ایران در چهلمین سال انقلاب، در بالاترین سطح جایگاه منطقه‌ای است

گروه سوفان در آمریکا در ارزیابی اطلاعاتی جدید خود به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، اعلام کرده که ایران در بالاترین سطح از جایگاه منطقه‌ای قرار گرفته است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ گروه اطلاعاتی «سوفان» که مستقر در نیورک و وابسته به «علی سوفان» عضو سابق «اف‌بی‌آی» است، در گزارشی که امروز دوشنبه (11 فوریه 2019 میلادی) با عنوان «انقلاب انعطاف‌پذیر ایران» تأکید کرد، چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در شرایطی برگزار می‌شود که جایگاه منطقه‌ای این کشور به بالاترین سطح از سال 57 تا کنون رسیده است.

بر اساس این گزارش، «اگرچه ایران در چهل سال گذشته با چالش‌هایی مواجه بوده اما دولت ایران در حال حاضر در مقایسه با هر زمان دیگری پس از انقلاب از نفوذ بیشتری در منطقه برخوردار است».

این گروه اطلاعاتی آمریکایی با اشاره به ایفای نقش پررنگ ایران در شکست تروریست‌ها در سوریه تأکید کرد: «ایران بازیگر اصلی در سوریه است که مداخله موفقیت‌آمیزی در نجات دولت "بشار اسد" رئیس‌جمهوری سوریه به عنوان متحد کلیدی خود داشت که در آستانه سرنگونی بود.»

بنا بر این گزارش، «حزب‌الله لبنان نیز به عنوان یکی دیگر از متحدان ایران، در حال حاضر به اوج نفوذ خود در سیستم سیاسی لبنان رسیده است...علاوه بر این، سیاستمدارانی در عراق روی کار آمده‌اند که گرایش‌های ایرانی دارند».

این گزارش تأکید می‌کند: «وضع مجدد تحریم‌های آمریکا از جانب دولت دونالد ترامپ علیه ایران نتوانسته ایران را در سطح جامعه بین‌الملل منزوی کند، اما تا حدی به اقتصاد تهران آسیب رسانده است».

بنا بر گزارش اطلاعاتی گروه سوفان، «تداوم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای چندجانبه‌ای که در سال 2015 میلادی به تصویب رسید، آمریکا را از متحدان اروپایی‌اش جدا کرده است».

این گروه اطلاعاتی که پایگاه آن در آمریکا است در ادامه تصریح کرد: «پس از 40 سال حاکمیت ایران همچنان باثبات است اگرچه ناآرامی‌های دوره‌ای از کمرنگ شدن محبوبیت تندروها حکایت دارد».

این گزارش می‌افزاید: «در حال حاضر بزرگترین چالشی که ایران با آن مواجه است، بازگشت مجدد تحریم‌ها به دنبال تصمیم دولت ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای سال 2015 است. اگرچه بازگشت تحریم‌ها باعث کاهش ارزش پول ملی ایران شده و شرکت‌های بین‌المللی بزرگ از بازار ایران خارج شده‌اند و صادرات نفت این کشور نیز به حدود 1.1 میلیون بشکه در روز رسیده، اما در حال حاضر هیچ اقتصاددانی پیش‌بینی فروپاشی اقتصاد برای ایران نداشته است».

بر اساس این گزارش، «انعطاف پذیری اقتصاد ایران دستاوردی است که نتیجه تلاش‌های موفقیت آمیز حاکمیت ایران برای متنوع کردن اقتصاد و کاهش وابستگی به صادرات نفت خام است...همین مسئله دولت ایران را قادر می‌سازد تا اثرات تحریم‌های آمریکا را تا حد قابل توجهی کم کند».

گروه اطلاعاتی سوفان در ادامه این گزارش تأکید کرده است: «دیپلماسی ایران نیز نشان داده که کارآمد بوده است به ویژه در واکنش به خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌ای و تلاش‌های مرتبط آمریکا برای منزوی کردن سیاسی ایران. ایران به پایبندی خود به توافق هسته‌ای ادامه داد و از این مسئله به عنوان اهرمی برای مجبور کردن اروپا به مقابله با فشارهای آمریکا برای اجرای تحریم‌های بازگردانده شده علیه ایران استفاده کرد.»

این گزارش در پایان با اشاره به ثبت شرکت «اینستکس» به عنوان پلت‌فورمی برای ادامه همکاری‌های تجاری با ایران و مخالفت‌های آمریکا و در عین حال تصمیم واشنگتن برای برگزاری نشست ضدایرانی ورشو در تاریخ 13 و 14 فوریه و اعلام عدم حضور مقامات اروپایی در این نشست، تصریح می‌کند: «اثرات تنش‌ها در روابط آمریکا و اروپا برای نخستین بار در تاریخ انقلاب اسلامی، ایران را به عنوان یک بازیگر مسئول در سطح جامعه بین‌الملل معرفی کرده و آمریکا را در رابطه با این مسئله به انزوا کشانده است».

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 995965

وب گردی

وب گردی