ضرورت ارتباط میان پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با یکی از مراکز بین‌المللی

قائم مقام وزیر علوم و رئیس مرکز هیات‌هاى امنا و هیئت ممیزه مرکزی در آیین تودیع و معارفه رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه که در محل این پژوهشگاه برگزار شد، بر ضرورت ارتباط میان پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با یکی از مراکز بین‌المللی تأکید کرد.

به گزارش ایسکانیوز از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، دکتر عبدالرضا باقری در این آیین اظهار داشت: نظریه‌پردازی درخصوص علوم انسانی با رویکرد اسلامی از اهداف مهم پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بوده و باید مورد توجه جدی قرار گیرد. انجام پژوهش در قلمرو داد و ستدهای علوم انسانی، نقد مکاتب و آرای علوم انسانی و اجتماعی، همکاری با موسسات آموزشی و پژوهشی مرتبط با علوم انسانی، پژوهش‌های میان رشته‌ای مانند توسعه، دین و نظام های اجتماعی از دیگر اهداف مندرج در اساسنامه این پژوهشگاه است که باید با جدیت بیشتری دنبال شود.

قائم مقام وزیر علوم، بیان کرد: پژوهش در مسائلی که با دین مانند جامعه شناسی دین، روان‌شناسی دین، آسیب‌شناسی اجتماعی نسبت به تدوین و تهیه متون در حوزه علوم انسانی و... سرو کار دارد جزء اولویت‌های اصلی این پژوهشگاه است، ضمن اینکه ایجاد ارتباط با مراکز علمی دنیا که در اساسنامه پژوهشگاه نیز تاکید شده باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: براساس ضوابط موجود، دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی با رعایت در چارچوب ضوابط مربوطه استقلال عمل دارند. آزادی آکادمیک، لازمه تحقیق و پژوهش به خصوص در حوزه علوم انسانی است. آزادی آکادمیک برای کشف حقیقت و رشد علوم انسانی و علوم اسلامی یک ضرورت است سنتی که در حوزه‌های علمیه همیشه مراعات می‌شده است.

دکتر باقری افزود: ارتباط میان پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با یکی از مراکز بین‌المللی از دیگر کارهایی است که باید مورد توجه باشد؛ در این ارتباط تسلط اعضای هیئت علمی به یکی از زبان‌های زنده دنیا ضروری است و باید زیرساخت آموزش زبان برای محققان این مجموعه فراهم شود.

وی بیان کرد: جریان‌سازی فرهنگی، علمی و اجتماعی از دیگر اقداماتی است که پژوهشگاه حوزه و دانشگاه باید ایجاد کند. نقش محوری ارتباط با دانشگاه، برگزاری نشست‌ها و میزگردها می‌تواند در این ارتباط موثر باشد و همین‌طور آشنا کردن طلاب با علوم انسانی روز.

دکتر باقری، برگزاری جلسات ماهانه اعضای هیئت علمی برای ارائه گزارش‌های تحقیقاتی خود و بحث و تبادل نظر اعضا را خواستار شد و گفت: این مسئله در کشور ما مورد غفلت است در حالی که باید پژوهش‌های هر فرد مورد نقد و بررسی و آشنایی همکاران خود قرار بگیرند تا زمینه‌های رشد بیشتر پژوهشگاه فراهم شود.

وی افزود: قانون، استقلال عمل برای هیئت امنای مراکز را محترم شمرده تا تصمیمات مقتضی و متناسب بگیرند بنابراین هر اقدامی که می‌تواند در راستای انجام ماموریت‌ها کمک کننده باشد قابل تصمیم‌گیری است و ما در وزارت علوم آماده همکاری در این زمینه هستیم.

دکتر باقری ادامه داد: سیاست‌های وزارت علوم، برنامه‌ریزی و نظارت و ارزیابی است و تصمیمات از سوی هیئت‌های امناء مراکز اتخاذ می‌شود.

وی با بیان اینکه متون درسی معارف اغلب بیست سال قبل تدوین شده است و لذا استادان معارف با همه تلاش‌هایی که در تدریس آنها می‌کنند ممکن است پاسخگوی هم سوال‌ها و شبهات دانشجویان نباشند، لذا انجام پژوهش‌های مورد نیاز توسط پژوهشگاه برای ارائه پاسخ‌های به روز و مستدل به شبهات و سؤالات دانشجویان" تاکید کرد.

در آئین تودیع و معارفه رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، از تلاش‌ها و خدمات حجت‌الاسلام و المسلمین حسن آقانظری رئیس سابق این پژوهشگاه قدردانی و حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی محمد حکیمیان به عنوان رئیس جدید این پژوهشگاه معرفی شد.

گفتنی است در این مراسم معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه، رؤسای مراکز آموزش عالی استان قم و برخی مسئولان استان قم نیز حضور داشتند.

انتهای پیام/

کد خبر: 995626

وب گردی

وب گردی