دکتر نمکی وزیر بهداشت و درمان: نباید دیواری بین دانشگاه آزاد و دولتی باشد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برای گره گشایی نظام سلامت کشور به وزارت بهداشت آمده ام؛ ما باید با یک دیگر گفتمان مشترک داشته باشیم و استانداردهای مشترک ایجاد کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آیین افتتاحیه بیمارستان فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: امروز در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی توانسته ایم در توسعه خدمات بهداشتی و درمانی رشدی ۱۰ برابری را نسبت به سال ۵۷ داشته باشیم و نرخ مرگ و میر را به طور چشمگیری در طول این چهل سال کاهش دهیم.

وی افزود: امروز عواملی در تهدید سلامت جامعه پای گذاشتند که وزارت بهداشت به طور مطلق در جلوگیری از آن ها نقش ندارد و نمی تواند به عنوان یک نهاد کوچک حاکمیتی تمامی مشکلات سلامت کشور را حل کند.

نمکی ادامه داد: این که وزارت بهداشت دست کمک به بیرون دراز کند یک نیاز غیر قابل اجتناب است و وزارت بهداشت نمی تواند بدون کمک مردم و بخش های دیگر حاکمیتی، نظام سلامت و بهداشت کشور را توسعه دهد.

وزیر بهداشت و درمان تصریح کرد: برای گره گشایی نظام سلامت کشور به وزارت بهداشت آمده ام؛ ما باید با یک دیگر گفتمان مشترک داشته باشیم و استانداردهای مشترک ایجاد کنیم.

وی اذعان داشت: من اجازه نمیدهم همکارانم قفلی بر قفلهای دیگر این مملکت بزنند و نباید منافع و مصالح ملی را فدای سیاست زدگی کنیم.

نمکی اضافه کرد: وزیر بهداشت متعلق به تمام مردم اعم از اصلاح طلب، اصول گرا، فرقه های دینی و حتی زندانیان است. من وزارتخانه خود را درگیر سیاست زدگی ها نمی‌کنم و واگن وزارت بهداشت را به قطار سیاست زدگی وا گذار نخواهم کرد.

وی با بیان این که در آموزش عالی مشکلات زیادی وجود دارد خاطر نشان کرد: این گرفتاریها تنها برای دانشگاه آزاد نیست؛ ما در طول این‌چهل سال در عرصه پژوهشی دستاوردهای خوبی را داشته ایم اما هنوز در خیلی از موارد کارهای زیادی وجود دارد.


وزیر بهداشت با اشاره به لزوم تربیت نیروی متخصص گفت: ما انسان‌های تک بعدی در دانشگاه ها تربیت می کنیم؛ میان حکیم و طبیب تفاوتهایی وجود دارد و ما طبیب تربیت می کنیم نه حکیم و پزشک را وابسته به بیمارستان می‌کنیم.


وی تاکید کرد: باید دیوارهای دانشگاه را برداشت و میان مردم رفت؛ دانشجویان روز اولی که روپوش تن‌شان می‌کنند فقط به فکر تاسیس مطب هستند. نیروهای پزشکی گران تربیت می‌شوند و این مشکلی بزرگ است در واقع هنوز نمی‌دانیم چه افرادی را با چه سطحی و توسط چه کسی تربیت کنیم.


نمکی بیان کرد: ما چرخ تراکتور می‌سازیم؛ اما پراید سوار می‌شویم که معضلی بزرگ‌ برای کشور محسوب می شود و بدون وفاق ملی نمی‌توانیم کار کنیم؛ در عرصه نظام سلامت این وفاق بیش از موارد دیگر احساس می شود.


وی در پایان اظهار داشت: در عرصه آموزش پزشکی و نظام سلامت باید کنار هم باشیم و مشتاق ورود بخش خصوصی به این عرصه هستیم. در واقع امروز نباید هیچ دیواری میان دانشگاه آزاد و دانشگاه دولتی باشد؛ ما باید در کنار یکدیگر برای آبادانی هرچه بیشتر این مرز و بوم بکوشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 995844

وب گردی

وب گردی