از تولید کود میکروارگانیسم تا سیستم آبیاری هوشمند «لایف دراپ»

پژوهشگران و نخبگان جوان در نمایشگاه فن‌بازار کشاورزی و منابع طبیعی که در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، آخرین دستاوردهای خودشان را به نمایش گذاشتند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دومین نمایشگاه فن‌بازار دانشگاه آزاد اسلامی از سلسله نمایشگاه‌های تخصصی این دانشگاه با موضوع «کشاورزی و منابع طبیعی» روز شنبه 13 بهمن ماه کار خود را به صورت رسمی آغاز کرد.

در این نمایشگاه، نخبگان و پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی، آخرین دستاوردهای خودشان را در زمینه های کشاورزی، گیاهان دارویی، تزئینات ساختمانی، دم نوش و... در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده بودند. در این نمایشگاه ٥٠ واحد دانشگاه آزاد اسلامی و بیش از ١٠ واحد فناور و مرکز تحقیقاتی از سراسر کشور حضور داشتند.

در نمایشگاه فن‌بازار کشاورزی و منابع طبیعی، موضوعاتی از قبیل بیوتکنولوژی کشاورزی، نهاده‌های کشاورزی مانند بذر، کود و کشت‌های هیدروپونیک و گلخانه‌ای، ماشین‌آلات کشاورزی و اتوماسیون آبیاری و مدیریت منابع آب، علوم دامی، خوراک دام و طیور، محصولات باغبانی و مبارزه بیولوژی با آفات مورد توجه جدی قرار گرفته بود.

خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با چند نفر از پژوهشگران و غرفه‌داران حاضر در این فن‌بازار به گفت و گو نشست و به بررسی اقدامات، دغدغه ها و حمایت های مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی از آن ها پرداخت. در ادامه مشروح این گزارش از نظر می گذرد:

کود حاوی مواد میکروارگانیسم

محمد شاطریان دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد در رشته حشره شناسی، درباره محصولی که طراحی کرده بود، اظهار داشت: محصولی که طراحی کرده ایم، تیکومپوست یا همان کود مایع عالی است. ما زباله های واحد را به کود ورمی کمپوست تبدیل کرده ایم و ورمی کمپوست را به تیکومپست تبدیل کرده ایم.

وی افزود: این کود دارای سطح جذب بیشتری است و به صورت محلول و مایع در آب نیز قابل استفاده است، لذا مدلی که ما طراحی کرده‌ایم از مدل جامد آن کارایی بیشتری دارد.

شاطریان گفت: این محصول سبب می شود که گیاه، مواد غذایی مورد نیاز خود را به راحتی جذب کند و همچنین میکرو ارگانیسم های موجود در آن باعث می شود خاک های فقیر شروع به فعالیت کنند و مواد داخل خاک تجزیه شوند. این محصول نمونه خارجی دارد؛ اما تولید ما در ایران هیچ نمونه ای ندارد.

این پژوهشگر با اشاره به حمایت های دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر ساخت این محصول اذعان داشت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در فرآیند ساخت این محصول فضاهای مناسبی را در اختیار ما قرار دادند؛ اما برای آزمایش‌ها و تولید انبوه این محصول، نیاز به حمایت‌های مالی بیشتری داریم.

تولید بذرهای صیفی گلخانه‌ای

براتی مسئول بخش تحقیقات اصلاحی در مرکز تحقیقات بذر و شرکت نگین بذر دانش در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان در حال فعالیت بود و درباره آخرین دستاوردهای مرکز تحقیقاتی خود گفت: ما شرکتی دانش بنیان هستیم که در زمینه اصلاح و تولید بذر صیفی های گلخانه ای در ایران فعالیت داریم؛ از جمله محصولاتی که در حال حاضر روی آن ها کار می کنیم شامل خیارگلخانه ای، گوجه گلخانه ای و فلفل گلخانه ای است که توانسته ایم ارقام تجاری خوبی را جذب کنیم و وارد فرآیند فروش و توزیع تجاری این بذرها شویم.

