گروه ۷۷ فرصتی برای افزایش کنشگری ایران در "کوپوس" است

پیشینی گفت: جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان هماهنگ کننده موضوعات فضایی گروه 77 در کمیته استفاده های صلح آمیز از فضای ماورای جو سازمان ملل متحد "کوپوس" به مدت یک سال انتخاب شد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، آرمان پیشینی، مدیر مرکز روابط و همکاری های بین المللی سازمان فضایی ایران اظهار داشت: این اتفاق مهم، نتیجه کنشگری وزارت امور خارجه و تیم های اعزامی سازمان فضایی ایران در چند سال اخیر است.
پیشینی افزود: (گروه ۷۷) بزرگترین ائتلاف در سازمان ملل متحد و به تبع کمیته استفاده های صلح آمیز از فضای ماوری جو است.

وی با بیان اینکه تعداد اعضای گروه ۷۷ هم اکنون به بیش از ۱۳۰ کشور رسیده است، خاطرنشان کرد: هم اکنون ۸۶ کشور نیز در کوپوس عضو هستند که بیش از ۵۰ کشور عضو آن در (گروه ۷۷) عضویت دارند.

مدیر مرکز روابط و همکاری های بین المللی سازمان فضایی ایران تصریح کرد: چین به عنوان کشوری مستقل اما همسو با (گروه ۷۷) بیانیه های مشترک متعددی را در حوزه فضایی ارائه کرده است.

پیشینی با اشاره به اینکه فلسفه وجودی و ماهیت (گروه ۷۷) ارتقاء و تسریع روند توسعه در کشورهای عضو است، گفت: یکی از اصلی ترین محورهای توسعه برای کشورها فضا است که جمهوری اسلامی ایران به عنوان هماهنگ کننده موضوعات فضایی (گروه ۷۷) در کوپوس می تواند نقشی محوری را در این راستا ایفا کند.

وی بیان داشت: این گروه با هدف انسجام در کشورهای در حال توسعه، کاهش رقابت درونی، اختلاف های این کشور ها و ایجاد هماهنگی میان اهداف شکل گرفته است.

مدیر مرکز روابط و همکاری های بین المللی سازمان فضایی ایران خاطرنشان کرد: عدم انسجام این گروه در برخی موارد، موجب عدم کارایی آن در موضع گیری های بین المللی شده است.
پیشینی تاکید کرد: سازمان فضایی ایران در همکاری با وزارت امورخارجه تلاش خواهد کرد که کارایی این گروه در کوپوس را افزایش داده و به علاوه انسجامی در موارد و موضع گیری ها ایجاد کند.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان هماهنگ کننده موضوعات فضایی (گروه ۷۷) در کوپوس در سال جاری تلاش می کند، با مذاکرات دو و چند جانبه کارایی این گروه را ارتقا دهد.
مدیر مرکز روابط و همکاری های بین المللی سازمان فضایی ایران گفت: ارائه بیانیه های مشترک، مقاله های کاری مشترک، ارائه های علمی و رویدادهای مشترک و حضور فعالانه تر در گروه های کاری علمی- فنی و حقوقی از برنامه های کشور ذیل کوپوس در سال 2019 خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 995566

وب گردی

وب گردی