گلشنی: دولتمردان به حمایت و جذب نخبگان توجه کنند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: هنوز به مرحله مطلوب بهره‌مندی از ایرانیان نخبه در داخل کشور نرسیده ایم، رسیدگی به این مسئله باید مورد توجه ویژه دولتمردان و مسئولان امر قرار گیرد.

دکتر مهدی گلشنی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره تحصیل در آمریکا در دوران قبل از انقلاب و بازگشت به کشور گفت: در سال ۱۳۳۹ موفق به اخذ مدرک لیسانس در رشته فیزیک از دانشگاه تهران شدم و برای ادامه تحصیل عازم آمریکا و در سال ۱۳۴۸ از دانشگاه برکلی آمریکا در رشته فیزیک با گرایش ذرات بنیادی مدرک دکتری کسب کردم.

وی افزود: بعد از کسب مدرک دکتری، از آمریکا و بسیاری از دانشگاه‌های مطرح جهان پیشنهاد تدریس داشتم، این در شرایطی بود که در دوران قبل از انقلاب تعداد مراکز آموزش عالی در ایران محدود بود و امکانات بهتر و جای پیشرفت بسیاری داشتم. من به دلیل وابستگی به خانواده و برای ادای دین به سرزمین مادری که با استفاده از امکانات دولتی کشورم موفق به ادامه تحصیل شده بودم، قطعا بعد از کسب دکتری وظیفه خودم می‌دانستم که به ایران برگردم و به مردم مملکتم خدمت کنم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه خاطر نشان کرد: همزمان با اتمام تحصیل در آمریکا، به ایران بازگشتم و در دانشگاه صنعتی شریف با رتبه استادیاری مشغول به تدریس شدم و در سال ۱۳۶۴ در همان دانشگاه، به رتبه استادی رسیدم.

گلشنی درباره جذب نخبگان و حضور در کشور تاکید کرد: متاسفانه در حال حاضر، جاذبه لازم برای جذب نخبگان در کشور وجود ندارد. ایران کشوری با استعدادهای فراوان محسوب می‌‌شود و آنچنان که باید از این ظرفیت‌‌‌ها استفاده نشده است.

وی متذکر شد: در سال‌‌های اخیر بنیاد ملی نخبگان فعالیت‌‌‌هایی در جهت جذب و حمایت نخبگان داشته؛ اما حقیقت آن است که هنوز تا مرحله مطلوب بهره‌مندی از ایرانیان نخبه در داخل کشور نرسیده ایم. همچنین در راستای ایجاد زمینه‌های لازم برای حضور هر چه بهتر نخبگان، در جهت آبادانی کشور فاصله بسیاری داریم، به همین منظور رسیدگی به این مساله باید مورد توجه ویژه دولت‌‌مردان و مسئولان امر قرار گیرد.

گفتنی است، دکتر مهدی گلشنی به زبان‌‌های عربی و انگلیسی تسلط دارد و به هر سه زبان دارای تألیفات متعدد است. گذشته از دانش فیزیک که رشتهٔ تخصصی اوست، وی در عرصهٔ الهیات و پژوهش‌های دینی و نیز در زمینهٔ مطالعات تطبیقی میان دو حوزهٔ «علم و دین» صاحب‌نظر است و به عنوان بنیان‌گذار گروه فلسفهٔ علم دانشگاه شریف شناخته می‌شود.

وی برگزیده همایش چهره‌های ماندگار در عرصهٔ فیزیک و برنده دو جایزهٔ کتاب سال جمهوری اسلامی ایران است. در سال ۱۳۹۰ کتاب «جشن‌نامهٔ دکتر مهدی گلشنی» به مناسبت بزرگداشت مقام علمی وی از سوی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران به چاپ رسید.

گلشنی از جمله نخبگان دلسوز وطن به شمار می‌‌‌‌‌رود که در سال‌‌های اخیر انتقادات بسیاری به آموزش عالی داشته و بارها نسبت به چگونگی جذب و حمایت نخبگان ایرانی خارج از کشور انتقادات قابل تاملی ارائه کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 996375

وب گردی

وب گردی