ائتلاف علیه فیلم سینمایی«ترانه»

ترانه فیلمی اجتماعی، با زیر متن‌های دقیق است که آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی را هنرمندانه به تصویر کشیده اما هیچ سهمی در 15 درصد ظرفیت بیلبوردهای شهری تهران، که به کاربری فرهنگی اختصاص یافته است، ندارد.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، بی شک یکی از شگفتی‌های سینما در سال جاری، خبر تولید و اکران نخستین فیلم سینمای ایران درباره «مدلینگ و فشن» بود.

«مهدی صاحبی» نویسنده و کارگردان «ترانه» به همراه الهه حصاری، اندیشه فولادوند، امیررضا دلاوی، مریم معصومی، بابک انصاری و دیگر بازیگران این فیلم، برای نخستین بار با خطوط قرمز سینما بازی کردند تا شاید به واسطه پرداختن بی پرده به موضوع «مدلینگ و فشن»، توجه مخاطبان واقعی سینما را به پرده نقره‌ای جلب نمایند.

اما آنچه که بیش از این جلب توجه می‌نماید، نوع برخوردهای برخی نهادهای سینمایی و غیرسینمایی با ترانه است.

تصمیمات شورای اکران، یکی از پر حاشیه ترین اتفاقات سینما است که اعتراض برخی سینماگران را، تا سرحد گِل گرفتن درب خانه سینما، به دنبال دارد. شاید اصلی ترین چالش پیش روی ترانه، نامناسب ترین زمان اکران برای این فیلم باشد.

اکران ترانه از چهارشنبه 3 بهمن در حالی آغاز شد که تنها پس از گذشت شش روز از آغاز اکران، سی و نهمین جشنواره فیلم فجر آغاز به کار کرد. اختصاص این زمان اکران در بین فیلمسازان به منزله نابود کردن گیشه‌ی فیلم تلقی می‌شود.

ترانه که فیلمی اجتماعی، با زیر متن‌های دقیق که آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی را هنرمندانه به تصویر کشیده است، هیچ سهمی در 15 درصد ظرفیت بیلبوردهای شهری تهران، که به کاربری فرهنگی اختصاص یافته است، ندارد. تا جایی که از هفته گذشته تا امروز هیچ نشانی از این فیلم در تبلیغات محیطی شهر دیده نمی‌شود!

با این حال سنگ‌های پیش پای ترانه بیش از این است؛ اکران این فیلم که به سرگروهی «پردیس کوروش» از هفته گذشته آغاز شده است، انگار با بی مهری مدیران این پردیس سینمایی نیز مواجه است.

با گشت و گذاری در محیط کوروش مال، که آکنده از تبلیغات محیطی فیلم‌های سینمایی است، هرچه بیشتر توجه کنید از پیدا کردن اثری از تبلیغات ترانه ناامیدتر می‌شوید‌.

در حالی که در این پردیس سینمایی، هنوز فضاهای تبلیغاتی بسیاری در اختیار فیلم‌های است که از پرده سینما پائین آمده‌اند یا هنوز زمان اکران آنها فرانرسیده است!

بدیهی است که تا اینجا قضاوت‌ها اینگونه باشد که دست‌هایی پشت پرده‌ی اکران ترانه قرار دارد که نمی‌خواهد این فیلم مخاطبان خود را پیدا کند.

اما شگفتی دیگری در راه است؛ اکران فیلم توقیف شده «علی عطشانی» با بازیگری «جواد عزتی» و «مهران رجبی»، بعد از 4 سال به یک‌باره و بدون اطلاع قبلی با اختصاص سانس‌های بسیار و برخوردار از آنچه که ترانه از آن محروم است!!

این در حالی است که اکران هر فیلم طبق برنامه‌ریزی قبلی در شورای صنفی اکران و طی جدول از پیش اعلام شده انجام می‌پذیرد.

ترانه روایت‌گر زندگی دختر دانشجویی است که دانشجویان خوابگاه دانشگاهش را به سمت مدلینگ سوق می‌دهد که در این میان پای یک سفارتخانه خارجی در میان است.

شاید تمرکز سازندگان ترانه بر حقایق تکان دهنده از گروه‌های سازمان یافته‌ای که در ارتباط با مرکز مد و فشن دنیا در ایران فعالیت می‌کنند مافیای فرهنگی فرانک‌ها در سینما را، علیه این فیلم اجتماعی، بسیج کرده باشد و به نظر می‌آید که برخی سازمان‌ها و ارگان‌ها با چراغ سبز یکی از سفارتخانه اروپایی اقدام به فشار و بایکوت علیه فیلم ترانه نموده باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 995256

وب گردی

وب گردی