همایش مردم‌سالاری دینی در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود

چهارمین همایش ملی مردم‌سالاری دینی با عنوان «مردم‌سالاری دینی، جهان اسلام و غرب»، ۲۸ بهمن ماه سال جاری به میزبانی دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از دانشگاه شهید بهشتی، سیدمحمدرضا مرندی گفت: طرح نظریه مردم‌سالاری دینی به مثابه الگوی نوین و مطلوب نظام سیاسی، بررسی چالش‌ها و خلأهای نظری و عملی موجود در نظریه‌پردازی مردم‌سالاری دینی، غنی‌سازی مطالعات در حوزه اندیشه سیاسی اسلام، آینده‌پژوهی نظام مردم‌سالاری دینی در جهان اسلام با توجه به مذاهب گوناگون اسلامی و تحولات جهان اسلام از اهداف این دوره از همایش است.

وی تصریح کرد: این همایش توسط دانشگاه شهید بهشتی و با همکاری پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، مرکز پژوهش‌های علوم انسانیِ اسلامی صدرا، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه امام حسین (ع)، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، سازمان بسیج استادان کشور و مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور در سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار خواهد شد.

دبیرعلمی همایش افزود: فراخوان همایش از تیرماه ۱۳۹۶ اعلام شد و تاکنون ۱۱۹ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده است که پس از مراحل ارزیابی و داوری، ۱۰۳ عنوان مقاله پذیرفته شده است که از این تعداد ۲۹ درصد علمی پژوهشی و ۲۷ درصد علمی – ترویجی هستند.

وی افزود: این همایش در سه محور مباحث نظری، مباحث کاربردی و مباحث تطبیقی (دیدگاه‌ها، نظریات، الگوها و نظام‌ها) در نظر گرفته‌شده است و به مقالات پذیرفته‌شده درجه علمی پژوهشی اعطا می‌شود.

دبیرعلمی همایش با اشاره به تاریخچه برگزاری همایش مردم‌سالاری دینی خاطرنشان کرد: اولین همایش در سال ۱۳۸۲ توسط دانشگاه علامه طباطبایی، همایش دوم در سال ۱۳۸۶ و همایش سوم در سال ۱۳۹۲ در دانشگاه شهیدبهشتی برگزارشد. انتشار ۲ جلد کتاب مجموعه مقالات علمی- پژوهشی، انتشار ۳ جلد کتاب مجموعه مقالات علمی- ترویجی، انتشار یک جلد کتاب گفتگوها و مناظرات و برگزاری ۱۶ جلسه نشست علمی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی دانشگاهی و حوزوی ازجمله نتایج سومین دوره همایش مردم سالاری دینی بود.

همچنین برگزارکنندگان همایش بعد از دوره سوم این همایش ملی، تصمیم به ایجاد دبیرخانه دائمی مستقر در دانشگاه شهیدبهشتی گرفتند و به‌سوی بین‌المللی شدن حرکت کردند.

انتهای پیام/

کد خبر: 996208

وب گردی

وب گردی