آماده ایم در تهران، مونته ویدیو یا کاراکاس با مخالفان دولت قانونی ونزوئلا مذاکره کنیم

وزیر امور خارجه جمهوری بولیواری ونزوئلا، گفت: دولت قانونی کشورش ظرف چند روز آینده، آماده مذاکره با مخالفان در کاراکاس، مونته ویدیو یا تهران است.

به گزارش سرویس بین الملل ایسکانیوز خایمه یوآن باتیستا، مجری، در ابتدای این گفت‌و‌گوی اختصاصی شبکه هیسپان تی وی ایران با خورخه آرهآزا وزیر امور خارجه جمهوری بولیواری ونزوئلا، از وی پرسید: امروز در جهان تصاویر متفاوت و متناقضی از ونزوئلا وجود دارد. شرایط کشور به گونه ای است که حتی برخی ونزوئلا را کشوری با دو رئیس جمهور می دانند. نقشه سیاسی و اجتماعی کشور شما در حال حاضر چگونه است؟

آرهآزا پاسخ داد: پیش از هر چیز باید بگویم ونزوئلا در آرامش کامل به سر می برد. برخلاف سال 2014 و 2017 در خیابان ها ناآرامی و تخریب اموال عمومی وجود ندارد. با وجود این، برخی در تلاش‌اند تا ونزوئلا را کشوری در حال جنگ و تنش نشان دهند. آنچه امروز در ونزوئلا اتفاق افتاده است، تلاش برای کودتاست که سردمداران آن نه شهروندان ونزوئلایی بلکه دولت آمریکا و مقاماتی همچون دونالد ترامپ، مایک پنس، جان بولتون و پمپئو هستند که آشکارا مردم کشور را علیه رئیس جمهور نیکلاس مادور تحریک می کنند.

وزیر امور خارجه جمهوری بولیواری ونزوئلا در این باره که برخی از کشورها معتقدند راه برون رفت از شرایط فعلی مذاکره است. رییس جمهور مادورو هم بر مذاکره تاکید کرده است. آیا از نظر شما در حال حاضر امکان مذاکره وجود دارد، نیز گفت: دولت مادورو بسیار در خصوص مذاکره جدی است. بدون اغراق باید بگویم رییس جمهور مادرو بیش از 400 مرتبه در نطق های خود مخالفان را به گفت و گو دعوت کرده است. ما آماده مذاکره بدون هیچ پیش شرطی هستیم. تنها شرطی که ما همچون هر دولت قانونی دیگری می توانیم داشته باشیم احترام به قانون اساسی است. اگر مخالفان آمادگی داشته باشند حاضریم ظرف دو هفته آینده در کاراکاس، مونته ویدیو یا تهران با آنها پای میز گفت وگو بنشینیم؛ اما مخالفان تنها در پی آنند تا کودتایی را که آمریکا برنامه‌ریزی کرده است، پیش ببرند؛ اما آنها یک بار دیگر شکست خواهند خورد.

یوآن باتیستا سوال کرد: سال گذشته دولت ونزوئلا در جمهوری دومینکن با مخالفان دیدار داشت از آن دیدارها چه چیزی می توانید به ما بگویید؟

آرهآزا با بیان این که ما دقیقا یک سال پیش ما مذاکره را شروع کردیم. به یک پیش توافق رسیدیم و همه چیز برای توافق نهایی آماده بود؛ اما یک مرتبه مخالفان گفتند که پای هیچ توافقی را امضا نخواهند کرد، افزود: برای ما واضح است که آنها دستوراتی را از واشنگتن دریافت کرده بودند و بعد از آن بود که برخی از کشورها انتخابات ریاست جمهوری ما را به رسمیت نشناختند، مخالفان هم از به رسمیت شناختن قانون اساسی و رئیس جمهور سر باز زدند.

