باید قبل از نهضت تولید محتوا مصرف صحیح را بیاموزیم/ نمی توانیم برای 75 میلیون مخاطب دستور صادر کنیم

در هشتمین جلسه از سلسله نشست های نقد و اندیشه، کارشناسان حاضر دراین نشست به موضوع نهضت سواد رسانه ای ضرورت ها و همچنین نقش مردم در تولید محتوا پرداختند.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، هشتمین جلسه از سلسله نشست‌های نقد و اندیشه با موضوع «نهضت تولید محتوا و سواد رسانه ای از منظر مقام معظم رهبری» با حضور سید بشیر حسینی استاد دانشگاه و رییس باشگاه سواد رسانه‌ای، حسین غفاری، پژوهشگر سواد رسانه‌ای و عضو هیات علمی المپیاد دانش آموزی سواد رسانه‌ای و احسان محمدی روزنامه‌نگار برگزار شد.

باید همه مردم مفاهیم اولیه تولید محتوا را بدانند

حسین غفاری درباره اینکه آیا خط راهنمای ذهنی برای دانش آموزان در حوزه تولید محتوا تعیین شده است؟ گفت: باید توجه داشته باشیم که توصیه ای که یک پدر به فرزندش در خانه دارد با توصیه یک معلم به دانش آموزانش متفاوت است زیرا پدر طبق تربیت خانواده مباحث را مطرح می کند و معلم بر اساس خط قرمزهای مختلف به بچه ها آموزش می دهد و حاکمیت هم از منظر خودش بنابراین باید این تفاوت ها را در تولید محتوا مدنظر قرار دهیم.

وی ادامه داد: وظیفه یک پدر در منزل حفاظت اهل خانه از آتش جهنم است باید به دنبال خانواده، مدرسه و جامعه ایده آل با قوانین مشخص باشیم و نباید قاعده یکی را بر دیگری الزام دهیم.

عضو هیات علمی المپیاد دانش آموزی سواد رسانه‌ای با بیان اینکه نهضت تولید محتوا باید به دنبال حل کردن مشکلات در فضای مجازی باشد تصریح کرد: برای تولید محتوا باید همه مردم مفاهیم اولیه در این حوزه را بدانند و در سطح بندی دیگری نخبگان و نویسندگان شناسایی شوند تا افراد نخبه و علاقمند، سایر مهارت های تخصصی این عرصه را بیاموزند.

نمی توانیم برای 75 میلیون مخاطب دستور صادر کنیم

احسان محمدی درباره نقش مهم مخاطب در فضای مجازی خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که در فضای مجازی مخاطب حرف اول را می زند، بنابراین برای جذب باید آن را به درستی شناخت، تکنیک های اقناع آن را آموخت تا جریان سازی در این فضا صورت گیرد.

وی تاکید کرد: تولید محتوا برای مخاطب پیچیده است بنابراین تصمیم گیران نیز باید نیازهای مخاطب را مدنظر قرار دهند، پس ما نمی توانیم دستور و مولفه ای برای 75 میلیون مخاطب فضای مجازی صادر کنیم.

در ادامه این نشست، حسین غفاری با اشاره به اینکه یکی از نگرانی های ما این است که حداقل های حقوق ملی و شرعی در فضای مجازی رعایت نشود، افزود: ما اگر استفاده از فضای مجازی را حق کودک خود بدانیم به سراغ محتوای کودک می رویم اما اگر این حق را برای کودک مجاز ندانیم راه های دیگری را برای او باز می کنیم تا به جای بازی در فضای مجازی به بازی های بچه گانه در فضای حقیقی بپردازد.

وی افزود: باید توجه داشته باشیم که فطرت کودک ما نسبت به دهه های گذشته تغییر نکرده اما تناقض های تربیتی بیشتر شده است بنابراین نهضت تولید محتوا باید در رفع نگرانی ها کمک کند.نهضت سواد رسانه ای و تولید محتوا نباید حاکمیت خانواده بر کودک را تحت تاثیر خود قرار دهد و هر پدری باید بر اساس حجت خود به این تولید محتوا معنا و جهت بدهد.

باید قبل از نهضت تولید محتوا مصرف صحیح را بیاموزیم

غفاری عضو هیات علمی المپیاد دانش آموزی سواد رسانه‌ای با اشاره به اینکه در حوزه تولید محتوا همه باید حضور داشته باشند و این وظیفه عمومی است، گفت: این وظیفه همه نیست که بجنگنند ولی منطقی است که همه به سواد رسانه ای که همان سپر است مهجز شوند و عده ای هم بروند تولید محتوا کنند. باید مطمئن باشیم کسی که تولید می کند مصرف هم بلد است. کسی که مصرف می کند اگر بلد نباشد چگونه مصرف کند ممکن است شبه ای در ذهنش برود که عقیده اش، اخلاقش و انگیزه هایش ترور شود.

وی افزود: به نظر من خیلی زودتر از اینکه به سراغ نهضت تولید محتوا برویم باید به سراغ نهضت مصرف درست برویم. باید آموزش بدهیم که درست و به اندازه مصرف کنیم و پس از آن برخی استعداد دارند که تولید محتوا کنند و باید به آنها آموزش داده شود.

در ادامه محمدی روزنامه‌نگار و فعال فضای مجازی با بیان اینکه وقتی می خواهیم برای مخاطب تولید محتوا کنیم لازمه اش شناخت مخاطب است، افزود: تا زمانی که به مخاطب ایمان نیاوریم و بخشی از مطالباتش را حل نکنیم، مطالبات حل نشده به فضای مجازی سرازیر می شود و تبدیل به فحش و سیاه نمایی می شود و اینجاست که هر کسی که بیشتر تندروی کند جذابتر می شود.

این فعال فضای مجازی ادامه داد: زمان تولید انبوه و دستوری تمام شده است. اینکه فکر کنیم عده خاصی هستند که می توانند تولید محتوا کنند می شود سرانجام پیام رسان های داخلی که با تمام حمایت های انجام شده در خوشبینانه ترین حالت فقط 20 میلیون مخاطب دارند.

وی افزود: باید تفاوت سلیقه مخاطبان به رسمیت شناخته شود در حال حاضر ما در کشور نهادی نداریم که مخاطب را بشناسد و دغدغه آن را داشته باشد که متناسب با این شناخت برنامه بسازد.

در تولید محتوا باید از شهوات به سمت عقلانیت برویم

غفاری عضو هیات علمی المپیاد دانش آموزی سواد رسانه‌ای با اشاره اینکه در دنیای امروز رسانه ها بر مبنای سرگرمی و جذابیت ساخته شده اند و باطن آنها به سمت غفلت رفتن است، گفت: در بحث تولید محتوا ما الگوهای غربی را کپی کرده ایم و می گوییم چرا اثر گذار نیست؟ چون این الگو برای هدف دیگری توسعه یافته است و کلید واژه هم همین است که مخاطب را از شهوات به سمت عقلانیت حرکت دهیم.

برای تولید محتوا باید به تفاوت ها احترام بگذاریم

احسان محمدی در پاسخ به این سوال که عصر حاضر عصر سرگرمی سازی است یا ارائه دید روشن تصریح کرد: برای تولید محتوا باید تفاوت افکار را به رسمیت بشناسیم در غیر اینصورت موفق نمی شویم . در فضای مجازی سواد رسانه ای حکم گواهینامه است که باید آن را داشته باشیم که به راحتی به جامعه ضربه نزنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 995771

وب گردی

وب گردی