وی ادامه داد: ما 6 رقم خیارگلخانه ای، 3 رقم گوجه گلخانه ای و 2 رقم فلفل گلخانه ای را ثبت کرده ایم؛ خیارگلخانه ای اولین بذری بوده که وارد بازار کرده ایم و خوشبختانه بازخورد بسیار خوبی از سوی کشاورزان و توزیع کنندگان بذر دریافت کرده‌ایم.

مسئول شرکت نگین بذر دانش تصریح کرد: بذرهایی که داشته ایم از نظر عملکرد نسبت به هیبدرید های مشابه خارجی عملکرد بهتری داشته اند و از نظر کیفیت نیز قابل رقابت با بذرهای خارجی بوده اند.

براتی با اشاره به میزان اشتغال زایی تولید این محصولات، اظهار داشت: در حال حاضر حدود 20 نفر در شرکت به صورت تمام وقت مشغول به کار هستند؛ اما با توسعه زیرساخت ها تا حدود 2 سال آینده، این پتانسیل وجود دارد که تا 200 نفر در این مجموعه مشغول به کار شوند.

مسئول شرکت نگین بذر دانش درباره حمایت های دانشگاه آزاد اسلامی از مرکز تحقیقاتی خود اذعان داشت: از سال 1387 تا بدین لحظه، از امکانات، فضای گلخانه ای، مزرعه و ساختمان های دانشگاه آزاد اسلامی استفاده کرده ایم. ولی نیازهای فعلی ما، فراتر از امکاناتی است که دانشگاه آزاد در اختیارمان قرار داده است.

وی اضافه کرد: اگر حمایت های دانشگاه آزاد اسلامی نبود، امکان به موفقیت رسیدن مجموعه وجود نداشت؛ در حال حاضر بخش علمی شرکت ما، تحت نظارت مرکز تحقیقات بذر است که در دانشگاه آزاد اسلامی واحدخوراسگان فعالیت دارد.

براتی با بیان این که الان نیاز جدی به تولید انبوه بذر داریم، خاطرنشان کرد: متاسفانه فضای گلخانه ای برای تولید انبوه بذر در اختیار نداریم، مهم ترین نیازی که در حال حاضر وجود دارد این است که یک گلخانه داشته باشیم تا در آن جا بذر تولید کنیم. ما حدود 5 میلیون سفارش بذر از شرکت های مختلف داشته ایم؛ اما به دلیل نبود فضای کافی و گلخانه مناسب نتوانستیم این مقدار را تولید کنیم.

محصولات فرآوری شده از کاسبرگ چای ترش

شارعی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایرانشهر نیز درباره جدیدترین دستاورد دانشجویان واحد ایرانشهر در این فن‌بازار گفت: محصولی که دانشجویان واحد ایرانشهر تولید کرده اند، محصول فرآوری شده از چای ترش است.

وی افزود: جنوب استان سیستان بلوچستان خاستگاه اصلی چای ترش در کشور است که بالاترین تولید چای ترش کشور را به خود اختصاص داده است؛ محصولاتی که دانشجویان در نمایشگاه فن بازار ارائه کرده اند، مربا، شربت و لواشک چای ترش است که کاسبرگ های خشک چای ترش آن را تولید کرده اند.

عضو هیات علمی واحد ایرانشهر درباره حمایت های دانشگاه آزاد اسلامی در فرآیند تولید محصولات خود، اظهار داشت: دکتر طهرانچی طی بازدید از نمایشگاه فن‌بازار ، این قول را داده اند که هر حمایتی واحد ایرانشهر نیاز داشته باشد دانشگاه آزاد اسلامی آن را انجام خواهد داد.

