حلقه مفقوده در رشد صنعت دریا

صنعت دریایی کشور با توجه به توانمندی‌ها و دانش ایجاد شده قادر به تأمین نیازهای کشور خواهد بود. توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که با توجه به نیازهای منطقه در حوزه‌ی دریا، اعتماد به این بخش می‌تواند باعث رشد چشم‌گیر صنعت دریا در ایران باشد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با توجه به تحقیقات انجام‌شده در سال 2016 توسط موسسه همکاری‌های اقتصادی اروپا و توسعه‌ی حوزه‌ی اقیانوسی، تا افق 2030 حجم گردش مالی در صنایع دریایی حدود 3 هزار میلیارد تخمین زده ‌شده است. 30 درصد این بودجه مربوط به استخراج نفت و گاز از بسترهای عمیق، 26 درصد گردشگری، 13درصد فعالیت‌های بنادر و دریانوردی و 11 درصد آن نیز مربوط به ساخت تجهیزات است.

کشور ما در حال حاضر از یک‌صدم این چرخش مالی بهره‌مند است. این نشان‌دهنده ضعف ما در این حوزه است. درحالی‌که این حجم مالی می‌تواند سرمایه هنگفتی برای کشور باشد و باعث ایجاد اشتغال و ورود ارز به کشور شود. لذا نیاز است به‌سرعت برای بهره‌مندی از این ثروت برنامه‌ریزی صورت گرفته شود.

ایران یک کشور دریایی است. لازمه‌ی پیشرفت کشورهای دریایی دارا بودن شش ویژگی است. دسترسی به دریا، اقلیم مناسب، ساحل مناسب، سه مورد از ویژگی‌هایی هستند که کشور ما از آن‌ها بهره‌مند است. مورد دیگر جمعیت مناسب است. متأسفانه 70 درصد جمعیت کشور در مناطق دور از ساحل زندگی می‌کنند. درحالی‌که مناطق ساحلی در دنیا دارای بالاترین پتانسیل رشد و فعالیت هستند، در ایران این مناطق جز بکرترین نواحی به شمار می‌روند.

ویژگی بعدی فرهنگ دریا گرا است. متأسفانه ما از این ویژگی نیز بی‌بهره هستیم. مورد آخر به نگاه دولت و مسئولین به دریا اشاره دارد. که خوشبختانه در کشور ما وجود دارد. دولت تدبیر و امید نیز در چند سال اخیر توجه ویژه‌ای به این حوزه داشته است. ازجمله اقدامات ایشان در راستای توجه ویژه به این حوزه می‌توان طرح تحول صنایع دریایی را نام برد.

فعالیت‌ شرکت های دانش بنیان می‌تواند در پیشرفت و توسعه فرهنگ دریا بسیار مؤثر باشد. امروز من به‌عنوان یک ایرانی افتخار می‌کنم که فارغ‌التحصیلان ما دارای توانمندی‌هایی در سطوح بالا هستند. در حال حاضر ما بیش از 200 شرکت دانش‌بنیان ارتباط کاری داریم. امروزه حوزه‌ی دفاعی به مدد حضور همین فارغ‌التحصیلان توانسته است توان بازدارندگی را در کشور به وجود بیاورد که کسی جرئت تهاجم به کشور را نداشته باشد.

زیردریایی‌ها ما امروز در اعماق دریا کار می‌کنند. ناوهای ما در آب‌های ژرف‌اقیانوسی مشغول دریانوردی هستند. جنگنده‌ی صاعقه و سایر توانمندی‌هایی که امروز داریم حاصل دانش و فعالیت‌های همین شرکت‌های دانش‌بنیان است. امروز ما افتخار می‌کنیم که بسیاری از نیازهای فناوری ما با هزینه‌های بسیار کم توسط شرکت‌های دانش‌بنیان تأمین می‌شود. لذا بنده معتقدم هرچقدر به این حوزه میدان داده و راه برای پیشرفت آن باز شود، برنده‌ی اصلی آن کشور است. در حال حاضر توان علمی بسیار بالایی در کشور وجود دارد و شاید این ضعف ما باشد که نمی‌توانیم از این توان به‌خوبی استفاده کنیم.

امیر دریادار رستگاری: معاون وزیر دفاع و رئیس سازمان صنایع دریایی

انتهای پیام/

کد خبر: 995984

وب گردی

وب گردی