شرایط و ضوابط شرکت در‌ آزمون‌ سراسری‌ ‌98 اعلام شد

سازمان سنجش آموزش کشور طی اطلاعیه ای تاریخ‌ ثبت‌نام‌ و شرایط و ضوابط شرکت در‌ آزمون‌ سراسری‌ ‌ سال‌ 1398 اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، کلیه‌ متقاضیان‌ ثبت‌نام‌ و شرکت‌ در آزمون‌ سراسری‌ سال 1398 برای‌ پذیرش در رشته‌های با آزمون در دوره‌های‌ روزانه، نوبت دوم «شبانه»، نیمه‌حضوری، مجازی، پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات‌ آموزش‌ عالی، دانشگاه‌ پیام‌ نور (آموزش‌ از راه‌ دور) و مؤسسات‌ آموزش‌ عالی‌ غیرانتفاعی‌ و غیردولتی‌ و همچنین متقاضیان تحصیل در رشته‌های باآزمون دانشگاه آزاد اسلامی می توانند از روز چهارشنبه؛ 24 بهمن ماه 1397 نسبت به ثبت نام در آزمون اقدام کنند. گفتنی است ثبت نام آزمون سراسری در پایان‌ وقت‌ روز پنجشنبه دوم اسفند ماه‌ 1397 پایان‌ می یابد.

به همین منظور داوطلبان باید پس از مطالعه دفترچه راهنمای ثبت‌نام (دفترچه شماره 1) در آزمون سراسری سال 98، نسبت به خرید کارت اعتباری ثبت‌نام از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور‌ به نشانی www.sanjesh.org اقدام کنند. همچنین داوطلبان برای دریافت کدهای سوابق تحصیلی می توانند به سامانه جمع‌آوری اطلاعات و سوابق تحصیلی داوطلبان آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها به نشانی http://dipcode.medu.ir اقدام کنند.

داوطلبان باید توجه داشته باشند ثبت‌نام برای پذیرش در رشته‌های با آزمون کلیه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی سال 1398 و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی، منحصراً از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور امکان‌پذیر است؛ به همین منظور لازم است ابتدا دفترچه راهنمای ثبت‌نام را مطالعه کرده و در صورت واجد شرایط بودن، نسبت به پرداخت هزینه خرید کارت اعتباری ثبت‌نام در آزمون اقدام کنند.

داوطبان باید توجه داشته باشند که پرداخت هزینه ثبت‌نام منحصراً به صورت اینترنتی انجام می‌شود، به همین منظور باید به وسیله کارت‌های عضو شبکه بانکی شتاب که پرداخت الکترونیکی آنها فعال است، به پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش مراجعه و مبلغ 275.000 (دویست و هفتاد و پنج هزار) ریال را به عنوان وجه ثبت‌نام شرکت در آزمون پرداخت و نسبت به دریافت اطلاعات کارت اعتباری (شماره سریال 12 رقمی) اقدام کنند.

همچنین داوطلبانی که تمایل به استفاده از خدمات پیام کوتاه دارند، با انتخاب گزینه مربوط و پرداخت مبلغ 6000 (شش هزار) ریال به عنوان هزینه استفاده از خدمات پیام کوتاه، می‌توانند از این خدمات استفاده کنند.

درصورتی که داوطلبی متقاضی ثبت‌نام در 2 یا 3 گروه آزمایشی (با توجه به توضیحات تبصره 4 ذیل) ‌باشد، لازم است که به ازای هر گروه آزمایشی، مبلغ 275.000 (دویست و هفتاد و پنج هزار) ریال دیگر نیز از همین طریق پرداخت و اطلاعات کارت اعتباری را دریافت کند.گفتنی است هیچ داوطلبی نمی‌تواند به طور همزمان، در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی شرکت کند.

درصورتی که داوطلبی علاقه‌مند به شرکت در گزینش رشته‌های تحصیلی دانشگاه پیام‌نور و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی باشد، لازم است که نسبت به پرداخت مبلغ 138.000 (صد و سی و هشت هزار) ریال دیگر نیز از همین طریق، اقدام و اطلاعات کارت اعتباری (شماره سریال 10 رقمی) را دریافت کند.

داوطلبان علاقه‌مند به شرکت در رشته‌های دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی تهران،باید توجه داشته باشند در صورت اخذ مجوزهای قانونی توسط وزارت آموزش و پرورش از مراجع ذی‌صلاح برای پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های فوق، موضوع در مرحله انتخاب رشته‌های تحصیلی (حدود دهه دوم مرداد ماه سال 98) اطلاع‌رسانی خواهد شد.

داوطلبان باید توجه کنند اخذ دیپلم نظام آموزشی جدید 3-3-6 حداکثر تا تاریخ 31 مرداد 98، دارا بودن مدرک پیش‌دانشگاهی و یا اخذ مدرک پیش‌دانشگاهی حداکثر تا تاریخ 31 شهریور 98 و یا دارا بودن دیپلم نظام قدیم و یا مدرک کاردانی (فوق دیپلم) برای کلیه افراد متقاضی شرکت در کنکور الزامی است. همچنین دارندگان دیپلم فنی و حرفه ای و کاردانش که فاقد مدرک پیش دانشگاهی یا کاردانی هستند، حق ثبت‌نام در آزمون سراسری سال 1398 را ندارند و در صورت ثبت نام در آزمون به عنوان متخلف شناخته شده و برابر ضوابط با آنان برخورد خواهد شد.

