دلایل اصلی خرابی جلوبندی خودرو

موتور خودرو که مهمترین عضو یک خودرو محسوب می شود در جلوبندی خودرو قرار دارد. تعمیرگاه های زیادی را در سطح شهر می بینیم که در تابلوی خود به صورت بزرگ نوشته اند جلوبندی خودرو و کار و تخصص اصلی آنها تعمیر جلوبندی خودرو بوده که نشانگر اهمیت بالای جلوبندی خودرو است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ یکی از مهمترین علل خرابی جلوبندی خودرو همین دست انداز ها و سرعت گیر های موجود در خیابان های سطح شهر است. به همین منظور توصیه می شود در صورت رد شدن از این دست انداز ها باید با آهسته ترین حالت و کم ترین سرعت ممکن حرکت کرد. در این مطلب قصد داریم تا مهمترین علل خرابی جلوبندی خودرو را برای شما لیست کنیم.

مهمترین علل خرابی جلوبندی خودرو

در اولین اقدام برای محافظت از جلوبندی خودرو باید به لاستیک ها یا همان تایر های خودرو سر بزنیم. جدا از میزان فشار باد لاستیک دها، میزان آج لاستیک ها هستند که از اهمیت بالایی برخوردارند. ساییدگی لاستیک ها می توانند ضررات زیادی را به جلوبندی خودرو وارد نمایند. لاستیک های محور جلوی خودرو در این زمینه بسیار مهم هستند و در خیلی از پارامترها تاثیر گذارند. گفتنی است تفاوت در میزان آج لاستیک های جلو هم می تواند در لرزش غربلیک خودرو تاثیر گذار باشد. پس در اولین گام باید کیفیت لاستیک های خودرو بخصوص محور جلو را بسنجید و در انتخاب لاستیک مناسب خودرو دقت کنید.

یکی دیگر از مهمترین علل خرابی جلوبندی خودرو بالانس نبودن چرخ ها می باشد. همواره توصیه شده تا به بالانس بودن لاستیک های جلوی خودروی خود اهمیت دهید. بالانس نبودن چرخ های خودرو می تواند به راحتی فرمان خودرو را بلرزاند و حتی منجر به پیدایش عیوب غیر قابل پیش بینی شود.

میل تعادل خودرو هم همانطور که از اسم آن مشخص می باشد، کاربرد آن به منظور حفظ تعادل خودرو می باشد. این میله شکل خاصی دارد و نحوه اتصال آن باعث تقسیم نیروی پیچش بین چرخ ها در سر پیچ ها می شود. میل تعادل خودرو از خم شدن بیش از اندازه خودرو در سر پیچ ها به یک سمت جلوگیری می کند. این میله همچنین توسط دو عدد بوش محکم نگهداری می شود. اگر این بوش ها به هر دلیلی خراب شوند، غربلیک فرمان به لرزش در می آید و اصطلاحا فرمان می زند. بوش های تعادل همچنین در بی سر و صدا کار کردن سیستم تعلیق خودرو نقش زیادی خواهند داشت.

از قسمت های مهم دیگر خودرو که خراب آن از مهمترین علل خرابی جلوبندی خودرو محسوب می شود بلبرینگ چرخ می باشد. خرابی بلبرینگ خودرو می تواند عیب های زیادی را ایجاد نماید که لرزش فرمان خودرو از جمله ی آنهاست. خرابی بلبرینگ چرخ صدای خاصی را تولید می کند که همین صدا می تواند دلیل خرابی بلبرینگ باشد. یعنی از همین صدا می توان به خرابی بلبرینگ چرخ ها پی برد.

کمک فنر های خودرو از مهمترین بخش های خودرو محسوب می شوند و نقش پررنگی در گرفتن ضربات جاده و کنترل نوسانات دارد. این وسیله اگر خراب شود می تواند مشکلات بسیار زیادی را ایجاد نماید. گاهی لرزش خودرو ناشی از خرابی یا خستگی کمک فنر می باشد که ارتعاشات زیادی را به سیستم فرمان خودرو و غربلیک خودرو منتقل می کند. در برخی مواقع شل بودن کمک فنر ها هم می تواند منجر به ایجاد صدا های اضافی و لرزش خودرو شود.

یکی دیگر از مهمترین علل خرابی جلوبندی خودرو خرابی سیبک می بشد. زمانی که سیبک خودرو خراب شود و حرکت مفصلی آن با مشکل مواجه شود می تواند موجب ایجاد عیوبی شود. در اصل سیبک خودرو نباید دارای حرکت در محور Y ( قائم) باشد. به زبان ساده، سیبک خودرو نباید دارای حرکت عمودی آنچنانی داشته باشد. لقی مجاز سیبک در راستای عمودی باید آنقدر کم باشد که مثلا با دست حس نشود. پس خرابی و لقی سیبک خودرو می تواند منجر به لرزش فرمان شود و آسیب هایی را به جلوبندی خودرو وارد کند.

یکی دیگر از عوامل موثر در میزان لرزش فرمان، تنظیم زوایای فرمان می باشد. پس در صورت لرزش فرمان باید در اولین فرصت یک تنظیم فرمان انجام دهید. البته گاهی هم خرابی اتصالات مشکلاتی را ایجاد می کند.

یکی دیگر از مهمترین علل خرابی جلوبندی خودرو خرابی دیسک های ترمز می باشد. گاهی اوقات در زمان ترمزگیری لرزش هایی را در خودرو حس می کنیم که بیشتر در زمان تاب برداشتن دیسک های ترمز می باشد. برای رفع این عیب یا باید دیسک های ترمز را عوض کنید و یا به وسیله تراشکاری یک لایه از آن را بردارید.

انحراف خودرو به یک سمت هم می تواند نشانگر مشکلات فرمان خودرو را نشان دهد. در زمانی که در حال حرکت در مسیر مستقیم باشید اگر فرمان خودرو را برای چند لحظه رها کنید مشاهده می کنید که خودرو تمایل به خروج از مسیر مستقیم را دارد که دلایل آن هم اتصالات فرمان و تنظیم زوایای چرخ می باشد و بعضا با بالانس نمودن چرخ ها هم از بین می رود.


منبع: اسمارت کار

انتهای پیام/

کد خبر: 996354

وب گردی

وب گردی