فناوری نوین، حلقه گمشده صنعت آب/ با بومی‌سازی فناوری نوین در منابع آبی فاصله زیادی داریم

امروزه توسعه هر صنعتی در گروی به‌کارگیری از فناوری‌های نوین و دانش روز است؛ اما متاسفانه تا به امروز دستاورد مناسبی در حوزه صنعت آب نداشتیم تا بتوانیم با استفاده از فناوری نوین گرهی از مشکلات منابع آبی کشور بگشایم.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، پایه و اساس توسعه‌ هر فعالیت صنعتی، کشاورزی، اقتصادی، اجتماعی و رفاهی بدون برخورداری از منابع آبی مطمئن و تأسیسات روزآمد و پایدار استحصال، انتقال، تصفیه‌ و توزیع آب با کمیت و کیفیت مناسب از جمله به‌کارگیری تکنولوژی و فناوری جدید ممکن نیست.

برهمین اساس کشور نیازمند توسعه در بخش‌های گوناگون است و از سوی دیگر، ناسازگاری‌های اقلیمی و خشکسالی، فشار دوچندانی را بر پیکره‌ منابع آب کشور وارد می‌کند، در همین راستا وزارت نیرو با تکیه بر دانش و مهارت مدیران و کارشناسان و به خدمت درآوردن فناوری‌ها و دانش‌های جدید در عرصه‌خدمات آب نیاز اساسی همه بخش‌های توسعه‌ کشور را فراهم آورده و در حد مقدورات کشور سربلند، کارنامه‌ای موفق را پیش روی نهاده است.

هدایت فهمی معاون دفتر کلان برنامه‌ریزی آب و آبفای وزارت نیرو در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم وفناوری ایسکانیوز، اظهار کرد: معمولا فناوری نوین در سیستم‌های آب چه در بخش عرضه و چه در بخش تقاضا مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال استفاده از فناوری آب شیرین‌کن‌ها و نمک‌زدایی آب دریاها ، استفاده از فاضلاب و تصفیه آن با فناوری نانو و سایر فناوری‌ها و پساب این فاضلاب ها که به صورت آب قابل استفاده است در بخش عرضه از این فناوری‌ها بهره می‌گیریم.

همچنین در جهت کاهش مصارف خانگی و صنعتی، شیرآلات و کنتورهای هوشمند و نیز استفاده از تصاویر ماهواره‌ای برای شناسایی منابع آب جدید، به‌کارگیری از تکنولوژی، نرم‌افزارها و روش‌های جدید برای استحصال آب و ایجاد مخازن سازه‌ها در جهت ذخیره سازی آب می‌توان از فناوری‌های نوین استفاده کرد.

آب شیرین‌کن برای استفاده از آب دریاها و جاهایی که آب شور دارند استفاده می‌شود. ما در حال حاضر در کشور حدود 150 میلیون تا 200 میلیون لیتر آب را چه در بخش دولتی و خصوصی شیرین‌سازی کردیم. بنابراین ظرفیت خیلی کمی است چرا که کشور ما ظرفیت بالاتری دارد که از این فناوری استفاده کنیم.

در بحث آب شیرین کن‌ها بخشی از این تکنولوژی تولید داخلی بوده در بعضی از جنبه های این فناوری هنوز بومی نشده است. در آب شیرین کن فیلترهای غشایی نانو تکنولوژی را بومی نکردیم این نوعی ضعف برای کشور تلقی می‌شود. متاسفانه تمام فرآیند صنعت و خدمات و فناوری را وارد کشور نمی کنیم که بتوانیم آن را بومی سازی کنیم. تنها به سراغ قسمت‌های آسان می‌رویم و جاهایی سخت را به فراموشی می سپاریم و این آفت برای توسعه کشور است.

درست است که از فناوری نانو در صنعت آب استفاده می‌شود، اما هنوز موفق به تولید انبوه این فناوری در کشور نشدیم.

مسعود فرزاد کارشناس مسائل آب در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، گفت: طی سال‌های اخیر با عنایت به تغییر اقلیم وکم آبی که بر فضای کشور حاکم شده است، اکثر نهادها مربوطه به بحث آب و نیازمندی‌های حداقل در حد حرف و بررسی؛ اما وزارت نیرو چون متولی تهیه آب است و پیگیر و فعال بوده است به طوری که از تکنولوژی‌های نوین جهت مدیریت مصرف و استحصال آب و بازگردانی آب به چرخه مصرف از روش‌های نوینی استفاده می‌کند.

وی، مجهز نمودن مزارع کشاورزی به سیستم‌های آبیاری بارانی و قطره‌ای، در بعضی نقاط استفاده از آبیاری زیر سطحی مزارع، توسعه فناوری‌های نوین نمکزدایی از آب با حداقل پساب و انرژی، طراحی و ساخت سامانه نمک زدایی به روش بخار سرد، طراحی و ساخت سامانه نمک زدایی به روش اسمز مستقیم، حمایت از توسعه فناوری نمک زدایی آب به روش رطوبت دهی و رطوبت گیری (HDH)، توسعه فناوری احداث مکانیزه سدهای زیرزمینی و آبشارهای زنجیره ای تامین آب، طراحی و ساخت کنتور حجمی التراسونیک قابل نصب بر روی چاه‌های کشاورزی و طراحی و ساخت مواد مالچ و بهبود دهنده و اصلاح کننده خاک را از جمله فناوری‌های نوین به‌کار رفته در این صنعت نام برد.

وی در خصوص راهکار برای افزایش آب در کشور افزود: در جهت ذخیره‌سازی آب که تاکنون بشر رویکردهای مختلفی چون احداث سدها و آب انبارها و ایجاد دریاچه‌های مصنوعی استفاده نموده است؛ اما با تغییر اقلیم باید از همه فرصت‌ها استفاده کرد.

فرزاد تاکید کرد: در هدایت آب‌های سطحی به منابع و مخازن زیرزمینی طبیعی که در اثر برداشت بی‌رویه وخشکسالی خالی شده و یا مسیرهای ورودی آب به آنها تغییر کرده و یا ازبین رفته است کوشا باشیم. همچنین باتوجه به فرسایش خاک که قدرت جذب آب را از دست داده با احداث موانعی در سطح زمین سرعت عبور آب را کاسته و فرصت بیشتری به زمین بدهیم تا آب را جذب کند.

وی، احداث سدهای در مصب ورودی رودخانه به دریا و حداث سدهای کوچک وچابک روی مسیل‌های فصلی و جلوگیری از هدر رفت آب را از دیگر راهکارهای افزایش بارش عنوان کرد.

انتظار می‌رود با نهادینه ساختن تدریجی این فناوری‌ها در کشور و سایر فناوری‌هایی که در آینده متناسب با نیازمند‌ی‌های بخش آب و فاضلاب کشور به کار گرفته خواهد شد و با مشارکت بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری برای تولید و بومی‌سازی ساخت، نصب و راهبری آن‌ها، ضمن رفع نیازهای کشور، زمینه‌ صادرات آن‌ها به سایرکشورها فراهم آید.

انتهای پیام/

کد خبر: 995403

وب گردی

وب گردی