داوطلبان باید توجه کنند در آزمون سراسری سال 1398 پذیرش دانشجو در برخی رشته‌های تحصیلی شامل آهنگسازی، ادبیات نمایشی، ارتباط تصویری، بازیگری ـ کارگردانی، طراحی پارچه، طراحی صحنه، طراحی صنعتی، طراحی لباس، عکاسی، کاردانی هنرهای تجسمی، کتابت و نگارگری، مجسمه سازی، موسیقی نظامی، نقاشی، نمایش عروسکی، نوازندگی موسیقی ایرانی و نوازندگی موسیقی جهانی در گروه‌ آزمایشی هنر و همچنین در رشته‌های علوم ورزشی و آموزش علوم ورزشی به صورت متمرکز و با شرایط خاص صورت می‌پذیرد، توضیحات لازم در این زمینه در زمان پرینت کارت شرکت در آزمون به اطلاع داوطلبان خواهد رسید؛ به عبارت دیگر، این رشته‌ها از ردیف رشته‌های مربوط به پذیرش نیمه متمرکز خارج شده اند و اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی رشته‌های فوق در شهریور ماه سال 98 همزمان با نتایج سایر رشته‌های متمرکز اعلام خواهد شد.

براساس ضوابط، دانشجویان دوره روزانه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در صورتی می توانند در آزمون سراسری سال 1398 ثبت‌نام و شرکت کنند که اولاً واجد شرایط عمومی و اختصاصی مندرج در دفترچه راهنمای ثبت‌نام آزمون مذکور باشند و ثانیاًحداکثر تا تاریخ 25 اسفند 97 نسبت به انصراف قطعی از تحصیل اقدام کنند. بدیهی است که داوطلبان مذکور، در صورت عدم انصراف قطعی از تحصیل تا تاریخ تعیین شده، در صورت موفقیت و قبولی در آزمون، مجاز به ثبت‌نام و ادامه تحصیل در رشته قبولی جدید خود نیستند و به عنوان داوطلب متخلف تلقی خواهند شد.

پذیرفته‌ شدگان‌ دوره‌های روزانه‌ آزمون‌ سراسری‌ سال‌ 97 (اعم‌ از رشته‌های‌ متمرکز یا نیمه‌متمرکز) در صورت ثبت‌نام و شرکت در آزمون سراسری سال 98، ضمن رعایت موضوع تاریخ انصراف، توجه داشته باشند که منحصراً مجاز به انتخاب رشته در دوره‌های غیر روزانه (نوبت دوم «شبانه»، نیمه‌حضوری، پیام نور، غیر انتفاعی، پردیس خودگردان، مجازی و رشته‌های تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی) بوده و فقط در این دوره‌ها گزینش خواهند شد. لازم به ذکر است اطلاعات مربوط به رشته‌هایی که در سال 98 پذیرش آن‌ها صرفاً با سوابق تحصیلی (بدون آزمون) انجام می شود و در تاریخ 17 بهمن 97 از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی این سازمان منتشر شده است. داوطلبانی که تمایل به پذیرش در این رشته‌ها دارند، نیازی به ثبت‌نام و شرکت در آزمون سراسری سال 1398 نخواهند داشت.

داوطلبان باید پس از مطالعه دفترچه راهنما مدارک یا اطلاعات لازم مندرج در تقاضانامه ثبت‌نام، از جمله فایل عکس اسکن شده را براساس توضیحات مندرج در دفترچه آماده کنند، همچنین داوطلبان در صورت تمایل به ویرایش اطلاعات ثبت نامی، لازم است که با وارد کردن اطلاعات درخواستی نسبت به مشاهده و ویرایش اطلاعات ثبت نامی بر اساس دستورالعمل به شرح ذیل اقدام کنند.

آن دسته ازداوطلبانی که مشمول سوابق تحصیلی نیستند، اجازه ویرایش کلیه اطلاعات ثبت‌نامی خود را دارند. همچنین آن دسته ازداوطلبانی که مشمول سوابق تحصیلی هستند، اجازه ویرایش اطلاعات خود را دارند؛ اما اجازه ویرایش اطلاعات سوابق تحصیلی را نخواهند داشت.

گفتنی است شرایط و ضوابط ثبت‌نام و شرکت در آزمون سراسری، در دفترچه راهنمای شماره 1 آزمون درج شده است و هرگونه‌ تغییر‌ در شرایط و ضوابط ثبت‌نام این آزمون، به صورت اطلاعیه رسمی از طریق‌ نشریه پیک‌‌سنجش‌ (هفته‌نامه خبری‌ و اطلاع‌رسانی‌ سازمان ‌سنجش‌)، پایگاه اطلاع‌رسانی این سازمان و در صورت لزوم ‌از طریق رسانه‌های گروهی ‌اعلام ‌خواهد شد. ضمناً داوطلبان گرامی می‌توانند سؤالات خود را با بخش پاسخگویی اینترنتی پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان به نشانی www.sanjesh.org یا با شماره‌ تلفن گویای‌: 42163 (کد 021) در میان بگذارند و از مراجعه حضوری به این سازمان خودداری کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 996156

وب گردی

وب گردی