مأموریت نیروهای ما در عراق به سمت رصد ایران تغییر نکرده است

یک فرمانده بلندپایه آمریکایی گفت که مأموریت نیروهای این کشور در غرب آسیا به سمت رصد ایران تغییر نکرده است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز «جوزف ووتل»، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا اظهارات «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور کشورش را درباره مأموریت نیروهای آمریکایی در عراق رد کرد.

وی گفت که تمرکز مأموریت نیروهای آمریکایی در غرب آسیا به سمت «رصد ایران» تغییر نکرده است.

او در پاسخ به سوال یک سناتور مبنی بر اینکه اگر مأموریت نیروهای آمریکایی در عراق به سمت مقابله با ایران تغییر پیدا کند باید با دولت عراق مشورت شود گفت: «موافقم.»

سخنان روز یکشنبه «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه این کشور از یکی از پایگاه‌های عراق برای رصد ایران استفاده می‌کند با انتقاد شدید هم در عراق و هم در واشنگتن مواجه شده است.

شبکه خبری سی‌ان‌ان دوشنبه شب گزارش داد سخنان رئیس‌جمهور آمریکا میان مقام‌های پنتاگون و سایر تحلیلگران هم سردرگمی ایجاد کرده است.

ترامپ یکشنبه در مصاحبه با شبکه خبری سی‌بی‌اس گفت: «یکی از دلایلی که می‌خواهم آن را (پایگاه نظامی را) حفظ کنم این است که می‌خواهم ایران را کمی تحت نظر بگیرم چون ایران یک مشکل واقعی است. او گفت که قصد ندارد از این پایگاه نظامی برای حمله به ایران استفاده کند و فقط می‌خواهد از طریق آن ایران را رصد کدن

سخنان ترامپ با واکنش شدید مقام‌های فعلی و سابق عراق و قانونگذاران این کشور رو به رو شد.

برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق گفت که آمریکا از این کشور برای «رصد ایران» اجازه نگرفته و حضورش در عراق بخشی از توافق میان دو کشور برای مبارزه با «تروریسم» است.

«حیدر العبادی»، نخست‌وزیر پیشین عراق در توئیتر نوشت باید به حق حاکمیت عراق احترام گذاشته شود.

مقام‌های پنتاگون از طرف دیگر به سی‌ان‌ان گفتند سخنان ترامپ در خصوص رصد ایران از عراق برای آنها مشخص نیست. بعضی از مقام‌ها هم در اینکه ممکن است مأموریت نیروهای آمریکایی در عراق تغییر یافته باشد، تردید ابراز کرده‌اند.

این ابهام‌ها موجب شد یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه در جمع خبرنگاران بگوید که مأموریت نیروهای آمریکایی در عراق تغییر نکرده است.

ووتل در بخش دیگری از سخنانش گفت که ترامپ تصمیم برای خروج از سوریه را به او اطلاع نداده است.

او گفت: «من از صدور این بیانیه خاص اطلاعی نداشتم. مطمئنا ما می‌دانیم که او در گذشته برای خروج ابراز تمایل کرده است.»

ترامپ ۲۸ آذرماه با بیان این ادعا که مأموریت ادعایی آمریکا برای شکست داعش در سوریه به پایان رسیده گفت که نظامیان این کشور از سوریه خارج می‌شوند.

این تصمیم با واکنش‌ها و انتقادهای گسترده رو به رو شد. «جیمز متیس»، وزیر دفاع سابق آمریکا و «برت مک‌گورک»، نماینده سابق آمریکا در ائتلاف اصطلاحاً ضدداعش، در اعتراض به آن از سمت‌هایشان کناره‌گیری کردند.

بعد از این تصمیم، شماری از نزدیکان ترامپ از جمله «مایک پامپئو»، وزیر خارجه و «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید تلاش‌هایی را برای منصرف کردن ترامپ از تصمیم قبلی آغاز کرده‌اند.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 995501

وب گردی

وب گردی