آیا ربات ها می توانند جایگزین هنرمندان و ادبای حاذق شوند؟

در سال های گذشته هوش مصنوعی در زمینه های مختلف مورد استفاده قرار گرفته و از نقش آفرینی بسیار مناسبی برخوردار بوده است؛ اما روزنامه لوفیگارو با انتشار مقاله ای تاکید می کند که این فناوری راهی بسیار طولانی برای تبدیل شدن به یک هنرمند یا ادیب ماهر را در پیش دارد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری شبکه الجزیره، دانشمندان عرصه فناوری هوش مصنوعی رویای تولید ربات هوشمند مبتکر و هنرمند را در سر می پرورانند، البته برخی از آرزوهای آنان محقق شده است؛ چرا که یکی از ربات‌ها هم اکنون می تواند متن هایی کوتاه بنویسد اما هنوز بسیاری شک دارند که ربات ها با هر سطحی از هوش مصنوعی بتوانند به تنهایی موسیقی واقعی نواخته و یا یک متن ادبی ابداعی بنویسند.

روزنامه فرانسوی «لوفیگارو» در دو مقاله جداگانه به قدرت ربات های هوشمند برای ابداعات هنرمندانه فنی پرداخته که یکی از آنها به موضوع نقاشی و موسیقی و دیگری به نوشتن متون ادبی اختصاص دارد.

این روزنامه با طرح سوالی در خصوص اینکه آیا احتمال آنکه هوش مصنوعی به هنرمندی واقعی تبدیل شود اعلام کرد این مساله در سال های اخیر پس از آنکه در عرصه خیال پردازی محصور شده بود ابعاد جدیدی یافته است و این به دلیل پیشرفت شبکه های عصبی مصنوعی و فناوری های عمیق یادگیری بوده است تا جایی که قرار است ربات ها برای ابداع و ابتکار در نقاشی تابلوها و یا نواختن موسیقی و نوشتن متون ادبی استفاده شوند.

گوگل در سال 2016 آزمایشاتی را در جریان ارائه 11 هزار متن ادبی به شبکه ای از سلول های عصبی هوشمند انجام داد و هدف از آن تولید قصیده ای ادبی مطابق با قواعد دستوری توسط هوش مصنوعی بود که البته هوش مصنوعی توانست به آن دست یابد، چنانچه مایکروسافت پروژه «رامبرانت» را اجرا کرد که نتیجه آن تولید یک تصویر به وسیله هوش مصنوعی بود.

لوفیگارو افزود ظاهراً یادگیری عمیق در عرصه موسیقی امیدوار کننده تر است چرا که ابزاری مبتنی بر هوش مصنوعی برای کمک به موسیقی دانان و تشویق آنان برای ایده پردازی ساخته شده است، چنانچه فرانسوا پاشی دانشمند رایانه و پیشرو در عرصه موسیقی مبتنی بر هوش مصنوعی می گوید: هوش مصنوعی شبیه همکاری است که در کنار شما می نشیند و هرگز خسته نمی شود و افکارش منقطع نشده و خلق و خوی بدی ندارد.

در زمینه داستان نویسی نیز آنتوان پیلو به عنوان یک رمان نویس در یکی از داستان هایش رایانه ای را به نام «آدا» تصور کرده است که می تواند داستان هایی بسیار پر فروش بنویسد اما «آدا» در حد خیالات بوده و اگر قرار باشد به واقعیت تبدیل شود مربوط به هوش مصنوعی خواهد بود که این فناوری هنوز به این حد نرسیده است.

راس ایدون یک داستان نویس و خالق محتوای دیگر خودرویی را به دوربین های مراقبتی، تجهیزات مکان یاب، میکروفن و ساعت مجهز نمود که تمام آنها با هوش مصنوعی متصل بودند تا اطلاعات منتقل شده به سلول های عصبی هوش مصنوعی در طول سفر از نیویورک به نیواورلئان به تولید متنی روایتگرانه منجر شود.

اما آزمایش انجام شده به عنوان اولین داستان تولیدی هوش مصنوعی در سال 2018 تنها بخش های کوتاهی بود که به توصیف مختصر مناظر طبیعی، زمان و راه بسنده کرده و با یک اثر ادبی قابل توجه فاصله ای زیاد داشت.

استاد جان لویز دیسالیز مولف کتابی در خصوص هوش مصنوعی می گوید: هوش مصنوعی می تواند داستانی بسیار کوتاه و چارچوب دار بنویسد؛ اما در ژاپن یک رمان جدید تولید مشترک انسان و هوش مصنوعی توانست در دور اول به جایزه ای ادبی دست یابد.

وی ادامه داد: تحلیل زبان بسیار مشکل است و ربات ها توانایی فهم جمله را ندارند، هوش مصنوعی می تواند در سال های آینده به سامانه هایی برای کمک به نویسنده جهت بهبود کیفیت داستان مجهز شود.

روزنامه لوفیگارو در پایان این مقاله افزود: واتپد بستری در فضای اینترنت است که به رمان ها و داستان های کوتاه اختصاص دارد و انتشاراتی مختص به آن برای تعیین بهترین متون افتتاح گردید و همچنین نرم افزاری با نام «استوری دی ان ای» (Story DNA) با استفاده از فناوری یادگیری عمیق طراحی شد.

پایان بخش مقاله لوفیگارو این سوال است که آیا در آینده نقادان و ادبای دیگر وجود نخواهند داشت؟ و در پاسخ این افراد اطمینان می دهد که هوش مصنوعی هنوز راه درازی برای رسیدن به این جایگاه در پیش دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 996221

وب گردی

وب گردی