ایران دومین کشور تولیدکننده دستگاه کالبد نما در دنیا/ شبیه‌ساز بدن به کمک دانشگاه علوم پزشکی تبریز طراحی شد

رئیس هیات مدیره شرکت رایان طب پیشگام پارمیس گفت: هدف از ساخت آن کاهش هزینه دانشجویان رشته پزشکی و جلوگیری از خروج ارز از کشور است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، آشنایی با بدن انسان همواره یکی از مشکلات محققان این عرصه محسوب می‌شود. چراکه ازنظر عرفی و دینی موانعی برای تحقیق روی بدن انسان و شکافتن از روی تحقیق بدن‌های بی‌جان خواهد داشت. هرچند برخی کشورها مانند هند از فروش اجساد مردگان خود برای انجام چنین فرآیندهای علمی‌ای کسب درآمد دارند؛ اما این روند امری طبیعی محسوب نمی‌شود. پس علم روز دنیا تلاش دارد به سمت مجازی شدن این عرصه پیش رود.

هاذق جعفری رئیس هیات مدیره شرکت رایان طب پیشگام پارمیس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، از طراحی دستگاه کالبدنما توسط این شرکت خبر داد و گفت: این دستگاه یک میز تشریح مجازی بدن انسان است که ساخت آن حدود 6 سال به طول انجامیده است.

وی افزود: استارت پروژه از آنجایی کلید خورد که 6 سال قبل ما به قصد خرید این دستگاه به امریکا رفتیم؛ اما متاسفانه حاضر به فروش این دستگاه به ایران نشدند و در نهایت با ارسال ایمیل اعلام کردند که این سطح علم برای ایران مورد نیاز نیست. بنابراین این موضوع باعث شد که ما بعد از تحقیقات گسترده با گذشت 6 سال موفق به ساخت این دستگاه در کشور شویم و با این عمل ثابت کردیم که ایران توان رسیدن به این سطح علمی عالی را دارد و هم اکنون در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن دارد.

رئیس هیات مدیره شرکت رایان طب پیشگام پارمیس، خاطرنشان کرد: به جرئت می توان گفت؛ اروپا در تلاش است که به این سطح از علم برسد. هم اکنون دو کشور به این دانش دست پیدا کردند.

جعفری تصریح کرد: دستگاه کالبدنما می‌تواند به‌طور دقیق بدن انسان را بازسازی کند و عمل تشریح روی آن صورت دهد. به گفته وی، دستگاه کالبدنما می‌تواند جسد مجازی را با دقتی معادل 2 دهم میلی‌متر؛ یعنی مشابه کالبد واقعی بدن انسان برش دهد. دستگاه کالبد نما می‌تواند خروجی هر دستگاهی را تصویربرداری کرده و در قالب تصویر سه بعدی ارائه داده و برش بزند. به‌طوری‌که می‌توان تصویری از تومور مغزی را به‌صورت یک سر سه بعدی لود کرد، برش داد و اجزای تومور و مسیر آن را بررسی کرد.

وی هدف از ساخت آن را کاهش هزینه‌های آموزشی و تعمیق آموزش در دانشگاه پزشیکی است، افزود: این دستگاه کاربرد دیگری دارد که با تلاش 100 نفر در 6 سال به بار نشسته است و آن رسم یک بدن واقعی انسان با ریزترین جزئیات است که برای آموزش دانشجویان کاربرد بالایی دارد.

جعفری با اشاره به این‌که ایران دومین کشور تولیدکننده دستگاه کالبد نما در دنیا است، گفت: نمونه خارجی این دستگاه قیمتی معادل 139 هزار دلار دارد و نمونه ساخت ایران آن باقیمت 410 میلیون تومان در اختیار دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی قرار می‌گیرد.

رئیس هیات مدیره شرکت رایان طب پیشگام پارمیس، با بیان اینکه ساخت این دستگاه یک کار تیمی متشکل از نیروهای این شرکت و دانشگاه علوم پزشکی تبریز است، گفت: تجاری سازی این دستگاه در نمایشگاه ایران ساخت انجام شده است و در حال حاضر دو دستگاه در دانشگاه علوم پزشکی تبریز نصب شده و بقیه دانشگاه‌ها درخواست خرید را داده‌اند.

جعفری تاکید کرد: سرمایه‌گذار آن بخش خصوصی است و قسمتی از سرمایه آن توسط دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شده است. می‌توان گفت 10 درصد از مالکیت معنوی و مادی این دستگاه متعلق به دانشگاه علوم پزشکی تبریز است.

وی تصریح کرد: کشور هندوستان بزرگترین درآمدزایی را از طریق فروش اجساد دارد به همین دلیل با ساخت آن جلوی خروج ارز در کشور گرفته شد. بین 70 تا 120 میلیون تومان برای هر دانشگاه خرید جسد تمام می شود و یکبار مصرف است به دلیل اینکه در ماده فرمالین نگهداری می شود، بنابراین تعدادی از شاخص ها و رنگ طبیعی از بین می رود. به دلیل این‌که فرمالین ماده سمی است و برای استادان و دانشجویان مضرر است. در این دستگاه ریزترین جزئیات و رنگ طبیعی کاملا قابل مشاهده است. عمده ترین مزیت آن یکبار مصرف نیست و بلکه با ریست کردن دوباره جزئیات را تشریح می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 996016

وب گردی

وب گردی