ربات ها بازیگران جدید اقتصاد دیجیتال می‌شوند

توسعه فناوری های نوین که با شتابی فزاینده همراه است ربات های جدید وارد حوزه اقتصاد دیجیتال شدند تا علاوه بر افزایش کارآیی شرایط را نیز تحلیل کنند .

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، دنیای امروز با توسعه فناوری‌های نوین ارتباطی و اطلاعاتی و رشد تجهیزات هوشمند با شتاب فزاینده‌ای در حال رشد است به طوری که بسیاری از مرزهای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی از طریق پیشرفت‌های فناورانه در حوزه‌های مختلف متحول و جابه جا شده است .

این روند در حالی صورت می‌گیرد که درزمان‌های کوتاه تغییراتی سریع رخ می‌دهد که هرکدام مسیری جدید در توسعه فناوری‌های نوین را روشن می‌کند. تغییرات فناورانه در دنیای امروز بیش از هر بخش دیگری فضاهای اقتصادی را درگیر خود کرده است به طوری‌که اقتصاد دیجیتال به طور ملموس‌تر و عینی در جوامع و کشورهای مختلف مشهود شده است و مبنای کار سیاستگذاران قرار گرفته است.

ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی نیز با اقدامات حمایتی و کارکردهایی در این حوزه تلاش دارد تا گامی مثبت و کلیدی در راستای حمایت از کسب‌وکارهای نوپا و توسعه اقتصاد دیجیتال بردارد.

ورود ربات ها به عرصه صنعت با شکلی پیچیده

در این میان ربات‌های صنعتی چندین دهه در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گرفته‌اند، اما در سال‌های اخیر این حوزه با تحولات بسیاری همراه شده و نسبت به گذشته پیچیده‌تر و سریع‌تر شده و از انعطاف بیشتری برخوردار است. انقلاب تولید انبوه در اوایل قرن بیستم، ماشین‌های مخصوصی را برای انجام فعالیت‌های مکرر با خود به همراه آورد. با گذشت زمان، انعطاف و سرعت ربات‌های صنعتی و ماشین‌های CNC افزایش یافت و از هزینه‌ها کاسته شد. این صنعت تا آنجا پیش رفت که امروزه ماشین آلات می‌توانند به الگوریتم های نسبتاً ساده متکی باشند تا فرآیند تولید را به‌صورت خودکار تنظیم کنند.

با افزایش مقرون به صرفه قدرت محاسبات و ظهور فناوری حسگر ارزان قیمت، جمع آوری و به اشتراک گذاشتن اطلاعات عملیاتی در داخل و حتی در سراسر کارخانجات امکان «پیشبینی نگهداری دستگاه» را فراهم کرده است، بنابراین از اشتباهات پردازش یا خرابی دستگاه جلوگیری می‌شود.

توانمندی ربات ها برای افزایش کارآیی و تحلیل شرایط

همزمان با افزایش سرعت و هوشمندی ربات‌ها، زمینه برای اتوماسیون دیجیتال افزایش یافت؛ ربات‌ها ممکن است جایگزین نیروی کار در برخی فعالیت‌ها شوند و یا در کنار آن‌ها به‌منظور افزایش کارایی‌شان کمک کنند. با استفاده از الگوریتم هوش مصنوعی یا یادگیری ماشین، ربات‌ها بسیار توانمندتر شده و امکان تحلیل شرایط و انجام فعالیت‌ها به‌صورت خودکار و در سطح وسیعی را دارند.

حضور ربات‌های پیشرفته در صنایع و مشاغل، انجام فعالیت‌ها را تسریع بخشیده و تولید را افزایش می‌دهد. در این میان دو فناوری هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در کنار ربات‌ها به‌عنوان فناوری‌های بر پایه دیجیتال، تأثیر بسزایی بر رشد اقتصاد دیجیتال خواهند داشت. فناوری ربات پیشرفته، در کنار تمام مزایا و قابلیت‌هایی که به همراه دارد، با چالش‌هایی از جمله بحث مهارت نیروی کار، جایگزینی نیروی کار نیز همراه است که باید بدان توجه شود.

ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی با همکاری سایر ستادهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و نهادها و دستگاه‌های مرتبط به دنبال حمایت از پیشتازان عرصه اقتصاد دیجیتال در راستای ارتقا فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 996114

وب گردی

وب گردی