فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاهیان نوآورانه شد

فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاهیان در راستای اهداف معاونت علمی برای ایجاد زیست بوم نوآوری در دانشگاه ها نوآورانه شدند .

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، حسام زندحسامی مدیر کل دفتر نوآوری و کسب و کار نوین در سمینار تجاری سازی مالکیت معنوی برای دانشگاه ها، پارک های علم و فناوری، مراکز نوآوری و استارتاپ ها اظهار کرد : برای توسعه دانشگاه ها و حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم نیازمند تغییر نگرش دانشگاهیان از تمرکز بر فعالیت های آموزشی و پژوهشی به سمت و سوی توسعه نوآوری هستیم به همین منظور مراکز نوآوری به منظور توسعه سازوکار و زیست‌بوم نوآوری در دانشگاه‌ها با همت معاونت علمی و فناوری به وجود آمد.

وی درادامه گفت :برنامه مراکز نوآوری در دو قالب مراکز نوآوری دانشگاهی و مراکز نوآوری بخش خصوصی در معاونت علمی توسعه پیدا کرده و تاکنون بیش از 70 مرکز به حمایت و هدایت این معاونت راه اندازی شده است.

مدیرکل دفتر نوآوری و کسب‌وکار نوین معاونت علمی ، ضمن بیان چالش‌های تجاری‌سازی فناوری در ایران، راهکارها و برنامه‌های حمایتی انجام شده توسط معاونت علمی در راستای تقویت زیست‌بوم نوآوری کشور را نیز تشریح کرد.

وی با اشاره به برنامه‌های توانمندسازی طرف عرضه و تقاضای فناوری در این معاونت، به محورهایی از جمله حمایت از تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان، حمایت از ایجاد و توسعه مراکز نوآوری خصوصی و دانشگاهی، پیاده‌سازی نظام استانداردسازی محصولات دانش‌بنیان از طریق صدور گواهی‌های انطباق محصول و حمایت از طرح‌های کلان فناوری، برگزاری نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی (ساخت ایران) پرداخت .

به گته زندحسامی کنترل واردات اقلام مشابه کالاهای دانش‌بنیان تولید داخل از طریق تغییر تعرفه‌های گمرکی یا ممنوعیت خرید خارجی برای خریداران دولتی و راه‌اندازی کانون‌های دانش، صنعت و بازار از دیگر برنامه‌های موفق معاونت علمی در این حوزه بوده است .

مدیرکل دفتر نوآوری و کسب‌وکار نوین معاونت علمی همچنین به چالش‌های حوزه مالکیت معنوی در دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و صاحبان ایده و تکنولوژی به منظور ارائه‌ی طرح‌ها و ایده‌های خود و عدم اطمینان از تعامل با سرمایه‌گذاران پرداخت.

در ادامه این مراسم رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور؛ ضمن ارائه اهم اقدامات انجام شده و آمارهایی از ثبت اختراعات کشور، به تشریح رویکردهای جدید این سازمان پرداخت.

وی با اشاره به اهمیت تبدیل ایده به محصول قابل فروش اظهار داشت: خوشبختانه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به عنوان متولی ثبت مالکیت های صنعتی طی سالهای اخیر با مشارکت دستگاههای ذیربط مانند معاونت علمی اقدام به راه اندازی بازار دارایی های فکری در فرابورس کرده است. همچنین پروژه "TISC" را با هدف تأسیس دفاتر حمایت از فناوری و نوآوری و نیز پروژه "EIE" را با هدف توانمندسازی محیط مالکیت فکری با همکاری سازمان جهانی مالکیت معنوی دردست اجرا دارد.

وی افزود: به منظور بهبود بیشتر فضای کسب وکار، پیشنویس طرح جامع حمایت از مالکیت صنعتی در مسیر تصویب نهایی در مجلس شورای اسلامی قرار دارد تا ضمن روزآمدتر شدن مقررات موجود، مصادیق جدیدی از حمایت از مالکیتهای صنعتی از جمله حمایت از اسرار تجاری، ثبت مدل مصرفی و جلوگیری از رقابت غیرمنصفانه را به طور کامل پوشش دهد.

فتوحی رییس دانشگاه صنعتی شریف نیز در این مراسم به تشریح اقدامات این دانشگاه در حوزه توسعه زیست بوم نوآوری به خصوص برنامه های ناحیه نوآوری شریف پرداخت.

همچنین در این سمینار کارشناسان سوئیسی و خبرگان داخلی موضوعاتی مشتمل بر معرفی موسسه فدرال مالکیت معنوی سوئیس و برنامه ها و اقدامات آن، مالکیت معنوی و استارتاپ ها، توانمندسازی شرایط برای انتقال فناوری، نحوه حمایت دولت از استارتاپها در سوئیس، تجارب تجاری سازی در ایران و تجارب تجاری سازی در سوئیس را مورد ارائه و بحث قرار دادند .

این سمینار به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشوربا حضور کارشناسانی از موسسه فدرال مالکیت معنوی کشور سوئیس و نمایندگانی از دانشگاه ها، پارک های علم و فناوری، مراکز نوآوری و استارتاپ ها از 14 لغایت 16 بهمن در محل بنیاد طب ایرانی برگزار شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 995621

وب گردی

وب گردی