تهدید حفره ای غول پیکر در قطب جنوب

حفره ها چه در دندان ها ایجاد شوند چه در یخچال های قطب جنوب، مطلوب نبوده و نشانه بدی هستند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، یخچال بزرگ قطب جنوب دارای حفره غول پیکر است که تهدید جدی برای اندازه سطح دریاهای کره زمین به شمار می رود.

بر اساس آخرین تحقیق آزمایشگاهی پیشرانۀ جت ناسا، در یخچال Glacier Thwaites در غرب قطب جنوب، یک حفره حدود دو سوم اندازه منهتن و حدود 1000 فوت ارتفاع ایجاد شده است.

این فضای خالی، سرعت تأثیر منفی بر ذذوب شدن یخچال ها را افزایش می دهد که این امر به نوبه خود، میزان بالا آمدن سطح آب دریاها را نیز بالا می برد.

تحقیقات بر روی Glacier Thwaites که توسط نیویورک تایمز از سال 2017 انجام شده نشان می دهد که یخ این یخچال که بزرگی آن تقریبا به اندازه ایالت فلوریدا است، در این مدت به طور مرتب در حال فرو ریختن بوده که این امر علاوه بر تغییرات محیطی اقیانوس ها بر زنجیره تغذیه در دریاها نیز به صورت مستقیم تاثیر خواهد گذاشت.

با توجه به آخرین گزارش NASA، مشکل یخچال مذکور این است که حجم آن خیلی کاهش یافته و با ذوب شدن یخ هایش حدود 4 درصد به سطح کل دریاها در سراسر جهان اضافه کرده است.

حفره تازه کشف شده قبلا 14 میلیارد یون یخ داشت که حالا تقریبا تمام ان به آب تبدیل شده است و این بدان معناست که Glaceier Thwaites بسیار سریعتر از آنچه که هر کسی فکر می کند در حال ذوب شدن است؛ این خطر در حالی زمین را تهدید می کند که اگر تمام یخچال ذوب شود، سطح آب دریاها را بیش از دو پا افزایش خواهد داد.

در سال 2018 گزارشی که از داده های بیش از 40 آژانس علوم زمین به دنبال نابودی یخ ها در قطب جنوب جمع آوری و تنظیم شده، نشان می دهد که قاره جنوبگان عمدتا از غرب قطب جنوب، سه تریلیون تن یخ بیش از 25 سال گذشته از دست داده است.

این اثر تا حدودی بر سطح دریا تاثیر گذاشته است که به تنهایی از هفت و نیم میلیمتر از آب اقیانوس ها را در هر قاره افزایش داده است.

با افزایش سطح دریاها، جوامع ساحلی و مناطق کم سطح زمین بیشتر دچار سیل زدگی می شوند و سیلاب ها و سونامی های به وجود آمده، میلیون ها نفر را مجبور به نقل مکان می کنند.

کشف این حفره نشان می دهد که تخریب یخچال های قطب جنوب با سرعت سرسام آوری، بسیار سریعتر از آنچه که قبلا تصور می شد، در حال انجام است.

انتهای پیام/

کد خبر: 995340

وب گردی

وب گردی