کشف بمب آب‌و‌هوایی توسط دانشمندان روسیه

دانشمندان روسی با انجام آزمایش‌هایی اعلام کردند تنها افزایش 2 درجه ای حرارت کره زمین منجر به افزایش شدید تولید گاز دی اکسید کربن از خاک قطب شمال می شود که بر بالا رفتن گرمایش زمین تاثیری مستقیم دارد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری شبکه روسیا الیوم، دانشمندان مرکز علمی – آکادمیک علوم روسیه در کراسنویارسک اعلام کردند تنها افزایش 2 درجه‌ای حرارت منجر به افزایش تولید گاز دی اکسید کربن از خاک قطب شمال می‌شود.

در پایگاه اینترنتی این مرکز آمده است پژوهشگران اتاقی را با قابلیت تنظیم درجه حرارت آن طراحی کرده و در آن آزمایش‌های مربوط به نمونه خاک قطب شمال را انجام داده‌اند.

دانشمندان در این آزمایش‌ها فصل تابستان قطب شمال را به مدت 80 روز شبیه سازی کردند که شرایطی نسبتاً گرم در منطقه قطب شمال است و توانستند مقدار گازهای آزاد شده در فضای اتاق که منجر به گرمایش زمین می‌شوند را اندازه‌گیری کنند.

در این آزمایش‌ها مشخص شد که در درجه حرارت طبیعی فصل تابستان قطب شمال، در ابتدای فصل گرما مقدار زیادی گاز دی اکسید کربن آزاد می شود؛ اما در پایان فصل تابستان و کاهش مجدد دما این پدیده تا صفر کاهش پیدا می‌کند.

بر اساس نتایج به دست آمده هنگامی که تنها 2 درجه به حرارت اتاق افزوده شده است سرعت آزاد شدن این گاز از خاک قطب شمال در طول 80 روز آزمایش کاهش نیافته است و البته در این مدت زمانی نتوانسته اند گاز متان که از جمله گازهای اصلی مسبب گرمایش زمین است را کشف کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 995741

وب گردی

وب گردی