‪                           ایدئولوژی انقلاب اسلامی، ایران را به یک قدرت منطقه ای تبدیل کرد

دبیر شورای روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران گفت: هم به لحاظ تئوری و هم به لحاظ عملی، ایران به عنوان یک قدرت منطقه ای برتر شناخته می شود. منشأ تبدیل ایران به یک قدرت منطقه ای، قدرت نظامی و ثروت او نیست؛ کما اینکه دشمنان ایران قدرت نظامی و ثروت بیشتری دارند. بلکه منشأ تبدیل ایران به یک قدرت منطقه ای، ایدئولوژی انقلاب اسلامی است. ‪

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اولین دوره آموزشی-تشکیلاتی طرح شهید شهریاری، ویژه تشکل های استادان دانشگاه آزاد اسلامی، در سالن همایش هتل فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.
محمد باقر خرمشاد، دبیر شورای روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران و رئیس سابق سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در این جلسه گفت: انقلاب اسلامی، بعد از گذشت 40 سال، ایران را به یک قدرت منطقه ای خود مختار تبدیل کرده است و انقلاب اسلامی، از طریق ایران در منطقه بازتاب پیدا کرده است.
وی تصریح کرد: مفهوم قدرت منطقه ای، زاده شده دوران گذر از نظام دو قطبی است که این دوران گذر، تا به امروز طول کشیده است. به لحاظ نظری، منظور از قدرت منقطه ای، کشورها و یا قدرت هایی است که تلاش می کنند که خود را به عنوان هسته و مرکز منطقه معرفی کنند، نفوذ نظامی خود را در منطقه افزایش دهند و تلاش می کنند که مانع حضور قدرت های دیگر در منطقه شوند.
او ادامه داد: داشتن جمعیت زیاد، تولید ناخالص بالا، سلاح های متعارف قوی، داشتن قدرت تأثیرگذاری در منطقه تحت نفوذ، داشتن قدرت ایستادگی در برابر اعتلاف های منطقه ای، توانایی در ایجاد اعتلاف و برخورداری از ایدئولوژی که توانایی لازم را به آن بدهد، از جمله شاخص های یک قدرت منطقه ای است.
دبیر شورای روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران گفت: هم به لحاظ تئوری و هم به لحاظ عملی، ایران به عنوان یک قدرت منطقه ای برتر شناخته می شود. منشأ تبدیل ایران به یک قدرت منطقه ای، قدرت نظامی و ثروت او نیست؛ کما اینکه دشمنان ایران قدرت نظامی و ثروت بیشتری دارند. بلکه منشأ تبدیل ایران به یک قدرت منطقه ای، ایدئولوژی انقلاب اسلامی است.
وی ضمن اشاره به این مسأله که تا قبل از سقوط صدام، تنها متحد ایران، کشور سوریه بود، گفت: در علوم سیاسی یک اصل داریم که می گوید اگر حکومت با فروپاشی مواجه شود، قوی ترین اپوزیسیون آن، به قدرت می رسد. قوی ترین اپوزیسیون صدام در عراق، شیعیان و کردها بودند؛ لذا پس از سقوط صدام، به قدرت رسیدند.
او ادامه داد: در زمان حکومت صدام، بسیاری از شیعیان و کردها به ایران پناه آوردند و ایران هم بابت پناه دادن به آن ها هم هزینه بین المللی و هم هزینه داخلی پرداخت کرد. در شرایطی که کشور با مشکلات عظیم اقتصادی دست و پنجه نرم می کرد، ایران به شیعیان و کردهای عراقی پناه داد.
خرمشاد گفت: صدام را آمریکایی ها ساقط کردند؛ اما پس از به قدرت رسیدن شیعیان و کردها، ایران به وسیله شیعیان و کردهایی که در زمان سختی از آن ها پذیرایی کرده بود، در عراق نفوذ پیدا کرد. لذا ایران از طریق هزینه ای که در زمان سختی پرداخته بود، به منفعت هایی دست یافت.
خرمشاد گفت: در عالم سیاست می آموزیم که واقع گرا باشیم. در خصوص عراق برآیند این است که نفوذ ایران در عراق، بیش از سایر کشورهاست.
وی افزود: البته انتظار ما این نیست که عراق مشابه ایران شود؛ همانگونه که ایران هم قرار نیست مشابه هیچ جایی شود. اما اگر برآیند را در نظر بگیریم، این مسئله صادق است که نفوذ ایران در عراق، بیش از سایر کشورهاست.
رئیس سابق سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه داد: در خصوص افغانستان نیز همین مسئله صادق است. صاحب‌ نظران می گویند که در صورت خروج آمریکا از افغانستان و در زمانی که افغان های پرورش یافته در ایران، به کشور خود باز می گردند، نفوذ ایران در افغانستان بیش از سایر کشورها خواهد شد.
وی افزود: لازمه رشد نظام جمهوری اسلامی، هم در عرصه داخلی و هم در عرصه بین المللی، پیشرفت اقتصادی است. یکی از موارد ضروری برای رشد داخلی و افزایش نفوذ بین المللی کشور، پیشرفت اقتصادی است.

انتهای پیام /

کد خبر: 995258

وب گردی

وب گردی