انتظار بیماران پیوند قرنیه برای درمان پایان یافت

قرنیه لایهٔ نازک و شفافی است که مانند شیشه پنجره داخل چشم را از محیط خارج جدا می‌کند و پرتوهای نور را به داخل چشم هدایت کرده و آن‌ها را روی پرده شبکیه متمرکز می کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، قرنیه این عضو تاثیرگذار در بینایی قابل پیوند است و در حال حاضر 12 و نیم میلیون نفر در صف پیوند آن هستند این درحالی است که از هر 70 متقاضی، تنها برای یک نفر قرنیه اهدایی وجود دارد. به همین دلیل بیماران این عضو با مشکلاتی بسیاری در بینایی خود مواجه هستند.

اما پژوهشگران و دانشمندان در دانشگاه نیوکاستل این بار نیز بیکار ننشسته اند و روی ساخت قرنیه ای مصنوعی با استفاده از فناوری ساخت و به کارگیری ژل گولاگن اقدام کرده اند .

برای تنظیم دقیق اندازه قرنیه چشم بیمار، سلول‌های زنده به ژل مصنوعی اضافه می‌شوند و با استفاده از نیروی انقباضی این سلول‌ها، ساختاری قرنیه شکل به وجود می‌آید. با اضافه و کم کردن ملکول‌های دیگر، می‌توان میزان این نیرو و در نتیجه شکل نهایی محصول را تغییر داد.

البته این در حالی است که پیش از این با استفاده از فناوری‌های چاپ سه بعدی نیز اعضای مصنوعی همچون کبد، کلیه و حتی قلب را طراحی شده بود که در این شرایط با استفاده از پرینترهای سه بعدی می‌توان اعضا را لایه لایه و با استفاده از جوهرهای زیستی چاپ کرد.

برای ساخت ساختارهایی مثل دهلیزهای قلب، باید از داربست‌های تخریب شونده استفاده شود، زیرا عضو مورد نظر روی این داربست‌ها چاپ و سپس داربست با استفاده از حرارت تخریب می‌شود.

اما با استفاده از روش جدید ، می‌توان داربست را حذف و با استفاده از فناوری و مواد هوشمند، پس از چاپ کامل، قطعه را تغییر شکل داد.

اگر چه استفاده از فناوری چاپ چهار بعدی در حال حاضر برای ساخت اعضای مصنوعی ممکن نشده است، اما تولید مواد هوشمند دیگر می‌تواند فاصله موجود را به سرعت پر کند.

در راستای پیشرفت چشمگیر فناوری مواد و ساخت پیشرفته ، ستاد توسعه فناوری های فتونیک ، لیزر ، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی نیز در نظر دارد تا با استفاده از فناوری هاو نوآوری های جدید در جهت پیشرفت و توسعه این حوزه وکسب جایگاهی مناسب در میان سایر کشورهای پیشرفته گام بردارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 996402

وب گردی

وب گردی