وی در جواب به این سوال که: دولت شما کمک های بشردوستانه را که پیشنهاد شده نمی پذیرد. علت چیست؟ آیا شرایط انسانی در ونزوئلا وخیم است، جواب داد: شرایط انسانی در ونزوئلا بحرانی نیست. اقتصاد ونزوئلا توسط آمریکا تحریم شده است. آمریکا به ونزوئلا اجازه استفاده از دلار را به عنوان ارز مبادلاتی نمی دهد. بانک های جهانی با ما همکاری نمی کنند. از ماه آگوست سال گذشته تحریم های آمریکا 35 میلیارد دلار به اقتصاد ما ضربه زده است. اما به رغم همه این مشکلات اوضاع انسانی در ونزوئلا بحرانی نیست. برخی از کالاها کمیاب شده اند و تمام تلاشمان را می کنیم که آنها را تامین کنیم. اگر این 35 میلیارد دلار را در اختیار داشتیم اقتصاد ما شکوفا بود.

وی اضافه کرد: این کمک های انسانی که از آن دم زده می شود یک شوی تبلیغاتی بیش نیست. باید تاریخ را مطالعه کرد.در سال 1965 آمریکا اعلام کرد که شرایط انسانی در جمهوری دومینکن وخیم است. به چه علت؟ زیرا دولت این کشور را موافق سیاست های خود نمی دید. سپس توسط سازمان کشورهای آمریکایی عده ای پزشک و کمک به این کشور ارسال کردند و همراه آنان 8 هزار سرباز آمریکایی که دولت قانونی و دموکراتیک این کشور را سرنگون کردند و یک دیکتاتور را به روی کار آوردند. ما کشورمان را در برابر تهاجم خارجی حفظ خواهیم کرد. آمریکا اگر نگران شرایط انسانی است چرا هنگامی که طوفان پوئرتوریکو را در نوردید به مردم این کشور که جزو خاک آمریکاست کمک نکرد. چرا به هاییتی کمک ارسال نکرد؟ چرا کمک های بشردوستانه به فلسطین را متوقف کرد؟

در ادامه این مصاحبه، یوآن باتیستا مطرح کرد: دولت مادورو اعلام کرده که از صلح حمایت می کند؛ اما آیا احتمال دخالت نظامی آمریکا را کاملا منتفی می داند؟

مقام بلند پایه ونزوئلایی که در مصاحبه اختصاصی هیسپان تی وی شرکت کرده بود، اظهار کرد: وقتی دولت آمریکا که نیرومندترین ارتش جهان را داراست گزینه نظامی در خصوص ونزوئلا را منتفی نمی داند، ما نیز احتمال دخالت نظامی را منتفی نمی دانیم و خود را برای آن مهیا می کنیم. در وهله اول، از طریق مذاکره. ما با وجود قطع روابط با آمریکا، در واشنگتن نماینده داریم و آنها نیز در کاراکاس نماینده دارند. در قدم بعدی، نیروهای مسلح ما آماده هستند. بیش از 200 هزار نفر نیروی نظامی حرفه ای داریم. همچنین بیش از 2 میلیون نفر نیروی شبه نظامی داریم. ما مثل جمهوری دومینیکن سال 1965 نیستیم. برای هر سناریویی آماده هستیم.

«ورای حاکمیت ونزوئلا، شما از چه چیز دفاع می کنید؟»؛ این سوال بعدی بود که مجری هیسپان تی وی از آرهآزا پرسید. سوالی که وزیر امور خارجه جمهوری بولیواری ونزوئلا بدان اینگونه پاسخ داد: ما از مردم دفاع می کنیم. از حق وجود مستقلانه دفاع می کنیم. از اینکه بر خلاف دوره 15 ساله گذشته خودمان بتوانیم سرنوشتمان را تعیین کنیم. در آن دوره ما تحت سلطه اسپانیا بودیم، بعد تحت سلطه بریتانیا و سپس دولت آمریکا. اما الآن ما خودمان سرنوشتمان را در دست داریم. ما آرام هستیم و خوشبین و این خوش بینی از اعتمادی که به مردم داریم سرچشمه می گیرد. ما با وجود مشکلات در برابر مشکلات و آمریکا ایستاده ایم.

وزیر امور خارجه آرهآزا در پایان این مصاحبه گفت: به مردم و دولت ضد امپریالیستی و شجاع ایران درود می فرستم. ما در نبرد با آمریکا در کنار هم هستیم.

کد خبر: 995982

وب گردی

وب گردی