یا لوکمیا Leukemia یا Leukaemia گروهی از انواع سرطان است که معمولاً ازمغز استخوان شروع می‌شود و باعث شکل‌گیری تعداد زیادی گلبول سفید غیرطبیعی می‌گردد. این گلبول‌های سفید خونی به صورت کامل تشکیل نشده‌اند و به آن‌ها بلاست یا سلول‌های لوکمی یا سرطان خون گفته می‌شود.

این دانشمند اعلام کرد که علائم استرس زا و سن هم در مورد این مسئله دخیل هستند و معمولا فضانوردان جوانتر نسبت به همتایان باتجربه خود در سفر فضایی استرس بیشتری را خواهند داشت.

سیمپسون اظهار داشت که کاهش عملکرد سلول های NK موجب می شود که فضانوردان نسبت به سرطان و واکنش های ویروسی حساس تر باشند.

سیمپسون و همکارانش در مرکز فضایی ناسا جانسون، همراه با دانشمندان اروپایی و روسی، در حال کار روی اقدامات احتمالی از جمله تغذیه یا مداخلات دارویی و افزایش تمرینات، که ممکن است به حفظ فضانوردان در فضا کمک کنند هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 995252

وب گردی

وب گردی