ایجاد مرکز کنسولی در دانشگاه هایی با حداقل ۲۰۰ دانشجوی خارجی

مدیرکل امور دانشجویان غیر ایرانی از آمادگی وزارت علوم برای ایجاد مرکز کنسولی در دانشگاه هایی که حداقل ۲۰۰ دانشجوی خارجی دارند، خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از وزارت علوم، عبدالحمید علیزاده، در شصت‌وسومین همایش معاونان دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور که امروز در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در کرج برگزار شد، گفت: دوشاخصه اصلی برای بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌ها، جذب دانشجوی خارجی و استادان بین المللی است.

وی ادامه داد: در این راستا حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه ها مسئولیت مهمی درجذب و پشتیبانی از دانشجویان و استادان خارجی به تحصیل و تدریس در دانشگاه های کشور دارند و مواردی از قبیل اسکان، تغذیه، محیط کتابخانه ای و ایجاد آرامش برای دانشجویان خارجی، زیر نظر معاونت‌های دانشجویی دانشگاه‌ها است.

مدیرکل اموردانشجویان غیرایرانی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۵ هزار دانشجوی غیرایرانی در ایران تحصیل می کنند که ۲۷ هزار نفر از آنان زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حال تحصیل هستند، گفت: در این خصوص مطابق برنامه تنظیم شده پیش رفته ایم اما نباید به وضعیت موجود راضی باشیم.

علیزاده فروش خدمات آموزش عالی را «تحریم ناپذیر» دانست و گفت: ما در مرحله بین‌المللی‌سازی آموزش عالی در ایران هستیم و یکی از اهداف مهم بین‌المللی‌سازی مطابق برنامه‌های توسعه پنجم و ششم، شکوفایی اقتصاد آموزش عالی کشور است.

وی با بیان اینکه دستورها و ابلاغ های لازم برای بین‌المللی‌سازی دانشگاه ها صورت گرفته است، گفت: در این مرحله لازم است که زیرساخت‌های این فرایند نیز فراهم شود و به طور مثال در این راستا دانشگاه‌ها برای جذب دانشجو باید فراخوان بدهند و از شروع علاقه‌مندی فرد به یک رشته و ثبت‌نام و جذب آن در دانشگاه، در سایت دانشگاه به عنوان یک فرآیند و پروسه تعریف شود؛ همچنین در بحث بین‌المللی‌سازی ضروری است که مدل ارائه خدمات در فضای بین‌المللی را فراهم کنیم.

مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی سازمان امور دانشجویان افزود: آمادگی داریم تا در دانشگاه هایی که حداقل ۲۰۰ دانشجوی خارجی دارند مرکز کنسولی ایجاد کنیم.

وی اظهار داشت: از دیگر کارهایی که در تشویق و جذب دانشجویان خارجی برای تحصیل در دانشگاه های کشور می توان انجام داد، ارائه بورس مفاخر و مشاهیر ایرانی به دانشجویان خارجی است که این کار در دانشگاه های خارجی هم مرسوم است و البته چند دانشگاه ایرانی هم مبادرت به ارائه این بورس تحصیلی کرده اند و ما باید در دانشگاه‌های کشور این تسهیلات را ایجاد کنیم تا بتوانیم دانشجویان بیشتری جذب کنیم.

انتهای پیام/
کد خبر: 996212

وب گردی

وب گردی