ثبت 70 غار و پناهگاه صخره‎ای از دوران پارینه‎سنگی در ایذه

فصل اول بررسی باستان‎شناسی محوطه‎های پارینه‎سنگی حاشیه دشت ایذه خوزستان منجر به ثبت 121 غار و پناهگاه صخره‎ای شد که 70 عدد از آن‎ها دارای آثاری از دوران پارینه‎سنگی جدید و فراپارینه سنگی هستند.

به گزارش ایسکانیوز، مژگان جایز عضو هیئت علمی پژوهشکده باستانشناسی و سرپرست هیأت با اعلام این خبر گفت: فصل نخست بررسی غارها و پناهگاههای صخرهای دوران پارینهسنگی در بخشی از دشت ایذه معروف به تنگه آببندان که تنگهای نعل اسبی شکل در حاشیه تالاب فصلی بندون با ساختارهای کارستی است و منجر به شکلگیری فضاهای غاری و پناهگاهی متعدد در منطقه شده انجام شد.

به گفته این باستانشناس، در این بررسی تخصصی، ثبت، نقشهبرداری و نمونهبرداری کنترلشده یافتههای فرهنگی دوران پارینهسنگی شامل دستساختههای سنگی سطحی بصورت حرفهای انجام شد.

جایز تصریح کرد: نتایج مقدماتی بررسی تنگه بندون ایذه نشان میدهد که در دوران پارینهسنگی جدید و فراپارینه سنگی، گروههای شکارگران ـ گردآورندگان در دفعات مکرر و به صورت فشرده از فضاهای غار و پناهگاههای صخره منطقه به عنوان سکونتگاههای کوتاهمدت و طولانیمدت استفاده میکرده اند.

او افزود: تعداد و تراکم بالای محوطه های پارینه سنگی و فراوانی دست ساخته های سنگی این دوران در این منطقه به وضوح نشانگر اهمیت بالای این منطقه در مطالعات پارینهسنگی ایران است.

این باستانشناس با بیان اینکه بررسی دشت ایذه اولین بار در دهه 1970 میلادی توسط باستانشناس آمریکایی«هنری رایت» به صورت موردی صورت گرفت گفت: فصل نخست بررسی غارها و پناهگاههای صخرهای تنگه بندون به بازبینی و تکمیل مطالعات سالهای گذشته و همچنین بررسی مناطق جدیدی متمرکز است که برای اولین بار مورد بررسی پیمایشی پیاده و فشرده قرار گرفتهاند.

به گفته او ، نتایج این فصل از بررسی که با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صورت گرفته، شامل تعیین محوطههای دارای نهشتههای فرهنگی مناسب برای کاوش در فصول آتی این طرح میشود که در آن مطالعات دیرین اقلیمشناسی منطقه بر اساس مطالعه رسوبات نهشتهشده در کف تالاب فصلی نیز پیشبینی شده است.

این باستانشناس گفت: اهمیت دشت ایذه به طور کلی در مطالعات پارینه سنگی ایران و زاگرس بالاخص در موقعیت جغرافیایی آن به عنوان منطقهای مابین زاگرس مرکزی و جنوبی است.

او با بیان اینکه این منطقه مرز بین قلمروهای فرهنگی است که به احتمال زیاد گروه های شکارگران - گردآورندگان متفاوتی در آنها سکونت داشتهاند تصریح کرد: به همین دلیل تداوم مطالعات باستان شناسی پارینه سنگی در این منطقه منجر به آشکار شدن نتایج علمی در زمینه جابهجاییهای جمعیتی گروههای انسانی در انتهای دوران پارینه سنگی میشود.

انتهای پیام/

کد خبر: 995766

وب گردی

وب گردی