شارعی تاکید کرد: اصلی ترین دغدغه ما این است که دانشجویان استان سیستان و بلوچستان حمایت مالی شوند؛ زیرا هیچ گونه سرمایه ای ندارند. اگر از دانشجویان واحد ایرانشهر حمایت شود، آن ها این پتانسیل را دارند که بتوانند محصولات خود را وارد صنعت کنند.

سیستم آبیاری هوشمند «لایف دراپ»

دکتر زهرا ابوشهاب دکترای مدیریت محیط زیست و مدیرعامل شرکت دانش بنیان «ویستا صنعت زیست کیا» درباره محصول خود که جزو یکی از شاخص ترین محصولات ارائه شده در این فن بازار بود، اظهار داشت: محصولی که شرکت ما ساخته است، سیستم آبیاری هوشمند «لایف دراپ» است که قادر خواهد بود با تشخیص نیاز آبی گونه های مختلف گیاهی، بالای 40 درصد صید آب داشته باشد و بهترین میزان آب را در بهترین بازه زمانی صادر کند.

وی افزود: محصولی که تولید کرده ایم هیچ نمونه خارجی ندارد و در سه مدل AGN(مخصوص زمین های کشاورزی و کشت صنعت های بزرگ)، GH(مخصوص گلخانه های مدرن) و GS (مخصوص فضاهای سبز) طراحی شده که وارد بازار شده است.

ابوشهاب ادامه داد: این محصول می تواند صنعت کشاورزی را متحول کند؛ در بخش کشاورزی که بیشترین مصرف آب را دارد، به وسیله این محصول بالای 40 درصد صید آب خواهیم داشت که رقمی بی نظیر است. به وسیله این دستگاه می توانیم به دلیل مدیریت مصرف آب، سطح زیر کشت را افزایش دهیم و لذا تامین امنیت غذایی، مدیریت مصرف آب و صرفه جویی در هزینه با استفاده از این دستگاه امکان پذیر است.

مدیرعامل شرکت ویستا صنعت با اشاره به حمایت های دانشگاه آزاد اسلامی اذعان داشت: خدا را شکر با سیاستی که دانشگاه آزاد اسلامی با برگزاری نمایشگاه های فن بازار اتخاذ کرده است، این بستر برای واحد های دانشگاهی و شرکت های دانش بنیان فراهم شده است که بتوانند محصولات خودشان را معرفی کنند و با مراکز رشد وارد همکاری و تعامل شوند.

وی درباره دغدغه های اصلی شرکت دانش‌بنیان خود چنین گفت: من به عنوان مدیر این مجموعه، سرمایه و پول برای تولید نمی خواهم؛ زیرا ما توانسته ایم طی این چند سال تمامی بسترها را برای درآمدزایی فراهم کنیم. در واقع مهم ترین خواسته ما این است که مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی اقدامات لازم را برای توسعه و فروش محصولات و همچنین معرفی آن ها انجام دهند.

ابوشهاب اضافه کرد: در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین توانسته ایم بسترهای همکاری را با مسئولان دانشگاه آزاد فراهم کنیم و دغدغه های خود را با آن ها در میان بگذاریم؛ از مسئولان این خواهش را داریم که بستری برای دیده شدن محصولات فناورانه دیگر واحدهای دانشگاه آزاد فراهم کنند؛ زیرا این دیده شدن در فرآیند صنعتی شدن و کاربردی سازی آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

دانشگاه آزاد اسلامی به‌وسیله برپایی سلسله نمایشگاه های فن بازار، به دنبال ایجاد بستری است که نخبگان و پژوهشگران جوان بتوانند آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی خود را به بدون هیچ مانع و مشکلی به نمایش بگذارند. قطع به یقین این موضوع سبب خواهد شد که جوانان و نخبگان به آینده امیدوار شوند و همچنین کشور با اتکا به توانمندی های داخلی، در مسیر توسعه و پیشرفت قرار بگیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 995325

وب گردی

وب گردی