باید به فکر ایجاد نهضت سواد رسانه ای باشیم

رییس باشگاه سواد رسانه‌ای با اشاره به این‌که نهضت سواد رسانه ای در دستورکار ولی فقیه قرار دارد، گفت: اگر روزی نهضت سواد آموزی راه اندختیم، امروز نهضت سواد رسانه ای لازم داریم.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سید بشیر حسینی استاد دانشگاه و رییس باشگاه سواد رسانه‌ای در پاسخ به سوالی درباره چگونگی تولید محتوا در فضای مجازی توضیح داد: امروزه رسانه های مجازی از اجزای مهم زندگی افراد شناخته می شوند به طوری که متولدین دهه 80 و 90 حضور در این فضا را حق مسلم خود می دانند. بنابراین بیشتر وقت خود را در فضای مجازی می گذرانند، نکته اینجاست که با این روند اگر سبک زندگی خودمان را با زندگی جدید هماهنگ نکنیم مشکلات زیادی پیش رو داریم.

وی افزود: در حال حاضر قدرت ها افول پیدا کرده اند و فاصله مردم و قدرت کم شده چراکه بواسطه رسانه های نوین مردم خود تولید کننده محتوا و تثیر گذار هستند و دوران یک رسانه های یک سویه به سر آمده است. بنابراین باید فرآیند تولید محتوا را در مردم تقویت کنیم به طوری که به جای دانلود کردن، برنامه سازی گسترش یابد.

حسینی درباره اینکه چرا محتواهای انتقادی در فضای مجازی جذاب تر است؟ بیان کرد: باید توجه داشته باشیم که عقب گرد، جامعه را بدبخت می کند بنابراین هنگام تصمیم گیری اگر به ذائقه و علاقه مخاطب بی توجه باشیم از فضا دور می شویم. در این میان وظیفه حاکمیت، بسترسازی سواد رسانه ای و ایمن سازی است و بقیه کار را مردم بر عهده دارند و حاکمیت نمی تواند برای مردم تصمیم گیری کند.

این فعال رسانه ای با بیان اینکه گاهی انتقادها در فضای مجازی به منظور دیده شدن انجام می شود، افزود: این موضوع حتی در ظاهر این عده نیز دیده می شود.

وی تاکید کرد: نباید در این حوزه تنها مصرف کننده باشیم.باید به این فضا نگاه فرصت آمیز داشته باشیم و بدانیم که در شراط کنونی نیاز به نهضت تولید محتوا داریم.

حسینی نیز درباره این موضوع بیان کرد: بچه ها نباید از زمان تولد در بستر استفاده از اینترنت قرار بگیرند. در بسیاری از کشورهای دنیا کودکان زیر 6 سال از این فضا محروم هستند. باید در نظر داشته باشیم که فضای مجازی مانند اتومبیل دارای معضلات و مزایایی است که استفاده از آن نیاز به فرهنگ سازی دارد.

وی گفت: سواد رسانه ای در تمام دنیا معنای متفاوت خود را دارد و لزومی نیست که هر مفهوم تولید شده ای بنظر همه مفید باشد.سواد رسانه ای مثل شام می ماند همه ما شام می خوریم ولی هرکس یکی چیزی می خورد.

این فعال رسانه ای تصریح کرد: از منظر مقام معظم رهبری، با حضور جریان ساز در فضای مجازی می توانیم بر دهان استکبار بزنیم، بنابراین نهضت سواد رسانه ای از این طریق در دستورکار ولی فقیه نیز قرار دارد.اگر روزی نهضت سواد آموزی راه اندختیم امروز نهضت سواد رسانه ای لازم داریم.

استاد دانشگاه و رییس باشگاه سواد رسانه‌ای در پاسخ به سوال شناخت ذائقه مخاطب گفت: مخاطب امروز به تولیدات زیادی دسترسی دارد و اگر تولیدی مطابق ذائقه اش نباشد آن را مصرف نمی کند. ولی ما برای تولید محتوا و سواد رسانه ای زمان، بودجه و انرژی زیادی را می گذاریم و هیچ توجهی به رد پای دیجیتال یا ذائقه مخاطب نداریم چون قواعد ساده بازی را رعایت نمی کنیم.

وی با اشاره به قاعده 4S برای تولید محتوا افزود: محتوای تولیدی باید اصل اختصار و ایجاز در آن رعایت شود. چون مخاطب امروز وقت دارد ولی حوصله ندارد. جذاب باشد؛ زیرا مخاطب امروز به شدت تنوع طلب است. سریع و زود بدست بیاید، مخاطب امروز سریع می خواهد به اصل مطلب برسد و راحت باشد زیرا مخاطب می خواهد همه چیز راحت در دسترسش قرار بگیرد.

حسینی با تاکید بر به اینکه امروز تولید و مصرف دو روی یک سکه است و بسیاری از مصرف ما در تولید است، اظهار کرد: مخاطب ما انسان مجبوری نیست. حتی وقتی در پای تلویزیون است، گوشی را هم در دسترس دارد و میان رسانه ای عمل می کند و چند فضایی تصمیم می گیرد.

رییس باشگاه سواد رسانه‌ای با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در سال 84 و 80 توصیه هایی در مورد فضای مجازی و اینترنت بیان داشته اند، گفت: با آن توصیه ها می توان فهمید که ایشان تهدیدات فضای مجازی را درک می کنند و مواضع ایشان شجاعانه و هوشمندانه است و به بهانه تربیت در موضع ترس قرار نمی گیرند.

وی ادامه داد: مساله اصلی این است وقتی شجاعانه وارد مسائل می شویم خیلی از تهدیدات و محدودیت ها به ضد خودش تبدیل می شود و نباید پشت الفاظ مقدسی مثل تربیت و حجت شرعی از این ابزارها غافل شویم .

حسینی با اشاره به مواضع مقام معظم رهبری در سال 97 گفت: مواضع ایشان در سال 97 مشخص است که فرمودند باید با همین ابزار جوانان در دهان اسکتبار بزنند که این همان نهضت سواد رسانه ای است که بخشی از آن نهضت تولید محتوا است و تولید، مصرف، انتشار و مراتب رشد در آن دیده می شود.

رییس باشگاه سواد رسانه‌ای با اعلام ما اینکه وقتی در موضع ضعف قرار می گیریم خود به خود فضا را می بندیم، خاطر نشان کرد: حاکمیت باید بستر رشد را فراهم کند، سواد رسانه ای ایجاد کند و بعد باید ایمن سازی را جدی بگیرد و طبقه بندی برای این فضا داشته باشد و پس از آن تولید محتوا با خود مردم است.

انتهای پیام/

کد خبر: 995770

وب گردی

وب گردی