تولید هیدروژل شبیه عضله انسان

دانشمندان دانشگاه «هوکایدو» ژاپن توانستند مواد هیدروژلی جدیدی را با قابلیت کاربردی مانند عضلات انسانی تولید کنند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از دنیای فیزیک، مواد جدید ساخته شده از دو شبکه هیدروژل شبیه به عضلات انسانی می تواند قدرت خود را در برابر استرس‌های مکانیکی افزایش دهد. این توانایی مواد را برای تعمیر آسیب ناشی از نیروهای کششی افزایش می دهد.

این ماده شامل دو شبکه پیوندی متشکل از رشته های پلیمری که یک شبکه سفت و سخت و دیگری انعطاف پذیر است. هنگامی که استرس مکانیکی اعمال می شود، مولفه سفت و سخت تجزیه می شود؛ اما این باعث ایجاد یک روند پلیمریزاسیون محلی که مرزهای جدیدی را در داخل ماده به وجود می آورد می‌شود و دوباره آن را قوی می کند. جزو نرم نیز به حفظ شکل و ظاهر ژل کمک می کند.

این روند بسیار شبیه آنچه در طول ورزش شدید در عضلات اتفاق می‌افتد است و از این مواد جدید می‌توان برای موارد کاربردی مختلف از جمله روبات‌های نرم و پزشکی استفاده کرد.

هیدروژل‌ها دسته‌ای از مواد پلیمری با ساختار شبکه‌ای (پیوندهای عرضی فیزیکی یا شیمیایی) هستند که قابلیت تورم و جذب آب بالایی دارند. این خصوصیت هیدروژل‌ها را از سایر پلیمرها متمایز می‌سازد. پیوندهای عرضی فیزیکی می‌توانند به‌وسیله درهم گره خوردگی زنجیرها، ایجاد بلور در ساختار پلیمر یا برهم‌کنش‌های ضعیف مثل پیوند هیدروژنی یا واندروالسی تشکیل شوندکه در شکل زیر نمایی از این پیوندها دیده می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 995398

وب گردی

وب گردی