بخش خصوصی با نظارت در دانشگاه‌ها می‌توانند نقش مثبتی در کارآموزی ایفا کنند

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: در حال حاضر در شرایطی هستیم که توسعه‌ کمی‌ باعث شده تا در خیلی از جاها کیفیت از دست برود لذا اکنون زمان آن است که همگان با هم‌اندیشی و همفکری به سمت ارتقای کیفیت در همه حوزه‌های علمی، آموزشی و پژوهشی حرکت کنیم.

به گزارش ایسکانیوز از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر مسعود برومند با تبریک ایام دهه فجر و درود بر مقام شهدای انقلاب اسلامی اظهار داشت: کارآموزی از مباحثی است که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در گذشته با کیفیت خیلی بهتری انجام می‌شد اما در طول سال‌های اخیر به خاطر ارتقای سطح فعالیت‌ها آرام آرام توجه ما به بحث کارآموزی کمتر شده است.
وی افزود: در گذشته کارآموزی باعث می‌شد دانشجو با نتایج کاربردی رشته‌ای که در آن تحصیل می‌کند آشنا شود و از حوزه تئوریک خارج شده و ببیند که کاربردو نتایج آن چه را که امروز تحت عنوان دروس خاص می‌گذراند کجا مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مهم یک فضایی را ایجاد می‌کرد که دانشجو با فضای بیرون و حوزه‌های اجتماعی و محیط‌های صنعتی آشنا شود.
دکتر برومند تصریح کرد: کارآموزی از یک سو باید زمینه درک بهتر دانشجو را از موضوعات و فعالیت‌های تحقیقاتی و آموزشی خودش فراهم کند و از طرف دیگرباعث شود ارتباط اعضای هیات علمی با حوزه‌های کاری و صنعتی بیشتر شود؛ در حالی که امروزه دانشجو کارآموزی را جزو بخش تلف شده زندگی خود می‌داند و دانشجویان از حوزه‌های کاربردی دور شده و آینده خود را فقط در ادامه تحصیل می‌دانند.

وی با اشاره به کیفیت پایین بعضی از محل‌های کارآموزی گفت: تصمیم بر آن شد که در کارآموزی دانشجویان اگر نمی‌توانند با محیط‌های واقعی صنعت آشنا شوند بتوانند مهارت‌هایی را یاد بگیرند تا به اشتغال آنها کمک کند لذا در این خصوص تفاهم‌نامه‌ای با سازمان آموزش‌های فنی حرفه‌ای وزارت کار و امور اجتماعی منعقد شد و قرار شد از امکانات و زیر ساخت‌هایی که در آن سازمان وجود دارد برای دانشجویان استفاده شود و با معاونت آموزشی هم هماهنگی شده که ایندور‌ه‌ها در قالب کارآموزی محسوب شود.

دکتر برومند به نکاتی مهم در بحث کارآموزی اشاره کرد و افزود: بعضی از دانشگاه‌های ما الگوهای خوبی در بهبود کارآموزی دارند و هدف ما این است که سایردانشگاه‌ها هم از این الگوها و فعالیت‌ها برای بهبود دوره‌های کارآموزی استفاده کنند و یک سری شاخص‌هایی نیز برای بهبود وضعیت کارآموزی باید تعریف شود تا کیفیت کار این دوره‌ها بالاتر رود.

وی به مشکلات دوره‌های کارآموزی و بخش صنعت اشاره کرد و گفت: در گذشته بخش صنعت فضای بهتری برای آموزش دانشجویان فراهم می‌کرد و برای آموزش دانشجویان برنامه‌ریزی می‌کرد ولی الان متأسفانه شنیده می‌شود که از کارآموزان حتی مبلغی هم دریافت می‌شود.

دکتر برومند گفت: در گذشته تصور می‌شد که تنها بخش دولتی می‌تواند در امر کارآموزی فعالیت کند ولی امروزه بخش‌های خصوصی کارآمد هم وجود دارند که با نظارت دانشگاه‌ها می‌توانند نقش مثبتی در امر کارآموزی ایفا کنند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به این که امروز یکی از مباحث مهمی که مطرح است ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت است، تصریح کرد: این افزایش ارتباط نباید تنها در افزایش قراردادهای مالی مراکز دانشگاهی با صنعت باشد بلکه باید ببینیم در هر حوزه‌ای چه گره‌ای از مشکلات کشور را می‌توانیم باز کنیم و اقداماتی که در هشت ماه گذشته در وزارت علوم انجام پذیرفته در جهت تقویت این ارتباط بوده است.

وی افزود: آئین‌نامه فرصت مطالعات صنعتی که چندین بار تلاش شده بود اجرا شود ولی این تلاش موفقیت‌آمیز نبود؛ اما اکنون با هماهنگی اعضای هیات علمی تلاش شده تا استادان بتوانند وارد صنعت شوند و موقعیت خوبی را نیز برای دانشجویان‌شان فراهم کنند.

دکتر برومند تصریح کرد: از سوی دیگر ایجاد اعتماد در حوزه‌های صنعتی و اجتماعی نیازمند دقت نظر ما در اجرای قراردادها است زیرا قرارداد بی کیفیت باعث ضربه‌زدن به اعتبار دانشگاه‌ها می‌شود و از آن جایی که ما معتقد به توان اجرایی بالای دانشگاه‌ها هستیم آنها می‌توانند شیوه نامه‌های اجرایی شان را تهیه وتدوین کنند و لذا به جای آن که ما یک شیوه نامه یکسان ارسال کنیم شیوه‌نامه ها می‌تواند در قالب الزامات ارسال شده توسط خود دانشگاه‌ها و به تناسب نیازها و فعالیت‌ها تهیه و تدوین شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: اکنون حجم قراردادهای صنعتی جاری دانشگاه‌ها با حوزه صنعت بالغ بر ۹۰۰ میلیارد تومان است و می‌خواهیم ببینیم که این حجم قرارداد با چه برنامه‌ای جلو می‌رود و چقدر قراردادهای سنواتی از گذشته باقی مانده است؛ لذا ارسال شیوه نامه‌ها بسیار امر مهمی است.

دکتر برومند به بحث مهم ارتباط دانشگاه‌ها با سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرد و گفت: چالش‌های حوزه محیط زیست بسیار مهم است و در جاهایی به طور دقیق بعضی از مجموعه‌های وزارت علوم را مأمور کردیم که روی بحث‌های زیست محیطی با سازمان محیط زیست وارد پروژه‌های مشترک شوند و خود این کار می‌تواند محل مناسبی برای کارآموزی دانشجویان باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 995634

وب گردی

وب گردی