سیستانی ها 480 واحد خون به مجروحان حادثه تروریستی اهدا کردند

مدیر کل انتقال خون سیستان و بلوچستان گفت: پس از حادثه تروریستی جاده خاش- زاهدان از شامگاه چهارشنبه تاکنون 480 واحد خون از سوی مردم شیعه و سنی استان برای کمک به مجروحان اهدا شده است.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر سهیلا خسروی با اشاره به استقبال خوب مردم سیستان و بلوچستان برای اهدای خون پس از این حادثه اظهار داشت: با وقوع این حادثه شمار زیادی از مردم شیعه و سنی استان تا ساعت 23 برای اهدای خون مقابل پایگاه ها حضور یافتند که دیشب تقریبا 200 واحد خونگیری و از صبح امروز تاکنون بیش از 280 واحد خونگیری در استان انجام شده است.
وی گفت: از آنجایی که ذخایر خونی تنها نیاز 2 روز سیستان و بلوچستان را تامین می کرد از تهران درخواست ارسال خون کرده بودیم که سریع انجام شد.
مدیر کل انتقال خون سیستان و بلوچستان افزود: تاکنون تمامی نیازهای مجروحان این حادثه تامین شده اما به دلیل اینکه این استان بیشترین آمار بیماران تالاسمی و خاص را در کشور دارد همواره نیازمند اهدای خون است.
وی بیان کرد: روزانه 400 واحد خون و فرآورده خونی در استان مصرف می شود که با تولیدات موجود همخوانی ندارد و همواره با کمبود خون رو به رو هستیم.
دکتر خسروی گفت: همواره تلاش می کنیم ذخایر خونی حداقل پنج تا هفت روز ذخیره باشد تا به غیر از تامین نیاز بیماران به صورت عادی، بتوانیم جوابگوی حوادث احتمالی به خاطر مرزی بودن استان و بروز حوادث طبیعی و غیر طبیعی باشیم.
وی افزود: با توجه به تعطیلات چند روزه و سرما در اکثر مناطق کشور ارسال خون از سایر نقاط کشور امکانپذیر نبود و مراجعه نیز کمتر شده بود اما بازهم به گونه ای نبود که نتوانیم پاسخگوی بیماران باشیم.
مدیر کل انتقال خون سیستان و بلوچستان اظهار داشت: خوشبختانه دیروز مشکلی برای تهیه خون به مجروحان حادثه دیده نداشتیم.
وی از مردم درخواست کرد اگر به صورت مستمر و مداوم خون اهدا کنند کمتر با بحران مواجه خواهیم شد و در اینصورت سازمان انتقال خون پاسخگویی مناسبی به بیماران خواهد داشت.
خسروی دارا بودن حداقل وزن 50 کیلوگرم، نداشتن سابقه رفتار پرخطر، پایین نبودن فشار خون، دارا بودن حداقل 18 سال تمام و حداکثر 60 سال تمام، برخورداری از سلامت کامل و مبتلا نبودن به کم خونی را از شرایط لازم برای اهدا کنندگان خون عنوان کرد.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان بیشترین آمار بیماران تالاسمی را در کشور دارد که بیش از60 درصد از کل خون اهدایی به این بیماران اختصاص می یابد.
از منظر کارشناسان در سیستان و بلوچستان با توجه به ثبت نشدن برخی ازدواج ها به صورت رسمی و در نتیجه عدم دریافت مشاوره و انجام نشدن آزمایش های قبل از ازدواج و همچنین وجود نگرش های منفی در زمینه سقط جنین همچنان روند رو به رشد تعداد مبتلایان به بیماری تالاسمی ماژور ادامه دارد.


ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 996319

وب گردی

وب گردی