چشم‌اندازی بر تحول و تداوم آسیای غربی

کتاب «آسیای غربی معاصر– چشم اندازی بر تحول و تداوم» تحلیلی جامع از پیچیدگی‌های تحولات و روند جامعه، دین و سیاست آسیای غرب معاصر را دربر دارد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، کتاب (Contemporary West AsiaPerspectives on Change and continuity) «آسیای غربی معاصر – چشم اندازی بر تحول و تداوم» نوشته سوجاتا ایشوریا و مجیب عالم، در سال 2017 منتشر شده است. خانم سوجاتا دانشیار مرکز مطالعات آسیای غربی دانشگاه جامعه ملیه اسلامیه در دهلی نو است. او مدرک دکتری خود را از دانشگاه جواهر لعل نهرو دهلی اخد نمود و سپس با بورسیه اسرائیل به دانشگاه هیبرو و با بورسیه آمریکا به مرکز مطالعات اسرائیل دانشگاه برندایس رفت. وی مدتی به عنوان یک محقق به مرکز مطالعات جهانی دانشگاه تهران نیز سفر کرده است. او کتاب های متعددی در حوزه سیاست هند در رابطه با کشور های آسیای غربی نوشته است.

آقای مجیب عالم نیز دانشیار آکادمی مطالعات بین الملل دانشگاه جامعه ملیه اسلامیه دهلی است. او هم دکترای خود را در رشته مطالعات آسیای غربی با گرایش ویژه به مطالعات ترکیه در دانشگاه جواهر لعل نهرو سپری کرده است. وی نیز با بورسیه فرانسه تحقیق و پژوهش خود را در دانشگاه پاریس ادامه داده است و تا به حال 3 کتاب به چاپ رسانیده که عمدتا در حوزه سیاسی ترکیه و بحران عراق نگاشته شده اند.

این کتاب یک تحلیل جامع از پیچیدگی های تحولات و روند جامعه، دین و سیاست آسیای غرب معاصر را دربر دارد و خلاصه ای از ویژگی های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی این منطقه با ذکر تداوم آشفتگی آن منطقه را نیز تا حدودی ترسیم می کند. فصل های مختلف اختصاص یافته به کشورهای خاص، تحولات اخیر تحولات منطقه را بررسی می کنند. اغلب سرفصل ها، بیانگر ظهور سیاست‌های اسلام گرایانه و پسا اسلام‌گرایانه در ایران و لبنان می باشند. شرایط جنگ داخلی حاکم بر عراق، سوریه، یمن و لیبی و همچنین تاثیر قیام و بیداری های عرب که در سال 2011 در مصر، اردن و عرب آغاز شد نیز در این اثر زیر ذره بین قرار گرفته اند. کشورهای خلیج فارس و بررسی تاثیرات پیچیده بین اسلام و دموکراسی در سیاست های امروز ترکیه نیز یکی از محور های مطالب این اثر پیشرو است و حتی نویسندگان در برخی از فصل ها با محوریت سیاست؛ به تاریخ، مذهب و سیاست خارجه آن کشورها نیز پرداخته اند. انتظار می رود که این کتاب برای پژوهشگران مطالعات آسیای غربی مفید خواهد بود.

عناوین برخی از سرفصل این اثر بدین قرارند:

  • پیشگفتار: تحول و تداوم در آسیای غربی؛ توسط خانم سوجاتا ایشوریا و آقای مجیب عالم
  • اسلام گرایی و مردم سالاری در جهان عرب پس از بیداری اسلامی؛ از آقای تلمیذ احمد
  • شکافی بین سنی و شیعه: چهره درحال تغییر اختلاف های دینی و پیامد ها سیاست های مدرن آن برای جهان عرب؛ از فواد ج. کادم
  • اسلام گرایی و پسا اسلام گرایی در ایران؛ از کی. ان. تنیسون
  • سیاست اسلام گرایانه و پسا اسلام گرایانه حزب الله؛ از جوزیف علاقه
  • مسلک گرایی در عراق پس از 2003م و چالش داعش؛ سوجاتا ایشوریا
  • سوریه از شورش تا جهاد؛ از شویتا دیسایی
  • جنگ سرد جدید در سوریه؛ از سوکالپا چکروبرتی
  • تاثیر گزاری بیداری عرب بر اردن؛ از اندرانی تعلقدار
  • بیداری عرب: چشم‌انداز‌ها و چالش‌های خلیج فارس؛ از پریاموادا ساوانت
  • تنش طایفه ای و استقلال سیاسی در لیبی؛ از عظمیه سلیم

انتهای پیام/

کد خبر: 995264

وب گردی

وب گردی