استفاده از ویروس برعلیه مقاومت آنتی‌بیوتیکی باکتری‌ها

شرکت لوکاس بیو‌ساینسز (Locus Biosciences) با همکاری یک شرکت داروسازی در حال ساخت ویروس مهندسی‌شده به منظور مقابله با عفونت باکتریایی است. این فناوری به مدت سه سال روی حیوانات، مورد استفاده و آزمایش قرار گرفته است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، زمانی که اثربخشی آنتی‌بیوتیک‌ها از بین برود، عفونت‌های باکتریایی نظیر باکتری ایکولا، سی‌دیف و ام‌آر‌ای‌ای حملات مرگبار خود را آغاز خواهد کرد، به همین دلیل یکی از شرکت‌های فعال در حوزه زیست‌فناوری اقدام به انجام پروژه‌ای کرده که در آن از ویروس مهندسی‌شده برای مقابله با عوامل بیماری‌زا استفاده شده است.

شرکت لوکاس بیو‌ساینسز (Locus Biosciences) با همکاری یکی از شرکت‌های بزرگ داروسازی برای ارائه این فناوری برنامه دقیقی را پیاده‌سازی کرده‌اند. در این پروژه شرکت لوکاس بیو‌ساینسز اقدام به ارائه ویروس‌های مهندسی‌شده موسوم به CR-Phage کرده است که باکتری‌ها را از بین برده و نیاز به استفاده از آنتی‌بیوتیک را در درمان بیماری‌ها کاهش می‌دهد.

در سال 1950، آنتی‌بیوتیک پاسخ نهایی هر نوع عفونت باکتریایی بود اما باکتری‌ها شروع به جهش ژنتیکی کرده و امروزه مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک به عنوان یکی از چالش‌های بزرگ پزشکی محسوب می‌شود به طوری که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2050 هر ساله بیش از ده میلیون نفر در اثر مقاومت آنتی‌بیوتیکی باکتری‌ها جان خود را از دست بدهند مگر این که راهبرد جدیدی ارائه شود.

در سال 2017، پاول گاروفولو، مدیرعامل شرکت لوکوس بیو‌ساینسز در پارک تحقیقاتی تری‌انگل برنامه‌ای را کلید زد که در آن قرار است از یک نوع ویروس مهندسی‌شده CR-Phage برای مقابله با مقاومت آنتی‌بیوتیکی استفاده شود. مدیرعامل لوکوس بیو‌ساینسز می‌گوید: « CR-Phage جایگزین مناسبی برای آنتی‌بیوتیک‌ها است، این ویروس مهندسی‌شده می‌تواند گونه‌های مختلف باکتری را شناسایی کرده و بدون این‌که آسیبی به باکتری‌های دیگر برساند، باکتری‌های مورد نظر را از بین ببرد. این فناوری یک گام بسیار مهم در پزشکی بوده و ما می‌توانیم نشان دهیم که از آن می‌توان برای درمان بیماری در انسان نیز استفاده کرد.»

این ویروس مهندسی‌شده، یک بمب هوشمند است که DNA باکتری را هدف قرار می‌دهد و به مدت سه سال روی حیوانات مورد استفاده و آزمایش قرار گرفته است به طوری که نظر شرکت جانسون اند جانسون را به خود جلب کرده است. جانسون اند جانسون 20 میلیون دلار سرمایه‌گذاری روی این پروژه انجام داده و قصد دارد در آینده این رقم را به 789 میلیون دلار برساند. با استفاده از این سرمایه‌گذاری، لوکاس می‌تواند این فناوری را در بخش آزمون انسانی مورد استفاده قرار دهد که این آزمون احتمالاً اواخر سال جاری برای عفونت‌های باکتریایی ریه استفاده خواهد شد.

شرکت لوکاس در حال حاضر 28 کارمند دارد که به گفته گاروفولو به زودی دو برابر خواهند شد و شغل‌های بیشتری نیز در سال آینده در این شرکت ایجاد خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 996397

وب گردی

وب گردی