رشد چشمگیر کتابخانه‌های عمومی  کشور در ۴۰ سال گذشته

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، گفت: اعداد و ارقام نشان می‌دهد تعداد کتابخانه‌های کشور در ۴۰ سال گذشته، ۹ برابر شده و رشد چشمگیری داشته است.

علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اظهار کرد: خوشبختانه کتابخانه‌های عمومی در سال‌های اخیر، پیشرفت قابل توجهی داشته اند؛ زیرا در سال ۵۷ در کل کشور ۳۷۳ کتابخانه عمومی وجود داشت و اکنون بیش از ۳ هزار و چهارصد و سی کتابخانه در سراسر کشور در حال فعالیت هستند.

وی ادامه داد: در واقع این ارقام نشان می دهند که تعداد کتابخانه های ما در این ۴۰ سال اخیر و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ۹ برابر شده است.

مختارپور تصریح کرد: این موضوع در حالی اتفاق افتاده است که کتابخانه‌های دیگر هم رشد بسیار خوبی داشته‌اند برای مثال با گسترش مساجد و دانشگاه ها بعد از پیروزی انقلاب، به دنبال آن کتابخانه‌های متعددی نیز در این مکان‌ها احداث شد.

وی افزود: گسترش کتابخانه‌ها فقط محدود به شهرهای بزرگ نبوده و در بسیاری از شهرهای کوچک و روستاها نیز این موضوع صورت گرفته است.

مختارپور در ادامه گفت: با وجود رشد چشمگیر کتابخانه‌ها در سراسر کشور، ما کماکان به کتابخانه‌های بیشتری نیازمند هستیم، البته بسیاری از کتابخانه‌های قدیمی موجود نیز به بازسازی جدی نیاز دارند.

وی بیان کرد: در همین راستا ما در ۳ سال گذشته روند تعمیر و بازسازی بسیاری از این مراکز را آغاز کرده ایم و تلاش می کنیم از تمام ظرفیت ها و امکانات برای گسترش کتابخانه ها استفاده کنیم.

مختارپور افزود: همچنین علاوه بر گسترش تعداد کتابخانه ها، ما از حدود ۲ میلیون جلد کتابی که در سال ۵۶ داشته ایم امروزه به بیش از ۴۰ میلیون کتاب در کتابخانه های عمومی کشور رسیده ایم و نشان دهنده افزایش تنوع کتاب ها برای همه مخاطبان است.

وی ادامه داد: همچنین ما در بخش های مختلف مانند کودکان، نابینایان و ناشنوایان برنامه های جدیدی داشته ایم و آن را جدی‌تر از گذشته ادامه خواهیم داد.

مختارپور در پایان تاکید کرد: در حال حاضر کتابخانه های سراسر کشور ما مستقل از فعالیت‌هایی مانند نگهداری و امانت‌دادن کتاب به مراکز فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده اند که در آن ها برنامه های جدید و متنوعی مانند نشست کتابخوان، نمایشنامه‌خوانی،جشنواره قصه گویی و... اجرا می شود که موجب استقبال مخاطبان و همچنین جذب اقشار مختلف جامعه شده است که در تلاشیم تا این رضایت و پیشرفت را روز‌به‌روز توسعه دهیم.
انتهای پیام/

کد خبر: 995967

وب گردی

وب گردی