مبتکران عرب از مهم‌ترین بازیگران عرصه فناوری در آمریکا

مخترعان عرب هم اکنون سهم قابل توجهی از عرصه فناوری آمریکا و اختراعات انجام شده در این کشور را به خود اختصاص داده است و به بازیگرانی مهم در بسیاری از شرکت های بزرگ تکنولوژیک آمریکایی تبدیل شده اند.

به گزارش گروه علم و فناروری ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبر المرصد المستقبل، مهاجران عرب سهم بسزایی در علوم و فناوری های کشور آمریکا داشته و دارند که از جمله آنها حسن کامل الصباح مخترع لبنانی، احمد زویل دانشمند مصری که در سال 1999 به جایزه نوبل شیمی دست یافت، فاروق الباز دانشمند سازمان ناسا و دانشگاه ماساچوست که در طراحی عملیات فرود فضاپیمای آپولو روی ماه نقش داشته و الیاس زیرهونی پانزدهمین مدیر مراکز ملی سلامت آمریکا هستند.

پایگاه اینترنتی «هاروارد بیزینس ریوییو» وابسته به دانشگاه هاروارد آمریکا اعلام کرد فقدان عزم جدی برای ثبت نوآوری های عربی در اختراعات آمریکایی و موفقیت شرکت های بزرگ فناوری در آمریکا مانعی جدی برای مورد توجه قرار گرفتن مخترعین عرب در آمریکا بوده است.

این پایگاه اینترنتی آمریکایی تحقیقی برای ثبت مخترعین عرب در آمریکا انجام داده است، این تحقیق بر اساس انطباق اسامی کوچک عربی با درخواست های ثبت اختراع بین المللی ارائه شده به موجب معاهده همکاری ثبت اختراع (PCT) صورت پذیرفته که شامل ثبت اختراعات افراد مقیم در آمریکا و دیگر نقاط جهان نیز می شود. اما در این تحقیقات مشکلات زیادی وجود داشته است، چرا که بسیاری از مسلمانان غیر عرب اسامی کوچک عربی دارند و از سوی دیگر برخی عرب ها نیز اسامی کوچک غیر عربی دارند، این پایگاه اینترنتی برای کاهش این مشکل اسامی عربی شایع در مسلمانان غیر عرب که ریشه غیر عربی داشته را از این تحقیقات حذف کرده است، همچنین مجریان این تحقیق نتوانسته اند افراد متولد در آمریکا را مشخص نمایند اگر چه امکان تشخیص دستیابی آنها به پروانه ثبت اختراع در آمریکا وجود داشته است.

اما با وجود این مشکلات نتایج این تحقیق بیانگر آن است که آمریکا اصلی ترین کشور برای مخترعان عرب محسوب می شود، از سال 2009 تا 2013 از میان تمام درخواست های ثبت اختراع در آمریکا دست کم 3.4 درصد از آنها برای مخترعان عرب بوده است.

معمولاً اختراعاتی که برای ثبت آنها مراجعه می شود بیش از یک مخترع دارد و این به معنای آن است که در بسیاری از مواقع مخترعین عرب با دیگر مخترعان غیر عرب دارای پروانه ثبت اختراع مشترک بوده اند، 2962 اختراع یا به عبارت دیگر 1.2 درخواست های ثبت اختراع تنها به مبتکران عرب اختصاص داشته است و این حاکی از آن است که تعداد پروانه های ثبت اختراع ارائه شده مخترعان عرب در آمریکا بیش از هر کشور دیگر است. تنها حدود یک سوم مخترعان عرب در ایالت کالیفرنیا حضور دارند و حدود 16 درصد از مجموع پروانه های ثبت اختراع عربی در تمام جهان به این ایالت اختصاص دارد.

بیشتر مخترعان عرب حتی اروپا را نیز ترجیح نمی دهند چرا که آنها در فرانسه 513، در کانادا 361، در آلمان 342، در عربستان 307، در ژاپن 279 و در انگلیس 273 پروانه اختراع به ثبت رسانده اند.

با بررسی پروانه های ثبت اختراع مشخص می شود که تخصص مخترعان عرب در عرصه های اطلاعات و ارتباطات، برق، رایانش، ریاضیات، علوم پزشکی و دامپزشکی بوده است.

مخترعان عرب به طور گسترده ای در عرصه فناوری آمریکا در سیلیکون ولی، بوستون و دیگر مناطق این کشور ایفای نقش کرده اند، عمرو عوض الله یکی از موسسان شرکت «کلودرا»، آیة بدیر موسس و مدیر اجرایی شرکت «لیتل بیتس»، ورنا القلیوبی موسس شرکت «افکتیوا»، شریف البدوی موسس شرکت «تکوادی»، محمد جودت نایب رئیس بخش نوآوری گوگل و اسامه خطیب مدیر آزمایشگاه استنفورد روبوتیکز از مشهورترین صاحبان پروژه های فناروی در آمریکا هستند.

این اسامی تنها بخش کمی از مهاجران عرب در آمریکا هستند که در عرصه فناوری و نوآوری این کشور فعالیت می کنند، این مساله در اطلاعات مربوط به پروانه های ثبت اختراعات خود نمایی می کند چرا که افزایش نقش آفرینی نوآوران عرب در شرکت های بزرگ فناوری آمریکا در 15 سال گذشته کاملاً مشهود است.

بیشتر نوآوران عرب از طریق روش های قابل دسترس مهاجرات در آمریکا به سر می برند، روش هایی چون ازدواج با اتباع آمریکایی یا درخواست پناهندگی، هم اکنون بیش از 43 درصد از مهاجران عرب در که بیش از 25 سال است که در آمریکا زندگی می کنند دارای مدارک تحصیلی فوق لیسانس یا بالاتر هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 995804

وب گردی

وب گردی