بعد از انقلاب، با انگیزه خدمت به وطن به ایران بازگشتم

عضو هیات علمی دانشگاه بهشتی گفت: بعد از دریافت مدرک دکتری در دانشگاه‌های آمریکا مشغول به تدریس شدم؛ اما دغدغه اصلی من با توجه به تغییرات مناسبی که در ایران بعد از انقلاب ایجاد شده بود برگشت به وطن و خدمت به کشورم بود.

سید ابراهیم افجه‌ای عضو هیات علمی دانشگاه بهشتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره چگونگی تحصیل در آمریکا و بازگشت به ایران گفت: در دوران قبل از انقلاب تعداد دانشگاه‌‌‌ها و مراکز آموزش عالی کشور بسیار کم بود و ورود به دانشگاه و کسب تحصیلات عالیه سخت و گزینشی بود، به همین دلیل در سال 56 یک سال قبل از انقلاب اسلامی، با شرکت در آزمون اعزام به خارج به قصد تحصیل در رشته برق عازم آمریکا شده و در دانشگاه تگزاس مشغول به تحصیل شدم.

وی افزود: بعد از سپری شدن تحصیلات در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه تگزاس، برای کسب مدرک دکتری به دانشگاه نیو‌مکزیکو رفتم و بعد از دریافت مدرک دکتری در رشته برق در دانشگاه‌های آمریکا مشغول به تدریس شدم؛ همچنین امکانات و رفاه اجتماعی مناسبی داشتم اما دغدغه اصلی من با توجه به تغییرات مناسبی که در ایران بعد از انقلاب ایجاد شده بود برگشت به وطن و خدمت به کشورم بود.

استاد دانشکده برق دانشگاه آزاد تهران غرب در ادامه خاطر نشان کرد: در حال حاضر، بیش از 160 مقاله ثبت شده بین المللی دارم و 9 کتاب به صورت تالیف و ترجمه همچنین اختراعات متعددی در رشته برق به ثبت رساندم و برخی از این اختراعات به مرحله تجاری سازی رسیده، از جمله این اختراعات که مربوط به سال‌‌ها پیش می‌شود دستگاه شمارش اسکناس بود که در آن زمان در خاورمیانه وجود نداشت.

افجه‌ای تاکید کرد: حقوقی که به عنوان یک عضو هیات علمی در حال حاضر دریافت می‌کنم در مقابل امکاناتی که بارها به عنوان استاد از سوی دانشگاه‌‌های معتبر جهان از جمله آمریکا و کانادا برای تدریس داشتم بسیار ناچیز است. بدون تردید، هیچ وقت حاضر نیستم به خاطر شرایط نامناسب اقتصادی ایران را ترک کنم؛ اما قطعا نگه‌‌داشتن سرمایه‌‌‌های علمی کشور، نیازمند تدابیر ویژه دولت و مسئولان امر است.

عضو هیات علمی دانشگاه بهشتی متذکر شد: اگر نظام شایسته سالاری در بخش‌‌های مختلف دولت ایجاد شود و انتصابات علمی دانشگاه‌‌ها به دور از سیاست‌زدگی باشد و نخبگان احساس کنند که مورد حمایت دولت قرار می‌‌گیرند قطعا با انگیزه بیشتری در کشور مانده و به مردم وطن خود خدمت خواهند کرد. بنیادهایی که وظیفه آنها پیشبرد مسائل مربوط به نخبگان است نباید تنها به حمایت های مالی مشخص بسنده کنند.

وی در پایان تصریح کرد: بدون شک، تمام نخبگان ایرانی که در سراسر دنیا منجر به گسترش علم شده‌‌اند، سرمایه ملی ایران محسوب می‌‌شوند؛ اما باید شرایطی فراهم شود که زمینه به‌کارگیری و حضور این نخبگان و سرمایه‌‌های ایران اسلامی در کشور فراهم شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 995951

وب گردی

وب گردی