بحران نارنجک خطرناک در فرانسه بالا گرفت

با قطع شدن دست یک تظاهرکننده جلیقه زرد در سیزدهمین هفته از تظاهرات های این جریان، بحران نارنجک های خطرناک مورد استفاده پلیس فرانسه به بحران جدیدی در این کشور تبدیل شده است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، در جریان سیزدهمین راهپیمایی جلیقه‌زردها در روز شنبه در پاریس و سایر شهرهای فرانسه که به خشونت کشیده شد دست یکی از معترضان در پاریس بر اثر انفجار نارنجک پلیس از نزدیکی مچ قطع شد.

گروهی از وکلای سرشناس فرانسوی در همین ارتباط اعلام کردند در روزهای آینده با اعلام درخواستی رسمی به «شورای عالی دولت» خواستار ممنوعیت کاربرد نارنجک از سوی پلیس خواهند شد.

این نخستین بار نیست که وکلای معترض فرانسوی چنین درخواستی را مطرح می‌کنند. آنها در ماه دسامبر گذشته نیز خواستار ممنوعیت نارنجک جی‌ال‌آی شده بودند.

پیش از این نیز برخوردهای خشن پلیس ضد شورش به جراحت شدید معترضان انجامیده است. شلیک گلوله پلاستیکی پلیس در راهپیمایی هفته دوازدهم نیز سبب کور شدن چشم یکی از معترضان شده بود.

فرانسه تنها کشور اروپایی است که در آن پلیس ضد شورش حق استفاده از این نارنجک را دارد و معترضان اغلب ترس خاصی از آن ندارند زیرا گمان می‌کنند که گاز اشک‌آور است.

به دنبال خشونت نیروهای پلیس علیه معترضان جنبش جلیقه‌زردها در هفته‌ای اخیر، تاکنون بسیاری از آسیب‌دیدگان علیه پلیس شکایت کردند. «کریستوف کاستانر»، وزیر کشور فرانسه روز یکشنبه ۲۱ بهمن گفت تاکنون ۱۳۳ شکایت از سوی شهروندان فرانسوی علیه پلیس نزد «پلیسِ پلیس» ثبت شده است.

انتهای پیام /

کد خبر: 995954

وب گردی

وب گردی