برگزاری دومین همایش بین‌المللی علوم انسانی قرآن بنیان در دانشگاه علامه طباطبایی

دومین همایش بین‌المللی«علوم انسانی قرآن بنیان؛ لوازم، روش‌ها و شاخص‌ها» ۲۹ و ۳۰ بهمن در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر حمیدرضا بصیری عضو هیئت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی و دبیر علمی این همایش گفت: این همایش به همت گروه پژوهشی مطالعات قرآن بنیان دانشگاه علامه طباطبائی و در راستای زمینه سازی برای تحول علوم انسانی همسو با اهداف انقلاب اسلامی و بر پایه جهت دهی به علوم انسانی بر پایه های دینی، الهی و بر مبنای قرآن کریم به مدت دو روز و با حضور استادان و صاحبنظران این حوزه در دانشکده الهیات و معارف اسلامی برگزار خواهد شد.

دبیر علمی این همایش با اشاره به تحولات انجام شده بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: تحولات سیاسی با پیروزی انقلاب اسلامی به انجام رسیده است و تحولات در زمینه های دیگر بعضا آرام آرام و در برخی از حوزه ها با تاخیر در حال انجام است. او با اشاره به تحولات علمی کشور در حوزه های پزشکی و فنی و مهندسی در سال های اخیر، انجام این تحولات در خصوص علوم انسانی را ضروری برشمرد و افزود: جامعه علمی کشور پیرو رهنمودهای مقام معظم رهبری بر آن شدند تا در خصوص تحول در علوم انسانی برپایه اسلام و قرآن گامی بردارند و برگزاری این همایش برداشتن گامی دراین راستا بوده است.

او با اشاره به این که دانش‌های نظری و علوم انسانی به عنوان پیشوا و محور سایر دانش‌ها محسوب می‌شوند تصریح کرد: این علوم، ارتباط عمیق و واقعی با سرنوشت انسان و جامعه دارند و تحول علمی و منطقی آنها از حیث محتوا و اثربخشی در سایر علوم، امری ضروری است. او افزود: آفت بزرگ اینگونه دانش‌ها اینست که تقلیدی و ترجمه‌ای می‌شوند و به همین دلیل از هرگونه نقد و بررسی مبنایی یا ساختاری مصون می‌مانند. این اتفاق برای انسان‌های آرمان‌گرا و معتقد به مبانی وحیانی بسیار خطرناک است.

دکتر بصیری با تاکید بر ضرورت بحث و بررسی برای بنا نهادن تمدنی مبتنی بر آموزه‌های و حیانی دین اسلام و وظیفه دانشمندان اسلامی در این خصوص گفت: این مهم بدون ورود نقادانه به حوزه علوم انسانی امکان پذیر نیست و بر دانشمندان اسلامی در تمام دنیا و با تمام گرایش‌های فرقه‌ای و مذهبی لازم است برای تکوین تمدن نوین اسلامی، دانش‌های انسانی و معرفتی را بازشناسی و تولید کرده و عملا تحول در علوم انسانی را رونق ببخشند. او افزود: قرآن کریم به عنوان میراث مشترک و آسمانی همه مسلمانان می‌تواند محور این تحول باشد. بدیهی است انجام این امر مهم وابسته به مباحث مقدماتی و مبنایی است که دومین همایش«علوم انسانی قرآن بنیان» در پی آن است.

او به برگزاری اولین همایش علوم انسانی نیز اشاره داشت و افزود: دو سال قبل تحول علوم انسانی را در مدار قرآن کریم از حیث مباحث و مطالعات مبنایی «چیستی، چرایی و چگونگی» مورد تضارب آراء و افکار محققان و اندیشمندان قرار دادیم و در دومین همایش علوم انسانی قرآن بنیان، این موضوع مهم را با محوریت سه محور لوازم، روش‌ها و شاخص‌های علوم انسانی قرآن بنیان دنبال خواهیم کرد.

دکتر بصیری، زمینه سازی برای تاسیس تمدن نوین اسلامی و دستیابی به علوم انسانی مبتنی بر بنیادهای وحیانی، ایجاد تغییرات لازم و بنیادین در تاسیس علوم و فنون مناسب تمدن اسلامی و نیز بهره گیری از قرآن در دانش های نظری از مهم ترین اهداف دومین همایش علوم انسانی قرآن بنیان برشمرد و اضافه کرد: این همایش با برگزاری سه نشست تخصصی با عنوان های : مشاخص های علوم انسانی قرآن بنیان، الزمان علوم انسانی قرآن بنیان و نیز روش های علوم انسانی قرآن بنیان برگزار خواهد شد و طی آن تعدادای از منتخبین ارائه دهنده مقالات به ارائه سخنرانی خواهند پرداخت و در خاتمه هر نشست نیز جهع بندی مطالب مطرح شده از سوی مدیرین نشست ارائه در ادامه با پرسش و پاسخ همراه خواهد بود.

لازم به ذکر است در مراسم افتتاحیه این همایش دکتر غلامرضا اعوانی و دکتر سلیمی رئیس دانشگاه و در مراسم اختتامیه نیز آیت الله صادقی رشاد سخنرانی خواهند داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 996363

وب گردی

وب گردی