نوپایی در توالی‌یابی تحلیل داده‌های ژنتیکی نخستین شد

استارت‌آپی نوپا در حوزه تحلیل داده‌های نسل جدید توالی‌یابی ورود پیدا کرده است تا با حمایت‌های مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا معاونت علمی راه‌اندازی کسب‌و‌کارها در این حوزه تسهیل شود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، گاهی وقوع یک اشتباه منجر به اتفاقاتی مهم می شود. همچون اشتباهی که در روند تحقیقات روزالیند فرانکلین رخ داد و باعث انحراف مسیر تحقیق وی شد. در نهایت نیز این اشتباه منجر شد تا سه محقق دیگر «دی ان ای» را کشف کنند.

این کشف یکی از شگفت انگیزترین اتفاقات در دنیای علم بود. کشفی که اسرار بسیاری از موضوعات را فاش کرد. «دی ان ای» مولکولی که اطلاعات حیاتی را از نسلی به نسل دیگر منتقل می کند و حیات همه موجودات زنده به آن گره خورده است.

بیماری‌های وراثتی رمزگشایی شد

پس از کشف DNA به عنوان ماده وراثتی حال نوبت آن بود که ارتباط میان توالی DNA و بیماری‌های وراثتی مشخص شود. بر همین اساس ژنتیک دانان تمرکز خود را روی این موضوع قرار دادند. پس روش‌های توالی‌یابی DNA به سرعت رشد کرد تا شناسایی تغییرات توالی منجر به بیماری‌ها با سرعت انجام شود.

اما تلاش محققان در این زمینه باعث پیشرفت روش توالی یابی دی ان ای شده است. به گونه ای که شیوه نوین توالی یابی با نام توالی‌یابی نسل جدید پایه گذاری شد. نسل جدید توالی‌یابی به مجموعه فناوری‌هایی گفته می‌شود که می‌توانند حجم زیادی از DNA را در مدت زمانی کوتاه و با هزینه کم توالی‌یابی کنند. با گسترش و فراگیر شدن این فناوری، انقلاب عظیمی در روش‌های آزمایشگاهی، تحقیقاتی، تشخیصی و درمانی در حوزه‌های مرتبط صورت گرفته است.

«دی ان ای» با کامپیوترها توالی‌یابی می‌شود

البته ژنتیک‌دانان ابزاری برای تحلیل این داده‌ها نیاز دارند. دستگاه‌های کامپیوتری ابزار کارآمدی برای این منظور هستند. امروزه نرم‌افزارهایی در این زمینه گسترش پیدا کرده‌اند.

هرچند آزمایشگاه‌های ژنتیک کشور به لزوم به کارگیری توالی‌یابی نسل جدید پی‌برده‌اند ولی این دانش در کشور ما هنوز بومی‌سازی نشده است. پس مرکز راهبردی فناوری های همگرا معاونت علمی دست به کار شد و مسابقه ای با عنوان « تحلیل داده‌های نسل جدید توالی‌یابی» راه اندازی کرد.

کسب و کارهای حوزه تحلیل داده توسعه می یابد

این مسابقه بر مبنای اهمیت توانایی جمع آوری، تحلیل و استفاده از کلان داده ها در دنیای امروز برگزار شد و به دنبال راهکاری برای شناسایی و تقویت شرکت‌های دانش بنیان، پژوهشگران، اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های فعال در این حوزه بود تا بدین ترتیب آن ها را ترغیب به راه‌اندازی کسب و کار در حوزه جمع آوری، تحلیل و استفاده از کلان داده‌ها و ورود جدی‌تر به این بخش کند.

در این میان استارتاپی نوپا توانست رتبه نخست این رقابت را از آن خود کند. استارت‌آپی که با داشتن دانش فنی در این زمینه، بومی سازی و ارائه خدمات تخصصی توالی‌یابی نسل جدید را هدف‌گذاری کرده است. البته توسعه پایپلاین‌ها برای سرعت بخشی به تحلیل داده، ساخت برنامه گرافیکی برای سهولت کاربری، ایجاد پایگاه داده جمعیت ایرانی برای افزایش دقت تحلیل ژنوم ایرانیان از اهداف کوتاه‌مدت و میان‌مدت این استارت‌آپ است. دستیابی به دستگاه‌های نوین توالی‌یابی با همکاری با شرکت‌های بزرگ بین‌المللی نیز هدفی است که این استارت‌آپ در بلند مدت مد نظر دارد تا به آن دست یابد.

البته این استارت‌آپ تا کنون توانسته است با همکاری با برخی از آزمایشگاه‌های ژنتیک کشور دستاورد خوبی در افزایش کیفیت تحلیل داده‌های ژنتیک کسب کند.