لزوم افزایش فعالیت های میان رشته ای برای کاربردی کردن پایان نامه ها

واحدهای دانشگاه آزاد استان خوزستان قرار است در راستای طرح پایش دانشگاه آزاد اسلامی بر 3 محوراصلی صنعت نفت، صنایع پتروشیمی و کشاورزی پایدار به صورت هدفمند فعالیت خود را ادامه دهند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی قرار است با اجرای طرح پایش ( پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه ای) از ابتدای سال 98، پایان نامه های دانشجویی را به سوی کاربردی و هدفمند شدن هدایت کند. در همین راستا، پایان نامه های دانشجویی براساس 40 موضوع مسئله محور انتخاب خواهند شد و دانشجویان موظفند پایان نامه های خود را به این موضوعات اختصاص دهند.

صنعت پتروشیمی، دومین صنعت کشور است که به علت منابع غنی گازی در ایران هرساله میلیاردها دلار درآمد ارزی برای کشور به ارمغان می‌آورد. این صنعت با توجه به وجود منابع عظیم هیدروکربوری در کشور و نیز دسترسی به آب‌های آزاد، یکی از مزیت‌های رقابتی کشور در صنایع مادر است.

از سوی دیگر، این صنعت با برخورداری از طیف وسیعی از فناوری‌ها و فرآیندها، مناسب‌ترین گزینه برای تکمیل زنجیره ارزش منابع هیدروکربوری و کاهش خام‌فروشی منابع ملی کشور است.

ظرفیت تولیدی مجتمع‌های پتروشیمی، قریب به ۶۰ میلیون تن است که مقرر شده با راه‌اندازی طرح‌های توسعه‌ای به ۱۲۰ میلیون تن افزایش یابد که این امر به میزان چشمگیری بر درآمد کشور تاثیر مثبت خواهد گذاشت، چنین صنعتی با شرایط بالفعل و بالقوه آن، نیازمند رویکردی نوین و مطابق با احتیاج‌های زمانی خود است.

در همین زمینه دکتر فرج اله براتی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: واحدهای دانشگاه آزاد استان خوزستان قرار است در راستای طرح پایش دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین بر اساس نیازهای استان، بر 3 محور اصلی یعنی صنعت نفت، صنایع پتروشیمی و کشاورزی پایدار به صورت هدفمند فعالیت خود را ادامه خواهند داد.

وی ادامه داد: در این راستا با جلساتی که برگزار کرده ایم نظام موضوعات لازم برای این 3 حوزه در حال جمع آوری است که پس از اتمام کار به صورت کتابچه های مدونی به افراد ارائه خواهد شد.

براتی تصریح کرد: تا زمانی که فعالیت های پژوهشی ما، کاربردی نباشند قطعا نمی توانند چالش ها و نیازهای جامعه را در حوزه های مختلف برطرف نمایند و موثر واقع شوند.

وی افزود: ریاست جدید دانشگاه آزاد اسلامی با تمرکز بر اثرگذاری طرح های علمی و تحقیقاتی، تحول جدیدی را در حوزه پژوهش کشور ایجاد کرده است که قطعا می تواند موجب پیشرفت های چشم گیری نیز گردد.

براتی در ادامه گفت: در واقع ما قصد داریم دانشگاه آزاد اسلامی را به مراکز علمی و تحقیقاتی اثرگذار و مسئله محور در صنایع مختلف کشور و حتی علوم انسانی تبدیل کنیم تا از این طریق بتوانیم مشکلات کشور را تا حد مطلوبی رفع کنیم.

وی بیان کرد: دانشگاهی که بتواند به سوالات بیرون از محیط دانشگاه پاسخ دهد قطعا می تواند هم به اشتغال دانشجویان کمک کند و هم در بسیاری از موارد موجب درآمدزایی واحدهای دانشگاهی گردد که این موضوع در مجموع منجر به رشد و ارتقای کل جامعه خواهد شد.

براتی افزود: اما با توجه به این که دانشگاه آزاد اسلامی، 30 سال به یک شکل اداره شده و سیاست های فعلی بسیار متفاوت از برنامه های گذشته است، قطعا اجرایی شدن این تغییرات مثبت، زمان خواهد برد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ارتباط با صنایع فولاد، پتروشیمی و همچنین صنعت نفت داشته ایم و برنامه داریم به صورت جدی تر این رویکرد را ادامه دهیم.

براتی در ادامه گفت: در راستای کاربردی شدن پایان نامه ها لازم است دانشگاه ها فعالیت های میان رشته ای خود را افزایش دهند تا با استفاده از چندین تخصص و تجربه بتوانیم راهکارهای بهتری برای حل چالش های مورد نظر به کار بگیریم.

وی در پایان تاکید کرد: پس از نهایی شدن نظام موضوعات و کتابچه های موردنظر قطعا تغییراتی در نحوه پذیرش دانشجو و یا حتی ایجاد رشته های جدید کاربردی و همچنین بازنگری در چارت درسی دانشجویان صورت خواهد گرفت و در واقع روند جدید و متفاوتی را در راستای طرح پایش و تحقق اهداف کلان جامعه علمی و دانشگاهی پیش خواهیم برد.

انتهای پیام/

کد خبر: 996047

وب گردی

وب گردی