کام فناوری ایرانی شیرین شد

40 سال فعالیت‌های فناورانه در کشور ما دستاوردهای شیرینی را حاصل کرده است. این روزها چندی از آنها در نمایشگاهی واقع در باغ‌موزه دفاع مقدس به همت معاونت علمی به مردم میهن عزیزمان معرفی‌ می‌شود.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، 40 سال فناوری در ایران دستاوردهای قابل‌توجهی داشته که نه تنها ایران را در برابر دیگر کشورهای جهان همپا کرده است، بلکه در برخی مواقع توانسته‌ایم پیشتازی خود را عرضه کنیم. از شیرینی‌های این فناوری می‌توان به دستاوردهای علمی خوراکی‌ با استفاده از شیرین کننده‌های طبیعی و بهبود کیفیت زندگی به وسیله آنها اشاره کرد.

امروزه مردم ایران می‌توانند مواد خوراکی خود را از جمله شیرین کننده‌ها، نوشیدنی‌های شیرین و همچنین ژل رویال‌های تقویتی از ماده‌های تولید شده توسط فناوران ایرانی تأمین کنند. موادی که نمونه خارجی ندارد و قابلیت صادرات به کشورهای دیگر را خواهد داشت.

برخی از این نمونه‌ها را شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در نمایشگاه دستاوردهای علمی و فناوری چهل ساله انقلاب اسلامی که به همت ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی برپاشده است ارائه می‌کنند که در این گزارش به چندی از آنها اشاره می‌کنیم.

شیرین‌کنندگی 300 برابر شکر

شیرین‌کننده طبیعی برگرفته از پودر استویا محصول شرکت طعم طبیعت است که در پاویون معاونت علمی در این نمایشگاه ارائه‌شده است. این شیرین‌کننده طبیعی 300 برابر شکر از شیرین‌کنندگی برخوردار است. یعنی یک کیلو از این شیرین‌کننده معادل 300 کیلوگرم شکر است.

به گفته میلاد ابوطالبیان این محصول در بدن جذب نمی‌شود و برای افراد دیابتی و کسانی که از رژیم غذایی پیروی می‌کنند بسیار کمک‌کننده خواهد بود. شیرین‌کننده استویا در تمام مصارفی که احتیاج به شیرین‌کننده دارد مانند نوشابه، نوشیدنی، کیک و غیره کاربرد دارد.

وی بیان کرد: این محصول نمونه خارجی دارد اما در ایران و کشورهای منطقه برای نخستین بار است که کارخانه آن احداث می‌شود. در نتیجه برای کشور ما ارزآوری ویژه‌ای به همراه خواهد داشت.

این شیرین کننده‌های حاصل از گیاه استویا صد در صد طبیعی و مؤثر در درمان بیماری قند خون، کاهش وزن و محافظت از پوست است. استفاده از این شیرین‌کننده جایگزین شیرین کننده‌های مصنوعی (سرطان‌زا) در مصارف روزانه و صنایع غذایی در سطح دنیا خواهد بود.

نوشابه گیاهی

نخستین نوشابه کاملاً طبیعی محصول دیگری است که در نمایشگاه دستاوردهای علمی و فناوری چهل ساله انقلاب اسلامی ارائه می‌شود. این محصول که توسط شرکت دانش‌بنیان آوای تندرستی لیان نوتریکا برای نخستین بار در چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب ایرانی (سنتی) رونمایی شده بود، از عصاره‌های آب لیموترش، قهوه، زنجبیل و روغن علف لیمو ساخته شده است.

محسن مردی مدیرعامل شرکت تولیدکننده این محصول با اشاره به این‌که در تولید نوشیدنی «مای‌وای» از هیچ مواد نگه‌دارنده و رنگ مصنوعی استفاده‌نشده است، گفت: این نوشیدنی از مقدار کمی شکر برخوردار است که پایین‌ترین میزان استانداردی است که می‌توان در چنین نوشیدنی‌ای به‌کار برد.

به گفته وی این نوشیدنی هیچ نمونه داخلی و خارجی ندارد. برخی نمونه‌های خارجی موجود نیز تنها نوشیدنی‌های گازدار زنجبیل یا دیگر ترکیبات استفاده‌شده در این نوشیدنی به‌صورت تفکیک شده هستند. اما با این ترکیبات نمونه دیگری موجود نیست.

ژل رویال تقویت‌کننده

فرآورده دانش‌بنیان هانی ژل رویال توسط مرکز رشد فناوری طب و داروسازی سنتی و فرآورده‌های طبیعی دانشگاه علوم پزشکی تهران مراحل تحقیق و توسعه خود را طی کرده است و برای نخستین بار توسط شرکت دایادارو به عنوان یک محصول طبیعی به بازار عرضه شد.

به گفته حسین رضایی زاده پیش‌ازاین، محصولاتی برگرفته از ژل رویال عسل توسط کشورهای دیگر تولیدشده بود که واردات آن صورت می‌گرفت. اما این محصول با عصاره عناب فرآوری شده و پس از دو کارآزمایی بالینی به عنوان یک محصول درمانی ارائه شده است.

وی با تاکید بر این که این دارو نمونه داخلی و خارجی ندارد، موارد مصرف این ژل را برای کاهش ضعف و خستگی و بهبود کیفیت زندگی بیماران سرطانی عنوان کرد و افزود: افزایش توان جسمی و تعدیل سیستم ایمنی بدن نیز از دیگر خواص منحصربه‌فرد این ژل محسوب می‌شود.

دستاوردهای علمی و فناوری چهل ساله انقلاب اسلامی به همت معاونت علمی و کمیته کشوری علم و فناوری ستاد بزرگداشت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی در باغ‌موزه دفاع مقدس در معرض دید عموم است. این نمایشگاه تا 22 بهمن‌ماه سال جاری پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 995666

وب گردی

وب گردی