رسیدن به فهمی مشترک، لازمه اسلامی شدن دانشگاه‌هاست

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: رسیدن به فهمی مشترک، لازمه اسلامی شدن دانشگاه هاست که باید از تفسیرهای موجز و یک‌‌جانبه گرایانه در این زمینه پرهیز شود.

دکتر محمد صادق کوشکی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در گفت‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره شرایط فرهنگی حاکم بر فضای آموزش عالی در ایران قبل و بعد از انقلاب اسلامی و روند اسلامی شدن دانشگاه‌‌‌‌ها بعد از انقلاب گفت: هنوز آن‌‌طور که باید نتوانستیم دانشگاه‌‌‌‌ها را به سمت اسلامی شدن محض حرکت دهیم و تا رسیدن به این هدف فاصله بسیاری داریم. مسئله اسلامی کردن دانش در ایران توسط یکسری مراکز برون دانشگاهی درحال شکل گیری است که اثر‌گذاری مناسبی در این جریان داشتند.

وی افزود: نزدیکی حوزه و دانشگاه، منجر به ایجاد یک تعامل مناسب میان این دو نهاد علمی و مذهبی خواهد شد که قطعا اثرات انکار ناپذیری در روند اسلامی شدن دانشگاه‌ها خواهد داشت؛ اما متاسفانه، تا به حال توجه چندانی به این امر در راستای نزدیکی حوزه و دانشگاه و ایجاد شرایطی برای اسلامی شدن دانشگاه‌ها نداشتیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در ادامه خاطر نشان کرد: بعد از انقلاب در دانشگاه‌‌‌‌ها و مراکز آموزش عالی در جهت ترویج دین، دفاتر مربوط به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، پژوهشکده‌‌های مطالعات دینی ایجاد شده که با کار روی مسائل دینی و اصول اسلامی گام‌های موثری در دوران بعد از انقلاب برداشتیم که بدون شک، حرکت روبه‌جلویی در جهت ارائه ارزش‌‌های اسلامی در تربیت نسل جوان انقلابی داشتیم.

کوشکی متذکر شد: در حال حاضر، تمام رؤسا و استادان دانشگاه‌‌‌‌‌‌ها در سراسر کشور با توجه به اصول اسلامی و التزام به اسلام، انتخاب و گزینش می‌شوند به این ترتیب فضای دانشگاه‌‌‌های ایران بعد از انقلاب در مسیر اسلامی شدن و ارزش‌های والای اخلاقی گرفت و افراد بر مبنای التزام به اصول اسلامی پذیرش می‌‌شوند.

وی یاد آور شد: اگر اسلامی شدن دانشگاه بخواهد به عنوان یک گفتمان در بدنه جامعه علمی کشور جا بیفتد، باید طرفداران آن بتوانند از یکسو، از مقام توصیف صرف فراتر رفته و به ارائه دیدگاه‌‌های تحلیلی قوی بپردازند و از سوی دیگر، راه انتقاد از موضوع را نبندند و موضوع را به تیغ نقد منتقدان بسپارند تا شاهد رشد اندیشه‌‌‌های معرفت‌‌‌‌شناسانه در این حوزه باشیم.

کوشکی خاطر نشان کرد: پژوهش‌‌‌‌هایی که توسط روشنفکران و صاحب‌‌‌‌‌‌نظران خارج از کشور با رویکرد اقتصاد سیاسی، اسلامی شدن دانشگاه را از سازهای امنیتی و اقتصادی دانسته، به دلیل عدم اشراف و اطلاع دقیق از فضای دانشگاهی کشور، در تحلیل‌‌‌های خود بعضاً مصادیق غیر واقع‌‌بینانه را آورده و با پررنگ نشان دادن برخی ضعف‌‌های موجود، چنین شرایطی را به کل دانشگاه‌‌های کشور نسبت داده و تحولات مثبت نظام آموزش عالی در ایران بعد از انقلاب را نادیده گرفته است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: راه برون رفت از چالش‌‌های موجود، رسیدن به فهمی مشترک در خصوص اسلامی شدن دانشگاه است؛ فهمی که نقطه نظرات همۀ ذینفعان و کنشگران دانشگاهی در آن لحاظ شده باشد و از تفسیرهای موجز و یک‌‌جانبه گرایانه در آن پرهیز شود و با عرف حاکم بر نهادهای علمی بین‌المللی در تعارض نبوده همچنین متناسب با ارزش‌ها و نیازهای جامعه اسلامی ایران باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 995581

وب گردی

وب گردی