اثر اعتیاد به کوکائین روی مغز

دانشمندان اعلام کردند که اعتیاد به مواد مخدر کوکائین با افزایش تعداد نورون های اورکسین مرتبط است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از دانشگاه راتگرز، دانشمندان به تازگی در یک تحقیق، نوعی همبستگی بین سلول‌های مغز به نام نورون‌های اورکسین و اعتیاد به کوکائین پیدا کردند. هنگامی که تعداد نورون‌های اورکسین بالاتر است، احتمال اعتیاد افزایش می یابد.
در این مطالعه موش‌هایی که اعتیاد داشتند مورد بررسی قرار گرفتند. این حیوانات دارای تعداد بیشتری از سلول‌های مغزی تولید کننده اورکسین بودند. افزایش نورون‌ها تا شش ماه پس از مصرف کوکائین ادامه داشت که می تواند نشان دهنده علت عود اعتیاد پس از ترک باشد.

جالب توجه است هنگامی که محققان تعدادی از نورون‌ها را در موش ها به حالت عادی بازگرداندند، نرخ کوکائین موجود در بدن آن ها اعتیاد را نشان نمی‌داد.

مطالعات قبلی نیز یک الگوی مشابه را در انسان های معتاد به هروئین نشان داد.

هایپوکریتین‌ها یا اورکسین‌ها، نوروپپتیدهای جدید هیپوتالاموس هستند که در عملکردهای هیپوتالاموسی متنوعی از قبیل هموستازیس و نورواندوکرینی دخالت می‌کنند. اورکسینA(33 اسید آمینه) و اورکسینB (28 اسید آمینه) از یک پیش‌ساز پلی‌پپتیدی اورکسینی مشتق می‌شوند. مطالعات در 10 سال اخیر نشان داده‌اند که سیستم اورکسینرژیک در روندهای بیولوژیک متعددی نقش دارد. به‌علاوه مشخص شده است که نقص این سیستم با مشکلاتی چون نقص سیستم پاداش و هوموستاز انرژی، چاقی، دیابت، خواب‌آلودگی، اختلالات اضطرابی، اعتیاد و بیماری آلزایمر هم‌راه است.

بدین علت سیستم اورکسینرژیک ممکن است به عنوان هدف درمانی در بسیاری از اختلالات از جمله استرس‌ها، چاقی، اعتیاد و بیماری‌های نورودژنریتیو قرار گیرد. نقش سیستم اورکسینی در بی‌دردی نیز حائز اهمیت است. مطالعات انجام شده تا کنون اهمیت توسعه در صنعت دارویی را در درمان بسیاری از بیماری‌ها با مداخله در سیگنالینگ اورکسین نشان می‌دهد. بنابراین در این مطالعه، سیستم اورکسینرژیک مرور شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 995986

وب گردی

وب گردی