گام هایی در جهت تولید استخوان با درجه بالینی

محققین دو نوع محیط رشد را شناسایی کرده اند که می توانند در یک رویکرد مناسب برای بالین، تکثیر موثر سلول های پیش ساز مزانشیمی(MPCs) از سلول های بنیادی را حمایت کنند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سلول های پیش ساز مزانشیمی به دلیل این که سلول های بنیادی مزانشیمی را تقلید می کنند، بسیار مهم هستند. این سلول های بنیادی مزانشیمی قابلیت تمایز به انواع مختلف سلول ها بویژه سلول های استخوانی، غضروفی، عضلانی و چربی را دارند و می توانند رفتار بسیاری از سلول های دیگر بدن را نیز تحت تاثیر قرار دهند. این سلول ها معمولا به عنوان یک منبع سلولی مناسب برای بسیاری از بیماری ها و آسیب های مورد استفاده قرار می گیرند، با این حال، به دلیل کمبود منبع و تکثیر ناکافی در شرایط آزمایشگاهی، معمولا نمی توان از آن ها به طور موثر در سلول درمانی استفاده کرد. از طرف دیگر، سلول های پیش ساز مزانشیمی می توانند زمانی که از سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) تولید شوند، در مقادیر انبوه برای هر بیمار تولید شوند و بنابراین امیدواری زیادی را برای درمان بیماری های خونی، قلبی و ایمنی و هم چنین ترمیم استخوان و غضروف آسیب دیده ایجاد می کنند.

این سلول های پیش ساز مزانشیمی رشد یافته در محیط سازگار از نظر GMP، ویژگی های زیستی و عملکردی مشابه با محیط با ارزش تحقیقاتی نشان دادند که حاوی محصولات جانوری است. نتایج بدست آمده نشان داد که این سلول ها قابلیت رفتن از آزمایشگاه به بالین و درمان بیماری های مختلف را دارند.

برای تست این سلول ها، محققین سلول های پیش ساز مزانشیمی را در محیط رشد کامل شده با سروم جنین گاو(FBS) را با سلول های پیش ساز مزانشیمی رشد یافته در محیط رشد بدون محصولات جانوری(یک کامل شده با عصاره پلاکتی انسانی و یک محیط تجاری تایید شده از نظر GMP(AllegroTM Unison Medium)) مقایسه کردند. محققین دریافتند که سلول های پیش ساز مزانشیمی رشد یافته در محیط بدون محصولات جانوری و محیط GMP از نظر مورفولوژی سلولی، پتانسیل تکثیری، بیان ژن و پروفایل سیتوکینی در مقایسه با محیط کامل شده با سروم جنینی گاوی تا حدی متفاوت هستند اما سالم بوده و در شرایط جدید نیز عملکرد مناسبی را نشان دادند. در مجموع نتایج بدست آمده حاکی از امیدوار کننده بودن استفاده از این سلول های GMP برای سلول درمانی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 996097

وب گردی

وب گردی