موج اعتراض عراقی‌ها به سخنان ترامپ علیه ایران هر لحظه بزرگ‌تر می‌شود

رهبران عراقی همچنان ترامپ را آماج انتقادات خود قرار داده و تأکید کردند که تنها دلیل حضور نیروهای آمریکایی، آموزش نیروهای عراقی و مبارزه با تروریسم است نه تهدید همسایگان عراق.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ سخنان روز یکشنبه سوم فوریه دونالد ترامپ در گفت‌وگو با شبکه «سی‌بی‌اس»، در خصوص استفاده از خاک عراق برای زیر نظر گرفتن ایران تا کنون واکنش اعتراضی طیف وسیعی از مسئولان و شخصیت‌های عراقی را برانگیخته است.

پس از «برهم صالح» رئیس‌جمهور که خواستار توضیح دولت آمریکا شد، «حسن کریم الکعبی» معاون اول رئیس پارلمان، «هوشیار زیباری» وزیر خارجه اسبق، ائتلاف الفتح و جنبش حزب‌الله عراق، اکنون عمار الحکیم، حیدر العبادی، ائتلاف دولة القانون، جنبش نجباء و دیگر گروه‌های عراقی نیز به صف منتقدان ترامپ پیوسته‌اند.

عمار حکیم: عراق مبدأ تعرض به ایران نخواهد شد

«سید عمار الحکیم» رهبر «جریان حکمت ملی» و رئیس ائتلاف «الاصلاح و البناء» عراق در صفحه توئیتر خود نوشت: «عراق هرگز چنین اجازه‌ای نخواهد داد [که از عراق به ایران تعرض شود]».

او تأکید کرد: هرگز نمی‌پذیریم که عراق به مبدئی برای تسویه حساب‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل شود یا مکانی برای تهدید و توطئه یا حمله به کشورهای همسایه باشد.

عمار حکیم در ادامه با تأکید بر قانون اساسی عراق ادامه داد: قانون اساسی نمی‌پذیرد که عراق تهدیدی برای ثبات و امنیت منطقه و جهان باشد و به همین دلیل ما تلاش‌ها برای تبدیل عراق به مکانی برای تهدید همسایگان را تهدیدی برای منافع و امنیت ملی خود می‌دانیم.

حیدر العبادی: سخنان ترامپ، موجب بحران رابطه با آمریکا می‌شود

حیدرالعبادی، نخست وزیر سابق عراق نیز با صدور بیانیه‌ای، سخنان ترامپ را در تعارض با قانون اساسی عراق و آمریکا دانست و تأکید کرد: عراق تأکید دارد که حضور آمریکا در قالب ائتلاف بین‌المللی در چارچوب حاکمیت عراق و با هدف حمایت لجستیکی و اطلاعاتی و آموزشی است.

العبادی ادامه داد: سخن گفتن از پایگاههای آمریکایی به منظور مقابله با کشورهای همسایه عراق، باعث می‌شود تا رابطه با آمریکا وارد بحران‌های پیش‌بینی نشده‌ای شود.

او از دولت آمریکا خواست تا در موضع‌گیری خود تجدید نظر کند و سخنانی به زبان نیاورد که موجب تیره شدن غیر ضروری فضای روابط میان عراق و آمریکا شود.

دولة القانون: پارلمان درباره حضور نیروهای آمریکایی بزودی تصمیم می‌گیرد

«بهاء الدین نوری» سخنگوی ائتلاف دولت قانون، نیز سخنان ترامپ را نقض توافق سال ۲۰۱۱ میان آمریکا و عراق دانست و گفت: در این توافق به وضوح، خروج نیروهای آمریکایی و صرفا حضور مشاوران و مربیان نظامی در داخل پایگاههای نظامی تأکید شده است.

او گفت که با شروع دوره جدید پارلمان، نمایندگان با جدیت در خصوص حضور نیروهای آمریکایی در عراق موضع خواهند گرفت و تحرکات جدی و با مصممی برای پایان خضور این نیروها در پارلمان وجود دارد.

تأکید ائتلاف «الاصلاح و الاعمار» بر لغو توافق امنیتی با آمریکا

ائتلاف الاصلاح و الاعمار به ریاست «صباح الساعدی» نیز با صدور بیانیه‌ای از «برهم صالح» به عنوان رئیس‌جمهور عراق خواست تا تمامی اقدامات را برای صیانت از حاکمیت عراق به کار گیرد و همچنین از «عادل عبدالمهدی» به عنوان نخست‌وزیر نیز خواستار کنترل نیروهای آمریکایی و خارجی در عراق شد.

این ائتلاف بزرگ پارلمانی عراق همچنین اعلام کرد که لغو قرار داد امنیتی با آمریکا به سال ۲۰۱۱ را با هدف حفظ حاکمیت عراق که « به تکرار از سوی نیروهای آمریکایی نقض شده است» به پارلمان خواهد برد.

ائتلاف البناء: عراق ملک آباء و اجدادی ترامپ نیست

ائتلاف پارلمانی البناء به ریاست «هادی العامری» نیز با ادبیات شدیدی به سخنان ترامپ واکنش نشان داد و «حسن سالم» از اعضای اصلی این ائتلاف در خطاب به ترامپ گفت: عراق ملک آباء و اجدادی تو نیست و اجازه باقی ماندن هیچ نیروی خارجی در عراق را نمی‌دهیم.

او ابقای نیروهای آمریکایی در عراق از سوی ترامپ را نشانه «بی مبالاتی و بی فکری» دولت آمریکا دانست و گفت که اجازه استفاده از خاک عراق علیه کشورهای همسایه را نخواهیم داد.

جنبش النجباء: باید به آمریکا معنی داشتن حق حاکمیت را یاد بدهیم

«هاشم الموسوی» سخنگوی جنبش النجباء عراق هم از دولت این کشور خواست تا موضع صریحی در قبال سخنان و اقدامات ترامپ اتخاذ کند و در ادامه از نمایندگان پارلمان خواست تا با برگزاری جلسه‌ای، معانی «آزادی و حق حاکمیت و استقلال» را به آمریکا بیاموزند.

او تأکید کرد: عراق بنده آمریکا نیست و ما هم خواستار جنگ نیستیم اما از حنگ نمی‌ترسیم و این حق ماست که از مردم و حاکمیت عراق دفاع کنیم.

رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته در مصاحبه‌ای با شبکه «سی‌بی‌اس»، با بیان اینکه قصد ندارد نیروهای نظامی آمریکا را از عراق خارج کند، گفت: «ما برای ساخت این پایگاه [در عراق] هزینه هنگفتی کرده‌ایم. می‌خواهیم آن را حفظ کنیم. یکی از دلایلی که می‌خواهم نگهش دارم، این است که می‌خواهم کمی حواسمان به ایران هم باشد، چون ایران مشکلی واقعی است»

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 995350

وب گردی

وب گردی