اصالت‌سنجی پایان‌نامه‌ها در سامانه پژوهش‌یار دانشگاه آزاد اسلامی تأمین می‌شود

معاون پژوهش و فناوری واحد تهران مرکزی، گفت: مهم‌‌ترین نتیجه سامانه پژوهش‌‌‌‌یار، اصالت‌سنجی پایان‌نامه‌های ارائه شده است و بزرگترین دستاورد این سامانه، ارتقای کیفیت پایان‌نامه‌هایی است که در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد ارائه می‌شود.

دکتر علی نیازی معاون پژوهش و فناوری واحد تهران مرکزی در گفت‌‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره سامانه پژوهش‌‌یار و دستاوردهای مربوط به این سامانه گفت: سامانه پژوهش یار، سامانه‌‌‌ای است که در فاز اول تمام فرآیندهای دانشجویان تحصیلات تکمیلی را تحت نظارت خود قرار می‌دهد و یک دانشجوی کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی در دانشگاه آزاد از لحظه‌‌ای که وارد پروسه پژوهشی می‌شود با این سامانه سروکار دارد.

وی افزود: برای اجرای درست برنامه پایش نیازمند یک زیرساخت مناسب هستیم که سامانه پژوهشی این نیاز را رفع کرده است تا به این ترتیب دانشجو، تشویق شده که در این برنامه حضور یابد و واحد تهران مرکزی در حال حاضر، جزو اولین واحدهایی است که بعد از واحد علوم پزشکی سامانه پژوهش یار راه‌اندازی کرده است.

معاون پژوهش و فناوری واحد تهران مرکزی در ادامه خاطر نشان کرد: اجرای این سامانه حدود یک ماه است که به طور کامل انجام شده و به کلیه دانشجویان اطلاع رسانی شده که از مرحله درخواست و انتخاب استاد راهنما تا ارائه پروپزال و تصویب نهایی، تمامی این مراحل در این سامانه انجام می‌‌شود.برای اینکه این فرآیند را بتوانیم به خوبی تبیین کنیم کارگاه‌‌های متعددی در واحد تهران مرکزی برای مدیران گروه و اعضای هیات علمی برگزار کردیم.

نیازی متذکر شد: کیفیت در پایان‌ نامه‌‌‌ها بستگی به نظارت حوزه پژوهش بر تعداد راهنما و مشاور است و تحقق این نظارت در کنار یک سامانه جامع محقق می‌‌شود. فاز اول این سامانه، مربوط به بحث پژوهش در دانشجویان تحصیلات تکمیلی است که در فازهای بعدی تمام فرآیندهای پژوهشی و مقالات پژوهشی از طریق این سامانه انجام خواهد شد.

وی یادآور شد: در بسیاری از دانشگاه‌‌‌های مطرح کشور، ساماندهی امور پژوهشی و رسیدگی به وضعیت پایان‌نامه‌‌ها وجود دارد؛ اما سامانه پژوهش‌‌یار یک سامانه جامع محسوب می‌شود که علاوه بر امور مربوط به پایان‌‌نامه‌‌ها، کلیه فرآیندهای پژوهشی را هم تحت نظر خود قرار می‌‌دهد و بسترساز مناسبی برای تحقق اهداف مرتبط با سامانه پایش است.

معاون پژوهش و فناوری واحد تهران مرکزی در ادامه خاطر نشان کرد: در حال حاضر، حدود 3 هزار نفر در این سامانه ثبت نام کردند که از این تعداد حدود 1100 نفر از اعضای هیات علمی هستند و بقیه افرادی که ثبت نام کردند از دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستند که وارد این سامانه شدند و دانشجو و اعضای هیات علمی، ابتدا وارد این سامانه شده و بعد از آن فرآیندهای ارائه پروپوزال صورت می‌‌گیرد.

نیازی تصریح کرد: مهم‌‌ترین نتیجه سامانه پژوهش‌‌‌‌یار، اصالت سنجی پایان‌نامه‌های ارائه شده است و بزرگترین دستاورد این سامانه، ارتقای کیفیت پایان‌نامه‌هایی است که در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد ارائه می‌شود و اگر بخواهیم پایان‌نامه‌هایی در باب رفع معضلات کشور داشته باشیم باید با دقت بیشتری مورد بررسی و نظارت قرار گیرند که این سامانه کلیه امور مربوط به ساماندهی پایان‌نامه‌ها را تامین می‌‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 995990

وب گردی

وب گردی