صرفه جویی ۲۰۰ میلیون دلاری  با واگذاری دانش فنی 8 کاتالیست‌

رئیس پژوهشکده توسعه فناوری کاتالیست پژوهشگاه صنعت نفت ، گفت: واگذاری دانش فنی این کاتالیست‌ها و کاربردی‌شدن آنها در پالایشگاه‌ها تاکنون ۲۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی در پی داشته است.

مهدی رشیدزاده رئیس پژوهشکده توسعه فناوری کاتالیست پژوهشگاه صنعت نفت، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم وفناوری ایسکانیوز، با تاکید براین‌که پژوهشگاه صنعت نفت در حال حاضر به سمت توسعه دانش کاتالیستی هایی حرکت کرده است که بتواند محصولات با ارزش افزوده بالاتر تولید کند، گفت: به عنوان نمونه گازمتان را تبدیل به یکسری محصولاتی کرده که ارزش افزوده بالاتری دارند.

وی تصریح کرد: بعضی از کاتالیست‌ها که در پالایشگاه‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی مصرف می‌شود که در این راستا هنوز اقدامی برای توسعه دانش صورت نگرفته است و پژوهشگاه صنعت نفت بنا دارد که در این بخش‌ها ورود پیدا کند.

رئیس پژوهشکده توسعه فناوری کاتالیست پژوهشگاه صنعت نفت، از تولید کاتالیست‌های واحد هیدروکراکینگ آیزوماکس خبر داد و گفت: این واحد تولید بنزین و محصولات میان تقطیر در پالایشگاه‌ها است و از این کاتالیست برای این منظور استفاده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه میزان مصرف این کاتالیست در این واحد به دلیل تولید بنزین و گازوئیل بالا است، خاطر نشان کرد: از این رو دسترسی به این نوع کاتالیست‌ها برای واحدهای تولیدکننده بنزین بسیار مهم است.

رئیس پژوهشکده توسعه فناوری کاتالیست فعالیت واحد هیدروکراکینگ آیزوماکس را بر پایه سیلیکا آلومینای آمورف و فلزات فعالی چون نیکل و مولیبدن دانست و اظهار کرد: کاتالیست واحد RCD و کاتالیست‌های واحد RFCC در ۸ نوع مختلف هستند که با چیدمان خاصی در ۵ راکتور لود می‌شوند.

رشیدزاده کاتالیست‌های SRU با کاربرد در واحد بازیافت، اکسید اتیلن EO، آروماتیک‌سازی، ریفورمینگ نفتا، جاذب 3A،مرکاپتان‌زدایی (DMD) ، هیدروکراکینگ (آیزوماکس) و RCD را از جمله ۸ کاتالیستی دانست که در این پژوهشگاه به تولید رسیده است.

وی از واگذاری دانش فنی این ۸ نوع کاتالیست خبر داد و یادآور شد: کاتالیست واحد آروماتیک‌سازی و ریفورمینگ نفتا در خط تولید بنزین کاربرد دارند و دانش فنی آنها برای تولید انبوه بخش خصوصی واگذار شده است.

رشیدزاده افزود: در حال حاضر این کاتالیست‌ها در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و پتروشیمی بندر امام و برخی دیگر از پالایشگاه‌ها در راکتورها لود شده و در حال کار است.

رئیس پژوهشکده توسعه فناوری کاتالیست پژوهشگاه صنعت نفت تاکید کرد: واگذاری دانش فنی این کاتالیست‌ها و کاربردی‌شدن آنها در پالایشگاه‌ها تاکنون ۲۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی در پی داشته است.

رشیدزاده با اشاره به این‌که رسالت پژوهشگاه صنعت نفت توسعه و تولید دانش فنی است، گفت: پژوهشگاه زیرساختی برای تولید انبوه ندارد، بنابراین ما باید در این بخش‌ها از توانمندی و دانش شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده می‌کنیم. بنابراین طی سال های اخیر توسعه خوبی در کشور ایجاد شده است و تحریم ها برای ما بسیار فرصت خوبی بوده و به واسطه همین شرکت‌ها توانستیم، دانش را به سمت تجاری سازی سوق دهیم.

وی همچنین ادامه داد: ما در برخی از موارد سعی کردیم که از توانمندی دانشگاه و سایر مراکز پژوهشی بهره بگیریم. از آنجا که پژوهشگاه‌ها به یک‌سری تجهیزات مجهز هستند که دانشگاه‌ها این امکانات را ندارند و ما در بخش تئوری از ظرفیت دانشگاه‌ها استفاده می‌کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 995604

وب گردی

وب گردی