تاسیس آموزشکده‌های فنی‌و‌حرفه‌ای سما در مناطق محروم کشور

رئیس سازمان سما از تاسیس آموزشکده‌های فنی‌و‌حرفه ‌ای این سازمان در مناطق محروم کشور خبر داد.

علیرضا منظری توکلی رئیس سازمان سما در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره مهارت‌آموزی دانش‌آموزان در مدارس سما، اظهار داشت: ما سعی کرده‌ایم که در کل واحدهای سما کشور، حداقل یک مهارت را آموزش دهیم. مهارت‌های متعددی را می‌توان آموزش داد که مهارت ارتباط با دیگران جزو مهم‌ترین آنهاست.

وی افزود: برخی از مدارس، نزدیک به یک هفته را به آموزش مهارت های کلامی میان دانش‌آموزان مانند طریقه احوال‌پرسی و ارتباط‌گیری با والدین و... اختصاص می دهند؛ این موضوع در واحدهای سما نیز در حال اجرایی شدن است.

منظری توکلی ادامه داد: در مدارس سما مهارت هایی مانند درخت‌کاری، کاشت انواع گیاهان، گل دوزی، خیاطی و مهارت‌های دیگری متناسب با امکاناتی که وجود دارد آموزش داده می‌شود.

رئیس سازمان سما تصریح کرد: مدارس کشور بایستی به سمت مهارت‌آموزی حرکت کنند به طوری که افراد پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان، علاوه بر مهارت های معمولی زندگی، یک مهارت مشخص را فرا گرفته باشند که بتوانند به راحتی وارد بازار‌کار شوند. همچنین با شرکت در دوره‌های کاردانی و تکنسین ورودشان به بازار کار تسهیل شود.

وی با اشاره به تاکیدات دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر این که بایستی دانشجویان و دانش آموزان را از حالت پیشت‌میز‌نشینی خارج کنیم، گفت: مقاوم‌ترین اقتصاد در جریان مشکلات اقتصادی که برای کشورهای غربی به وجود آمد، اقتصاد کشور آلمان بود؛ طبق بررسی صورت گرفته دلیل مقاومت اقتصاد آلمان این بوده است که 75 درصد دانش آموزان این کشور پس از طی دوران دبیرستان، به سمت اقدامات مهارتی رفته‌اند و تبدیل به یک تکنسین شده‌اند.

منظری توکلی اضافه کرد: در واقع، صرفا 25 درصد دانش آموزان در کشورهای دنیا به سمت تحصیلات نظری رفته‌اند و بقیه به دنبال کار عملی می‌روند؛ سازمان سما علاوه بر این که دارای 704 مدرسه و بیش از 200 پیش دبستانی است، دارای 124 آموزشکده فنی‌حرفه ای است که با دارا بودن تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته، به تربیت کاردان مشغول هستند.

رئیس سازمان سما با بیان این که بیش از 80 درصد افرادی که در آموزشکده های فنی‌و‌حرفه‌ای سما تحصیل کرده وارد بازار کار شده اند، اذعان داشت: این موضوع به این دلیل است که در آموزشکده‌های سما علاوه بر نیاز سنجی، آمایش سرزمینی صورت گرفته و لذا امکانات لازم و مربیان ماهر را برای تربیت دانشجویان فراهم شده است.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه آموزش های مهارتی در کشور پیشتاز است و آرزو می کنیم که روز‌به‌روز در این زمینه موفق باشد.

منظری توکلی در پایان با اشاره به تاسیس واحدهای جدید سما، گفت: طبق دستور دکتر طهرانچی و دکتر ولایتی، به دنبال این هستیم در مناطقی که آموزش عالی کمرنگ‌تر است مراکز سما را تاسیس کنیم؛ امسال در منطقه «دلگان» در استان سیستان و بلوچستان که دارای 330 هزار جمعیت است، آموزشکده فنی و حرفه ای را تاسیس کرده ایم که مورد استقبال مردم آن منطقه قرار گرفته است. برای اجرایی شدن عدالت آموزشی، واحدهای بیشتری را در مناطق محروم تاسیس خواهیم کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 996022

وب گردی

وب گردی