رقابت نخاع با مغز

دانشمندان دانشگاه وسترن انتاریو اظهار داشتند که طناب نخاعی به تنهایی توانایی کنترل برخی از عملکردهای پیچیده دست را دارد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از دانشگاه وسترن انتاریو، محققان اعلام کردند که نخاع می تواند توابع پیچیده را همانند مغز کنترل کند.

دانشمندان اعلام کردند در حالی که نخاع همیشه به عنوان یک بزرگراه انتقال اطلاعات به عقب و جلو بین مغز و بدن در نظر گرفته شده است، می تواند کارهای پیچیده مانند حفظ موقعیت و جهت گیری دست را کنترل کند.

این یافته با استفاده از فناوری های رباتیک بدست آمده است و محققان با اندازه‌گیری تأخیر در پاسخ، توانستند تعیین کنند که پردازش در مغز اتفاق می افتد یا در نخاع.

این پژوهش پرسش‌هایی درباره اعمال دیگری که طناب نخاعی می تواند بدون دستور مغز انجام دهد مطرح می‌کند.

قسمتی از دستگاه عصبی مرکزی که در درون کانال نخاعی یعنی مجرایی که از روی هم قرار گرفتن مهره‌ها به وجود آمده‌است قرار دارد، نُخاع نام دارد.

نخاع، نخاع شوکی یا طناب نخاعی ( Spinal cord) طناب سفید رنگی به طول تقریباً ۴۵ سانتی‌متر است که از سوراخ پس سری (Foramen magnum) تا سطح نخستین یا دومین مهره کمری امتداد می‌یابد.

سوراخ پس سری، سوراخی است بزرگ در استخوان پشت سری که مغز و نخاع در آن جا به یکدیگر متصل می‌شوند. طناب نخاعی به نام نخاع شوکی نیز خوانده می‌شود. از برجستگی کمری به پایین نخاع شوکی باریک شده و ناحیه مخروط انتهایی که دربرگیرنده بخش‌های خاجی طناب نخاعی است ایجاد می‌‌شود. مخروط انتهایی، پایین‌ترین ناحیه تنه نخاع است.

نخاع تمام فضای کانال نخاعی را پر نمی‌کند بلکه قسمتی از این فضا نیز توسط مننژ، مایع مغزی – نخاعی، یک لایه از بافت چربی که نخاع را دربرگرفته و رگ‌های خونی پر می‌شود. طول نخاع در مردان و زنان به ترتیب ۴۵ و ۴۳ سانتی‌متر است. حد بالایی نخاع لبه فوقانی مهره اطلس و حد پایینی آن در حدود مهره اول و دوم کمر است. در این نقطه نخاع باریک شده و مخروط انتهای را به وجود می‌آورد. مخروط انتهای به وسیله رشته انتهایی به مهره دوم دنبالچه ارتباط پیدا می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 995992

وب گردی

وب گردی